Podręcznik biologii dla szkół ponadgimnazjalnych zgodny z nową podstawą programową na rok szkolny 2012/2013 zakres podstawowy. opublikowanej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (DzU z 2009 r. nr 4, poz. 17). Podręcznik ma pomóc w poszukiwaniu, wykorzystaniu i tworzeniu informacji pochodzących z różnych źródeł, w rozumieniu i argumentacji, wyjaśnianiu zależności przyczynowo-skutkowych między faktami, w ocenie i wyrażaniu opinii na temat zagadnień współczesnej biologii, głównie biotechnologii, inżynierii genetycznej oraz problemów ekologicznych i środowiskowych, a także w kształtowaniu właściwej postawy wobec wszystkich organizmów i całej przyrody. Treści nauczania są zgodne z aktualnym stanem wiedzy i uwzględniają najnowsze osiągnięcia genetyki, biologii molekularnej, medycyny, biotechnologii oraz ekologii i ochrony bioróżnorodności. Wiadomości zostały przedstawione w dwóch częściach (cz. 1 - siedem rozdziałów i cz. 2 - cztery rozdziały), odnoszących się do odpowiednich zagadnień i problemów. Każdy rozdział kończy się podsumowaniem w postaci całostronicowego schematu, ponadto streszczeniem, problemami do dyskusji oraz zadaniami do wykonania w szkole lub w domu. W ramkach, dla zainteresowanych, zamieszczono treści wykraczające nieco poza kształcenie w zakresie podstawowym. Nowe i ważne terminy wyróżniono pogrubioną czcionką. Na końcu książki umiejscowiono ich alfabetyczny spis - indeks oraz słownik i spis literatury. Konstrukcja książki powinna zmobilizować ucznia do aktywności intelektualnej i ustawicznego kształcenia. W podręczniku: stopniowe pogłębianie tematu wyróżnione ważne pojęcia wykresy, tabele, rysunki indeks i słownik pojęć na końcu książki Po każdym rozdziale: schematyczne podsumowanie treści wypunktowane streszczenie zadania dla uczniów problemy do dyskusji Z recenzji merytoryczno-dydaktycznej rzeczoznawcy MEN prof. UW dra hab. Jacka Bieleckiego (Wydział Biologii Uniwersytetu Warszawskiego): Na wysoką ocenę przydatności podręcznika w procesie dydaktycznym wpływają: przejrzystość tekstu i duża łatwość z jego korzystania, co przede wszystkim jest uwarunkowane przez właściwy podział treści i wypełnienie odpowiednimi na poziomie ucznia liceum najnowszymi nowinami naukowymi. Wiele z treści programowych przedstawiono w postaci odpowiednich schematów, tabel i wykresów. W podręczniku nie zabrakło również zadań podsumowujących przerabiany materiał. Niektóre dane ilustrujące omawiany problem zaproponowano w postaci problemów do dyskusji (...). Podręcznik spełnia normy współczesnego podręcznika do nauczania biologii ze względu na stopniowe i umiejętne wprowadzenie ucznia o różnych możliwościach w świat trudnych zagadnień, głównie z dziedziny biologii molekularnej i biotechnologii. Dla zainteresowanego zawiera dużo ciekawych informacji, dla mniej zdolnego ucznia stanowi źródło wiedzy podstawowej przekazywanej w formie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych. (...) Prezentowana wiedza jest uzupełniona o informacje pochodzące z najnowszych badań, a jednocześnie nie wykracza poza wymagania programowe MEN.