Bionika w kształceniu
Andrzej Samek
rok wydania: 2013
stron: 156
format: B5
oprawa: miękka
wydawnictwo: AGH
Niniejsza książka ma pomóc w przygotowaniu zajęć dydaktycznych z bioniki. Przedstawiono w niej wiele modułów jednostek dydaktycznych, wykładów i ćwiczeń, oraz zamieszczono odpowiednie przykłady. Omówiono również niezbędne do prowadzenia zajęć wyposażenie laboratoryjne. Podane informacje przeznaczone są głównie dla młodych wykładowców, którzy mogą z nich czerpać konkretne rozwiązania przy projektowaniu swoich zajęć lub odpowiednio poszerzać albo modyfikować własne koncepcje. Autor ma nadzieję, że książka przyczyni się do szybszego wprowadzenie bioniki do programów kształcenia inżynierów nowej generacji.
SPIS TREŚCI:
Od autora 5
1. Powstanie i rozwój bioniki 7
1.1. Uwarunkowania powstania bioniki 7
1.2. Powstanie, podział i rozwój bioniki 12
2. Poszukiwanie i analiza wzorca, budowa modelu 19
3. Strategie i możliwości zastosowania bioniki 32
3.1. Strategie zastosowania bioniki 32
3.2. Bionika w innowacyjnym projektowaniu konstrukcji 39
4. Bionika w kształceniu inżynierskim 43
4.1. Bionika w procesie dydaktycznym 43
4.2. Struktury programu bionika i ich dobór 49
4.3. Materiały informacyjne o przedmiocie bionika 55
4.4. Kwalifikacje i przygotowanie kadry 58
5. Podstawowe treści przedmiotu bionika 60
5.1. Tematyka i struktura wykładów 60
5.2. Przykłady konspektów wykładów 87
5.3. Tematyka i struktura ćwiczeń laboratoryjnych 114
6. Laboratorium do ćwiczeń z bioniki - budowa i wyposażenie 129
7. Seminaria i prace dyplomowe 145
8. Kształcenie na odległość - możliwości i propozycje 148
Podsumowanie 151
Źródła ilustracji 154
Wybór literatury 155