
|
Wydawnictwo - SGGW Rok - 1996/1997 Stron - 124 + 145 Oprawy - KARTONOWE Format - B5 STAN - NOWE
Dynamiczny rozwój nauk przyrodniczych, jaki dokonał się w XX wieku, spowodował wyodrębnienie się dużych, samodzielnych dyscyplin naukowych, a jednocześnie umożliwił powstanie mniejszych gałęzi wiedzy o charakterze interdyscyplinarnym, łączących elementy różnych nauk i integrujących je w nowe, oryginalne obszary nauki. Taką gałęzią wiedzy jest bioenergetyka, czerpiąca elementy z biochemii, fizjologii i żywienia i tworząca z nich zintegrowaną całość obejmującą podstawowe w biologii zagadnienia dotyczące przetwarzania w organizmach żywych jednych form energii w inne, a więc - problemów stanowiących istotę życia. Podręczniki te zajmują się problematyką , w której przedmiotem rozważań jest człowiek charakteryzujący się przede wszystkim zrównoważonym bilansem energetycznym i stałością masy ciała. Analizując organizm w szerszym ujęciu, należy zdać sobie sprawę z tego, że stan względnej równowagi energetycznej dotyczy jedynie pewnego etapu życia, natomiast najbardziej ogólną, a zarazem najbardziej istotną cechą każdej żywej istoty są nieustannie zachodzące w niej zmiany ilościowe i jakościowe, obejmowane mianem rozwoju osobniczego, czyli ontogenezy. Zmiany te rozpoczynają się w chwili zapłodnienia komórki jajowej przez plemnik, dokonują się na drodze podziałów i różnicowania komórek, ich specjalizacji, tworzenia tkanek i narządów wewnętrznych, wykształcania się organizmu złożonego z ok. 60 bilionów komórek, a mimo to stanowiącego jedną, zintegrowaną, aczkolwiek nieustannie zmieniającą się całość, wreszcie - kończą się wraz ze śmiercią organizmu. Rodzaj i dynamika tych zmian stanowią podstawową charakterystykę procesu życia. Omawiając te zagadnienia trudno jest nie nawiązać do fundamentalnego w filozofii bytu rozróżnienia pojęcia istoty i istnienia. Istota jakiegoś bytu, nazywana też jego naturą, jest ukonstytuowana z możności i dotyczy zarówno bytów rzeczywistych, jak i tylko pomyślanych, lub wyobrażonych (np. rusałka lub uskrzydlony koń).
|