Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

BIBLIOTEKA MOSTOWCA MOSTY Z DREWNA KLEJONEGO 1988

25-05-2014, 20:13
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 59.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4244729432
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 2   
Koniec: 25-05-2014 19:40:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1988
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

KOMITET REDAKCYJNY SERII
Przewodniczący
Prcf. dr hab. inż. Jan Kmita
Członkowie
Prof. dr hab. inż.
Mieczysław Rybak
Dcc. mgr inż. Andrzej Jarominiak
Opracowanie graficzne
Tadeusz Tietrzyk
Opiniodawca
1'rof. dr hab. inż.
Tadeusz Białobrzesiu
Redaktor
inż. Tadeusz Barański
Redaktor techniczny
Mirosława Kostrzyńska
Korektor
Jaowigai Tańska




Krótkie omówienie historii rozwoju konstrukcji mostowych z drewna klejonego i tendencji rozwoju tej technologii. Opis właściwości fizyko-mechanicznych i konstrukcyjnych drewna klejonego i materiałów drewnopochodnych. Przykłady realizacji mostów z drewna klejonego oraz podanie sposobów obliczeń statycznych i metod wymiarowania. Omówienie trwałości, konserwacji i utrzymania tych mostów.
Odbiorcy: pracownicy biur projektów, inżynierowie zatrudnieni przy budowie, eksploatacji i utrzymaniu mostów, studenci wydziałów inżynierii lądowej i komunikacji.
Jan Biliszczuk
Jan Bień
Przemysław Maliszkiewicz
Mosty z drewna klejonego




SPIS TREŚCI
strona
PRZEDSŁOWIE 4
WSTĘP 5
1 WSPÓŁCZESNE MOSTY DREWNIANE 9
1.1. Współcześnie wykonywane mosty o konstrukcji tradycyjnej/9
1.2. Konstrukcje mostowe montowane z dźwigarów klejonych/12
2 DREWNO JAKO MATERIAŁ KONSTRUKCYJNY 16
2.1. Właściwości drewna/16
2.1.1. Gęstość pozorna/16
2.1.2. Wilgotność/19
2.1.3. Przewodność i rozszerzalność cieplna/20
2.1.4. Wytrzymałość i odkształcalność/21
2.1.5. Odporność ogniowa drewna/25
2.2. Zasady wytwarzania drewna klejonego/26
2.2.1. Produkcja elementów klejonych metodą Hetzera [82]/27
2.2.2. Tarcica na elementy klejone warstwowo/28
2.3. Impregnacja drewna/37
2.4. Wytrzymałość zmęczeniowa elementów klejonych warstwowo/38
2.5. Dane do projektowania/38
2.5.1. Zasady doboru materiałów/39
2.5.2. Wytrzymałości charakterystyczne/40
2.5.3. Wytrzymałości obliczeniowe/40
2.5.4. Charakterystyki sprężystości/42
3 ZASADY KSZTAŁTOWANIA 43
3.1. Rodzaje i zastosowanie ustrojów nośnych z drewna klejonego/43
3.2. Części składowe przęseł o dźwigarach głównych z drewna klejonego/44
3.3. Kształtowanie dźwigarów z drewna klejonego/46
3.3.1. Przekroje poprzeczne mostowych dźwigarów z drewna klejonego/46
3.3.2. Kształtowanie przekroju podłużnego/48
3.4. Łączniki stosowane w mostowych konstrukcjach z drewna klejonego/50
3.5. Zasady kształtowania przekroju poprzecznego mostu/53
3.5.1. Przekroje poprzeczne kładek i mostów drogowych o pomoście górą/55
3.5.2. Przekroje poprzeczne kładek o pomoście zagłębionym/59
3.6. Mosty belkowe/62
3.6.1. Mosty belkowe o pomoście górą/62
3.6.2. Mosty belkowe (kładki dla pieszych) o pomoście zagłębionym/70
3.7. Mosty o przęsłach podwieszonych/80
3.8. Mosty ramowe/84
3.9. Mosty łukowe/86
3.10. Możliwości wykorzystania elementów z drewna klejonego w innych typach ustrojów nośnych/90
3.11. Podpory/90
3.11.1. Przyczółki/90
3.11.2. Podpory pośrednie/91
3.12. Konstrukcja łożysk i przegubów/93
3.12.1. Łożyska i przeguby w mostach belkowych/93
3.12.2. Przeguby mostów łukowych/96
3.13. Konstrukcja stężeń/97
3.14. Elementy wyposażenia/99
3.14.1. Poręcze/99
3.14.2. Bariery/101
3.14.3. Oświetlenie/101
3.14.4. Odwodnienie/101
3.14.5. Urządzenia dylatacyjne/102
k PODSTAWr OBLICZEŃ STATYCZNYCH I WYMIAROWANIA 103
4.1. Ogólne zasady projektowania konstrukcji z drewna klejonego/103
4.1.1. Specyfika materiału/103
4.1.2. Modele obliczeniowe konstrukcji/104
4.1.3. Metody wymiarowania/111
4.2. Podstawy obliczeń statycznych/113
4.2.1. Kładki dla pieszych/113
4.2.2. Mosty drogowe/124
4.2.3. Pomost/131
4.3. Wymiarowanie elementów konstrukcyjnych z drewna klejonego/143
4.3.1. Dźwigary o krawędziach prostych/145
4.3.2. Dźwigary o krawędziach zakrzywionych/150
4.3.3. Strefa podporowa dźwigarów/155
4.3.4. Elementy ściskane/161
4.3.5. Obliczanie złącz/166
4.3.6. Ugięcia konstrukcji/166
5 WYBRANE PROBLEMY WYKONAWSTWA I UTRZYMANIA 169
5.1. Transport elementów prefabrykowanych/169
5.2. Przęsła całkowicie prefabrykowane/170
5.3. Montaż na budowie przęseł z elementów prefabrykowanych/171
5.4. Wykonawstwo przęseł o pomostach z desek lub płyt żelbetowych/173
5.5. Sprzęt i narzędzia stosowane do budowy mostów z drewna/173
5.6. Trwałość i utrzymanie mostów z drewna klejonego/174
PODSTAWOWE OZNACZENIA 175
LITERATURA 177
SPIS TABLIC 182




Przedstawię

Mosty drewniane należą do najstarszych budowli komunikacyjnych. W historii mostownictwa zajmowały one różną ale zawsze poczesną pozycję. Również współcześnie są te konstrukcje powszechnie stosowane, a zaniedbania w tej dziedzinie w naszym kraju należą do niechlubnych wyjątków. Wynika to z różnych przyczyn, a między innymi ze skupienia zainteresowań mostowców budowlami mostowymi na państwowych i lokalnych drogach naszego kraju podległych resortowi komunikacji, gdzie „panują" powszechnie mosty betonowe.
Uszły więc uwadze mostowców przemiany w kształtowaniu i technologii mostów drewnianych, czyniące je atrakcyjnymi rozwiązaniami w budowie miejskich oraz rolniczych i leśnych obiektów komunikacyjnych, a także w szczególnych przypadkach na trasach innych dróg publicznych.
Jedną z nowszych technologii mostów drewnianych jest ich budowa z drewna klejonego. Ta technologia ma duże szansę wdrożenia w naszym kraju, gdyż posiadamy licencyjny zakład specjalistyczny, który jest obecnie bardzo mało wykorzystany. Mosty drewniane zawsze były przedmiotem zainteresowania Katedry a obecnie Zakładu Mostów Politechniki Wrocławskiej. Najbardziej znaczącym wyznacznikiem tych zainteresowań jest książka prof. Dobrosława Strożeckiego „Mosty drewniane" [90]. Jest więc niejako naturalnym wynikiem tych zainteresowań i obecna książka,, napisana przez kolegów Jana Biliszczuka, Jana Bienia i Przemysława Maliszkiewi-cza, pracowników kierowanego przeze mnie Zakładu Mostów w Instytucie Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej.
Ta inicjatywa wydawnicza przyjęta przychylnie przez Wydawnictwa Komunikacji i Łączności ma za zadanie ukazanie krajowemu środowisku mostowemu możliwości, jakie w budownictwie mostowym daje drewno klejone, a także jest próbą przywrócenia właściwej pozycji mostom drewnianym w budownictwie komunikacyjnym.
Jestem głęboko przekonany, że zadania te zostaną spełnione.

Jan Kmita




Wstęp

Drewno jest materiałem konstrukcyjnym wykorzystywanym od kilku tysiącleci do budowy m.in. obiektów komunikacyjnych. Historia rozwoju mostowych konstrukcji drewnianych jest więc długa i złożona [7], [26], [107].
Największy rozwój drewnianych konstrukcji mostowych przypada na połowę XIX wieku (w okresie budowy pierwszych linii kolejowych). Wzniesiono wówczas wiele imponujących budowli mostowych. Jeden ze zbudowanych wówczas obiektów pokazano na rysunku I.
W XX wieku, mimo tak konkurencyjnych materiałów jak stal i beton, drewno w wielu rozwiniętych krajach nadal zajmuje ważną pozycję w budownictwie mostowym. Przy projektowaniu mostów małych i średnich rozpiętości np. w USA, Kanadzie i ZSRR konstrukcje drewniane często są brane pod uwagę jako rozwiązania alternatywne do konstrukcji betonowych i stalowych. Wynika to z postępu technologii obróbki i przetwórstwa drewna zanotowanego w okresie ostatnich 30 lat, który sprawił, że :
— trwałość nowoczesnych mostów drewnianych dzięki zastosowaniu odpowiedniej impregnacji dorównuje trwałości, obiektów mostowych wykonanych z betonu i stali,
— nowoczesne mostowe konstrukcje drewniane są wznoszone prawie wyłącznie przy wykorzystaniu przemysłowych metod produkcji elementów lub całych obiektów, co znacznie obniża pracochłonność ich zoykonania,
— mosty wznoszone z elementów drewnianych wykonywanych metodami przemysłowymi są tańsze niż podobne konstrukcje z betonu lub stali.
Nowoczesne konstrukcje mostowe z drewna buduje się przeważnie wykorzystując wielkowymiarowe elementy prefabrykowane produkowane według różnych technologii [14], [36], [45], [110]. Szczególnie szerokie zastosowanie znalazły dźwigary klejone warstwowo z desek, z tzw. drewna klejonego.
W połowie lat siedemdziesiątych wybudowano w Cierpicach koło Torunia licencyjny zakład do produkcji klejonych konstrukcji z drewna. Wytwórnia ta, mająca produkować głównie konstrukcje dla budownictwa rolniczego i ogólnego stworzyła szansę na podjęcie prób zastosowania drewna klejonego w mostownictwie. Szansę tę wykorzystał inż. S. Nowak (z Pracowni Konstrukcji z Drewna — Ored w Cierpicach) projektując dwie kładki dla pieszych na rzece Drwęcy w Brodnicy. Kładki te
wykonano pod koniec lat siedemdziesiątych. W roku 1981 BPBK „Stolica" w Warszawie opracowało (przy współudziale jednego z autorów tej pracy) projekt kładki dla pieszych z drewna klejonego nad ul. Radzymińską w Warszawie. Niestety, ten ciekawy projekt nie został zrealizowany, ale opatrzony stosownym komentarzem może stanowić wzorcowe (dla naszych warunków) opracowanie z tego zakresu.
Jak z tego wynika, w Polsce są podejmowane dopiero próby niekonwencjonalnych zastosowań drewna w mostownictwie. Nasze opóźnienie w stosunku do przodujących w tej dziedzinie krajów (jak np. USA, Kanady, RFN, ZSRR i innych) można szacować na 20^-30 lat, a jedyną dobrą stroną tego jest możliwość wykorzystania bogatego doświadczenia innych, dotyczącego zarówno wytwarzania jak i użytkowania tego rodzaju obiektów. Bez ryzyka popełnienia błędu można by u nas stosować rozwiązania sprawdzone w wieloletniej eksploatacji.
Celem tej pracy jest przybliżenie polskim inżynierom najnowszych osiągnięć w dziedzinie drewnianych konstrukcji mostowych i zainspirowanie szerszych za-t stosowań tego materiału w polskim mostownictwie. Praca stanowi wprowadzenie do omawianej tematyki, gdyż całościowe opracowanie problematyki mostów z drewnal klejonego przekracza ramy tej książki i jest zdaniem autorów na obecnym etapie] wdrażania tych konstrukcji niecelowe.
Autorzy uznali, że należy szczegółowo omówić rozwiązania konstrukcyjne]
wykorzystujące elementy z drewna klejonego, których wytwarzanie jest obecnie możliwe w wytwórni w Cierpicach. Wychodząc z tego założenia omówiono szczegółowo właściwości drewna klejonego, kształtowanie mostów belkowych, łukowych i ramowych wykonywanych z elementów klejonych warstwowo, zasady obliczania i wymiarowania tych konstrukcji oraz metody ich montażu. Inne typy konstrukcji, w których stosowano fornir klejony, sklejkę, drewno zbrojone i sprężone oraz dźwigary zespolone i kratownicowe omówiono w sposób ogólny odsyłając zainteresowanych do materiałów źródłowych. Wydaje się, że takie potraktowanie problemu jest słuszne ze względu na to, że w Polsce nie ma i w ciągu najbliższych 10—15 lat nie będzie realnych możliwości wytwarzania dźwigarów z forniru klejonego, sklejki lub elementów zbrojonych. Ponadto ze względu na eksperymentalne zastosowanie tych materiałów w mostownictwie, obecnie trudno ocenić ich wartości konstrukcyjne i podać ostateczne zalecenia.
Warto określić jeszcze obszary zastosowań konstrukcji z drewna klejonego. W USA i Kanadzie są one stosowane na wszystkie rodzaje konstrukcji mostowych poczynając od mostów kolejowych, poprzez drogowe a kończąc na kładkach dla pieszych. Jeśli chodzi o nasze warunki, to zastosowanie drewna autorzy widzą głównie w budowie kładek dla pieszych, gdzie mogą być wyeksponowane walory estetyczne i architektoniczne tego materiału, oraz mostów drogowych małej i średniej rozpiętości.




Literatura

1 Al-Dabbagh A., Goodman J.R., Bodig J. Finite element method for wood mechanics. Journal of the Structural Division. ASCE, Vol. 98, ST3, 1972.
2 Bakht B. Statistical analysis of timber bridges. Journal of the Structural Engineering. ASCE, Vol. 109, No. 8, 1983.
3 Barrett D., Foschi R.: Duration of load and probability of failure in wood. Canadian Journal of the Civil Engineering, Vol. 5, 1978.
4 Bieniek K., Bien J., Kmita J.: Metody automatyzacji obliczeń i projektowania za pomocą maszyn cyfrowych typu ODRA. Automatyzacja obliczeń przęseł mostowych. Część II. Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej. Raport nr SPR-22/80.
5 Bliszczuk J., Hlebionek J., Maliszkiewicz P.: Nowoczesne konstrukcje mostowe z drewna. Inżynieria i Budownictwo, nr 5, 1981.
6 Biliszczuk J., Makar S., Maliszkiewicz P.: Zastosowanie drewna do budowy kładek dla pieszych. Konferencja Naukowo-Techniczna nt. „Materiały konstrukcyjne do budowy mostów", Poznań 1981.
7 Blaser W.: Schweizer Holzbrücken. Birkhäuser Verlag. Basel, Boston, Stuttgart 1982.
8 Blumer R.: Spannungsberechnungen an Brettschichtträgern mit gekrümmter Längsachse und verändlicher Trägerhöhe. Holzbau, Teil I - Nr 6, 1975; Teil II - Nr 7,1975; Teil III -Nr 8, 1975.
9 Bohannan B.: FPL timber bridge deck research. Journal of the Structural Divion. ASCE, Vol. 98, No ST3, 1972.
10 Booth L.G.: The development of laminated timber arch structures in Bavaria, France and England in the nearly nineteenth century. Journal of Institute of Wood Science, Vol. 5, No 5/1971.
11 Braun B., Hoggenberg F.: Civitates orbis terrarum, Kolonia 1[zasłonięte]597-16.
12 Cable-stayed footbridge in laminated timber. Highways and Public Works, August, 1967.
13 Canh T.T.: Le bois lamelle collé a la portée de tous. Annales de l'Institut Technique du Bâtiment et des Travaux Publics, nr 383, Mai, 1980.
14 Casagoly P.F., Taylor R.J.: A structural wood system for highway bridges. 11th Congress IABSE. Final Report, Vienna 1980.
15 Cusens A.R., Parna R.P.: Analiza statyczna pomostów. WKŁ, Warszawa 1981.
16 Czarnmvski K., Hlebionek J.: Inżynierskie konstrukcje drewniane. Wydawnictwa Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1978.
17 Czechowicz J. Konstrukcje drewniane klejone. Arkady, Warszawa 1960.
18 Der Weiherburgsteg über den Inn. Holz-Kurier, Nr 14, 1983.
19 Dusan J.: Ze sveta drevënych mostu. Drevo, Roc. 36, 1981.
20 Dvorak T.: Pouziti lepenych drevënych konstrukci. Drevo, Roc. 26, 1971.
21 Dzbeński W-'- Sortowanie tarcicy według cech wytrzymałościowych. Krajowa Konferencja Naukowo-Techniczna pt.: „Konstrukcje z drewna i materiałów drewnopodobnych w budownictwie", Toruń 1974.
22 Dzbeński W. : Nieniszczące badania mechanicznych właściwości iglastej tarcicy konstrukcyjnej wybranymi metodami statycznymi i dynamicznymi. Wydawnictwo SGGW-AR, Warszawa 1984.
23 Einführung in die Norm SIA 164 (1981) - Holzbau. Baustatik und Stahlbau. ETH Zürich, Publikation Nr 81-1, 1981.
24 Foschi O.: A discussion on the application of safety index concepts to wood structures. Canadian Journal of the Civil Engineering, Vol. 6, 1979.
25 Foschi O., Fox P.: Radial stresses in curved timber beams. Journal of the Structural Division. ASCE, Vol. 96, No. ST10, 1970.
26 Furman S., Suchorzewski W.: Pierwszy most warszawski. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki nr 1, Warszawa 1956.
27 Fussgängerbrücke zu einem Freizeitzentrum. Bauen mit Holz, H. 8, 1979.
28 Gehri E.,~Fontana M. Fussgängerbrücke bei Sihelwald. Schweizer Holzbau, Nr 6, 1983.
29 Gibas D. The timber bridge: an old and new concept. Forest Products Journal, Vol. 33, No 11/12, Nov./Dec, 1983.
30 Glogier 7,.: Encyklopedia staropolska ilustrowana. Wiedza Powszechna, wyd. II, Warszawa 1972.
31 Glue laminated timber structures. CIBA technical notes 233. Cambridge 1962.
32 Glu-lam, computerized engineering making B.C. log bridges obsolete. Forest Industries, Feb. 1976.
33 Golębiowski Z.: Konstrukcje drewniane. PWN, Warszawa 1978.
34 Goodman J.R., Bodig J. Orthotropic elastic properties of wood. Journal of the Structural Division. ASCE, Vol. 96, No ST11, 1970.
35 Groch L. O drewnianych ustrojach kratowych. Lwów 1931..
36 Gutkoaiski R.M., Williamson T.G.: Timber bridges-developments and trends in North America. 11th Congress IABSE. Final Report, Vienna 1980.
37 Gutkowski R.M., Williamson T.G.: Timber bridges: state-of-the art. Journal of the Structural Engineering. ASCE, Vol. 109, No 9, 1983.
38 Hoyle R. J.Jr.: Klemgard Park Footbridge - a glued wood truss structure. Forest Products Journal, Vol. 26, No 2, Feb., 1976.
39 Heimeshoff B., Krabbe E. Fussgänger-und Radwegbrücke in Leimbauweise über die Bundesstrasse 51. Die Bautechnik, 40, H. 6, 1963.
40 JankowskiJ.: Mosty w Polsce i mostowcy polscy. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1973.
41 Johnson J.W.: Relationships among moduli of elasticity and rupture: seasoned and unseasoned coast type Douglas Fir and seasoned Western Hemlock. Symposium on Timber and Timber Structures. Transactions of the Engineering Institute of Canada, 1965.
42 Knab L.I., Moddy R.C.: Glu-lam design criteria for temporary structures. Journal of the Structural Division. ASCE, Vol. 104, ST9, 1978.
43 Kostengünstige Fertigbrücken in Leimbauweise. Bauen mit Holz, H.4, 1978.
44 Krabbe E.: Fussgängerbrücken in Holzleimbau-Konstruktion. Bauen mit Holz, H. 9, 1966
45 Krabbe E.: Fussgängerbrücken. Holzbau-Taschenbuch. Ernst u. S., Berlin 1974.
46 Kulis V.l.: Klejenyje derewjannyje mosty s źelezobetonnoj plitoj. Transport, Moskwa 1979.
47 Kulis V.l. i inni: Opyt projektirovanija, stroitelstva i ekspluatacji klejonych derevjannych mostov z źelezobetonnoj plitoj. Avtomobilnyje dorogi, nr 10, 1982.
48 Lackner R.: Auflagerverstärkung an Brettschichtholz-Trägern. Holzforschung und Holzverwertung. Teil I - Nr 4, 1980; Teil II - Nr 5, 1981.
49 Lantos G.: The flexural behavior of steel reinforced laminated timber beams. Wood Science, No 3, 1970.
50 Lindner J.: Odporność na działanie ognia elementów konstrukcji budowlanych wykonanych
z drewna i płyt drewnopodobnych. Krajowa Konferencja Naukowo-Techniczna pt. „Konstrukcje z drewna i materiałów drewnopodobnych w budowpictwie", Toruń 1974.
51 Madsen B., Sexsmith R.: Recent developments in timber engineering. Canadian Journal of the Civil Engineering, Vol. 10, 1983.
52 Mahieu L.: Passerelle pour piétons en bois lemellé collé. Rapport final, Ile Congres AIPC (IABSE), Aug. 31-Sep. 5, Wienne 1980.
53 Materiały informacyjne firmy B.V. Houthandel v/h T.C. Groot z Holandii.
54 McCutcheon W.J., Tuomi R.L.: Procedure-for design of glued-laminated orthotropic bridge decks. USDA Forest Service Research Paper FPL 210, Forest Products Laboratory USDA, Madison, Wisconsin 1973.
55 McCoutcheon W.J., Tuomi R.L.: Simplified design procedure for glued-laminated bridge decks. USDA Forest Service Research Paper FPL 233, Forest Products Laboratory. Madison, Wisconsin 1974.
56 Mahler K.: Zur Berechnung von Brettschichtholzkonstruktionen. Bauen mit Holz, 3/1976.
57 Mäkler K., Mistler L.: Ausklinkungen am Endauflager von Biegeträgern. Bauen mit Holz, 1979.
58 Mäkler K. Neue Entwicklungen im Ingenieurholzbau, llth Congress IABSE. Final Report, Vienna 1980.
59 Mönck W. Berechnung von geklebten Brettschichtträgern. Holzindustrie, Nr 4, 1968.
60 Mönck W.: Holzträger mit verbesserter Tragfähigkeit. Teil I, Holzindustrie, Nr 7, 1967; Teil II, Holzindustrie, Nr 8, 1967.
61 Muchin A.A.: Mosty iz klejenoj dreviesiny. Avtomobilnyje dorogi nr 1, 1982.
62 Natterer J.: Fussgängerbrücke über die Naab. Holzbau, Nr 10/1979.
63 Natterer J.: Constructions en bois - Systemes poutres et types de charpentes. Holz le bois. Journal suisse du bois, nr 1/2, Jan., 1980 (93).
64 Nowak S.: Konstrukcje drewniane w obiektach zrealizowanych w oparciu o projekty pracowni konstrukcji z drewna „ORED" w Cierpicach. Konferencja nt.: „Badania nad zastosowaniem drewna i materiałów drewnopodobnych we współczesnych konstrukcjach budowlanych", t. 2., Szczecin 1983.
65 Nożyński W.: Wyniki badań belek drewnianych pod obciążeniem długotrwałym. Materiały Sympozjum pt. „Reologia drewna i konstrukcji drewnianych", Poznań 1984.
66 Palladio A.: Cztery księgi o architekturze. Wydanie polskie, PWN, Warszawa 1955.
67 Perkitny T. : Postęp techniczny w dziedzinie technologii klejenia i impregnowania drewnianych elementów konstrukcyjnych przeznaczonych na użytek budownictwa. Przemysł Drzewny, nr 3, 1969.
68 PiniusG.: Behavior of wood-concrete composite beams. Journal of the Structural Division. ASCE, Vol. 96, 1970.
69 Pischl R.: Zum Gesamteinfluss der Schubverformung im Ingenieurholzbau. Der Bauingenieur, Vol. 47, 1972.'
70 Pogorzelski J.A.: .Odporność ogniowa drewnianych konstrukcji klejonych. Inżynieria i Budownictwo, nr 6/1980.
71 Pospelov N.D. i inni: Proletnyje strojenija mostov iz klejenoj dreviesiny. Avtomobilnyje dorogi, nr 10, 1982.
72 Progress on timber bridges could open up new business. Woodworking Industry, No 9, Sep., 1975.
73 Projektowanie konstrukcji drewnianych. Komentarz do normy PN-73/B-03150. Warszawa ' 1977.
74 Projekt: Kładka dla pieszych nad ul. Radzymińską w rejonie ul. Tykocińskiej w Warszawie (wariant z drewna klejonego). BPBK „STOLICA", Warszawa 1981.
75 Projektirowanije derevjannych i żelezobietonnych mostov. Moskva, Transport 1978 (praca zbiorowa).
76 Prokofiev A.S.: Projektirovanije mostov s ućetom ustałosti klejenoj dreviesiny. Avtomobilnyje dorogi, nr 8, 1984.
77 Prokofiev A.S., Kabanov V.A.: Sdvigovaja proënost' i wynoslivost' klejennych derevjannych
bałok, podvergnutych ciklićeskim temperaturno-vlaznostnym vozdiejstvijam. Stroitielstvo i architektura, nr 6, 1983.
78 Richardson B.A.: Wood in construction. The Construction Press Ltd, 1976.
79 Robakiewicz Af., Szereda M., Świrska B.: Automatyzacja projektowania budowlanego. Wykaz programów i systemów. Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa 1978.
80 Rosset A.: Starożytne drogi i mosty. WKŁ, Warszawa 1970.
81 Roth W., Epple A.: Vergleichende isotrope und orthotrope Rechnung gekrümmter Brettschichtträger, T.l. Theoretische Grundlagen. Holz als Roh - u. Werkstoff Nr 1, 1981; T. 2. Anwendungsbeispiel und Versuchsergebnisse. Holz als Hoh-u. Werkstoff, Nr 3, 1981.
82 Sasin E. Produkcja konstrukcji klejonych z drewna na przykładzie zakładu w Cierpicach. Konferencja Naukowo-Techniczna pt. „Konstrukcja z drewna i materiałów drewnopodobnych w budownictwie", Toruń 1974.
83 Scarisbrick R.C.: Laminated timber logging bridges in British Columbia. Journal of the structural Division. ASCE, Vol. 102, No 1, 1976.
84 Siwek K.: Technologia klejenia konstrukcji drewnianych i kleje do tych konstrukcji stosowane. Konferencja Naukowo-Techniczna pt. „Konstrukcje z drewna i materiałów drewnopodobnych w budownictwie", Toruń 1974.
85 Smockov A.A., Prokofiev A.S., Frejdin A.S.: Vlijanie koefficenta asimmetrii cikła na predeł vynoslivosti klejenych drevjanych bałek. Stroitielstvo i architektura nr 9, 1982.
86 Stähli E.: Fussgängerbrücke als Projektstudie. Schweizer Holzbau, Nr 4/1983.
87 Steg über Wallgraben. Bauen mit Holz, Nr 4/1978.
88 Sterner W. 700-metrowy most słowiański w IX wieku. Problemy, nr 8, Warszawa 1960.
89 Strassenbrücke in Neuseeland. Bauen mit Holz, Nr 7/1976.
90 Strożecki D.: Mosty drewniane. WK, Warszawa 1959.
91 Syczewski M., Tribiłło R.: Komputerowe uściślenie metody stanów granicznych w projektowaniu konstrukcji drewnianych. Inżynieria i Budownictwo, nr 9-10, 1980.
92 System STRAINS - 75. Podręcznik użytkownika. Instytut Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej, 1979.
93 Szczygieł J. Mosty z betonu zbrojonego i sprężonego. WKŁ, Warszawa 1978.
94 Szlęzak F.: Mosty małe. PWN, Warszawa 1979.
95 Szmelter J. i inni: Programy metody elementów skończonych. Arkady, Warszawa 1973.
96 Thullie M. Mosty drewniane. Lwów 1913.
97 Timoshenko S., Woinowsky-Krieger S.: Theory of plates and shells. McGraw-Hill, Book Co., 1959.
98 Timoshenko S.: Historia wytrzymałości materiałów. Tłumaczenie z języka angielskiego. Arkady, Warszawa 1966.
99 Tuomi R.L., Bohannan B.: Timber bridges go mod. Wood Preserving, Vol. 49, No 1?, Dec 1971.
100 Tuomi R.L., McCutheon W.J.: Design procedure for glued-laminated bridge decks. Forest Products Journal, Vol. 23, No 6, 1973.
101 Tuomi R.L.: Erection procedure for glued-laminated timber bridge decks with dowel connections. USDA, Forest service research paper, FPL 263, 1976.
102 Une passerelle piétonniere de 40 m en lamelle collé. Industries du bois, nr 3/1975. ,
103 Va/ai A., Pincus G. : Torsional and bending behavior of wood beams. Journal of the Structural Division. ASCE, Vol. 99, No ST 6, 1973.
104 Wasiutyński Z.: O architekturze mostów. Arkady, Warszawa 1971.
105 Wasche K.: Baustoffe für tragende Bauteile. Band 4. Bauferlag GmbH Wiesbaden und Berlin, 1973.
106 Winkler E.: Hölzernen Balkenbrücken. Verlag von Carl Gerald's Sohn, Wien 1877.
107 Wojasiewicz W.: Mosty dróg żelaznych Królestwa Polskiego. WKŁ, Warszawa 1982.
108 Wolpe M. Zintegrowane systemy automatyzacji projektowania SAPRO, ICES, GENESYS. Arkady, Warszawa 1977.
109 Wyso&otvski A.: Badania stalowych mostów drogowych pod obciążeniem eksploatacyjnym. Drogownictwo, nr 6, 1985.
110 Youngquist J.A. i inni: Preśs-lam timbers for exposed structures. Journal of the Structural Division. ASCE, Vol. 86, No ST7, 1979.
WYTYCZNE I NORMY
111 Wytyczne projektowania drewnianych mostów drogowych W.P. - DP 6. Ministerstwo Komunikacji, 1963.
112 PN-81/B-03150: Konstrukcje z drewna i materiałów drewnopochodnych. Obliczenia statyczne i projektowanie:
- Postanowienia ogólne (PN-81/B-03150.00),
- Materiały (PN-81/B-03150.01),
- Konstrukcje (PN-81/B-03150.02),
- Złącza (PN-81/B-03150.03).
113 Instytut Techniki Budowlanej. Wytyczne obliczenia odporności ogniowej konstrukcji drewnianych klejonych, nr 249, Warszawa 1983.
114 American Institute of Timber Construction. Timber construction standards, AITC 100. 6th ed. 1972.
115 American Association of State Highway Officials. Standard specifications for highway bridges.
10th ed. 1969.
116 British Standards, Code of Practice C.P. 112 Part 2/1971. The structural use of timber.
117 ĆSN 73-1701: Novhrevani drevenych stavebnich konstrukcji.
118 CSA CAN3-S6-M78. Design of highway bridges. Canadian Standards Association. Rexdale,
Ontario 1978.
119 CSA CAN3-086-M80. Code for engineering design in wood. Canadian Standards Association.
Rexdale, Ontario 1980.
120 DIN 1[zasłonięte]052-19 Blatt 1. Holzbauwerke. Berechnung und Ausführung.
121 DIN 1074: Holzbrücken. Berechnung und Ausführung.
122 Ontario Highway Bridge Design Code. Ontario Ministry of Transportation and Communications. Downsview, Ontario 1979.
123 Timber Design Manual. Laminated Timber Institute of Canada. Ottawa 1980.
124 PN-85/S-10030. Obiekty mostowe. Obciążenia.
125 PN-82/S-10052. Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Projektowanie.
126 PN-77/B-02011. Obciążenia w obliczeniach statycznych. Obciążenie wiatrem.
127 PN-76/B-03001. Konstrukcje i podłoża budowli. Ogólne zasady obliczeń.
128 PN-63/S-10087. Drogi samochodowe. Mosty drewniane, wykonanie i badanie.
129 PN-64/B-03150. Konstrukcje drewniane. Obliczenia statyczne i projektowanie.
130 PN-53/B-03150. Konstrukcje drewniane. Zasady obliczeń i projektowania.
Spis tablic " !
Tablica 2-1. Właściwości mechaniczne drewna uzyskanego z różnych gatunków drzew/17
Tablica 2-2. Zestawienie zalet i wad drewna/18
Tablica 2-3. Gęstość drewna stosowanego w konstrukcjach mostowych/19
Tablica 2-4. Wymagania normowe odnośnie właściwości mechanicznych, ustalone dla tarcicy
konstrukcyjnej z drewna miękkiego w wybranych krajach europejskich/29 Tablica 2-5. Przyporządkowanie klas tarcicy odpowiednim klasom drewna klejonego/30 Tablica 2-6. Maksymalne grubości desek przeznaczonych do klejenia warstwowego według
przepisów obowiązujących w różnych krajach/32
Tablica 2-7. Możliwości jednoczesnego klejenia i impregnacji drewna/36
Tablica 2-8. Wytrzymałości charakterystyczne drewna litego i klejonego według normy [112]/40 Tablica 2-9. Wytrzymałości obliczeniowe proponowane przez autorów/41 Tablica 2-10. Moduły sprężystości drewna litego i klejonego według normy [112J/42 Tablica 3-1. Charakterystyka dźwigarów belkowych z drewna klejonego stosowanych w mosto-
wnictwie/47 Tablica 4-1. Stałe sprężystości drewna uzyskanego z różnych gatunków drzew według pracy
[34J/107
Tablica 4-2. Sztywność różnych typów przęseł mostów drewnianych według [122J/126 Tablica 4-3. Dane do projektowania dybli stalowych według pracy [48J/135 Tablica 4-4. Dane do wyznaczania naprężeń w przekroju kalenicowym zakrzywionego dźwigara
zmiennej wysokości/148 Tablica 4-5. Dane do wyznaczania naprężeń w dowolnym (oprócz kalenicowego) przekroju
zakrzywionego dźwigara zmiennej wysokości/149
Tablica 4-6. Dane do wyznaczania naprężeń w dźwigarach zakrzywionych stałej wysokości/152 Tablica 5-1. Masa typowych scalonych elementów montażowych stosowanych w ZSRR [61]/170



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.