Z pewnością katalog Knitting Factory byłby nie pełny gdyby zabrakło w nim
nagrania od wielu lat jednego z najaktywniejszych kreatorów nowojorskiej sceny
około jazzowej - Billa Laswella. Kim jest Laswell zapewne nie potrzeba nikomu
przypominać, szczególnie w Polsce, gdzie twórca ten darzony jest szczególnie
wielką estymą. Dla Knitting Factory Laswell wydał płytę „Operazone” będącą
rodzajem remixu nie mniej nie więcej jak operowych arii. W gronie kompozycji,
które Laswell poddał transformacji znalazły się prawdziwie przeboje operowych
scen. Są w tym niezwykłym zestawie arie z „Eliksiru Miłości” Gaetano Donizettiego,
„Traviaty”, „Mocy Przeznaczenia” Giuseppe Verdiego, „Samsona i Dalily”
Camille’a Saint-Saensa, oraz „Turandota” i „Toski” Giacomo Puccini. Całość
tego klasycznego materiału muzycznego poddana została przefiltrowaniu nie
tylko przez zdobycze najnowszych trendów w muzyce XX w., ale również
przez cały arsenał elektronicznego instrumentarium, którym
Laswell włada niepodzielnie.
Maciej Karłowski
Bill Laswell to amerykański muzyk awangardowy, basista i kompozytor.
Związany z muzyką elektroniczną, a w szczególności gatunkiem ambient.
Dyskografia Billa Laswella zawiera kilkaset pozycji w tym wiele kolaboracji
z czołowymi muzykami sceny ambient, techno, rocka i jazzu, a między
innymi z Johnem Zornem, Fredem Frithem, Pete’em Namlookiem, Klausem
Schulzem, Yosuke Yamashitą, Jah Wobble’em, Toshinori Kondo, Percym
Howardem, Tetsu Inoue, z takimi grupami jak Material, Painkiller,
Massacre i wieloma innymi.