Koszty wysyłki 0,00 zł.
Książka jest nowa,stan idealny.
Realizacja zakupu od ręki.Kontakt: 61 [zasłonięte] 92
501 [zasłonięte] 311
W nowym, uaktualnionym wydaniu podręcznika omówiono najważniejsze problemy związane z czynnym i biernym bezpieczeństwem samochodu traktowanego jako element systemu, w którym uwzględnia się również oddziaływanie kierowcy i otoczenia. Przedstawiono właściwości dynamiczne pojazdu, stateczność (poślizgi, wywracanie) problematykę zderzeń, urządzenia minimalizujące skutki wypadków (także w odniesieniu do motocykli) oraz nowoczesne urządzenia elektroniczne wspomagające bezpieczeństwo jazdy (m.in. technika radarowa, układy nawigacji satelitarnej, tzw. inteligentne układy oświetlenia, zabezpieczenia przed kradzieżą samochodu). Zagadnienia związane z kierowcą zawierają elementy psychologii, fizjologii i metody oceny odporności biomechanicznej. Zaprezentowano też nowoczesne rozwiązania, umożliwiające zwiększenie bezpieczeństwa systemów ruchu drogowego, w tym kwestie uspokojenia ruchu oraz sterowania ruchem drogowym za pomocą sygnalizacji świetlnej, budowę baz danych o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zestawiono definicje stosowanych obecnie wskaźników oceny stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego z wykorzystaniem elementów teorii ryzyka. Uwzględniono problematykę wpływu bezpieczeństwa pieszych na konstrukcję pojazdu.
SPIS TREŚCI:
Wykaz ważniejszych oznaczeń 8Przedmowa 11Rozdział 1. Wprowadzenie 151.1. Rys historyczny 151.2. Próby rozwiązania problemu bezpieczeństwa ruchu drogowego 231.3. Prędkość samochodu a skutki wypadków drogowych 261.4. Niektóre pojęcia nauki o bezpieczeństwie 31Rozdział 2. Interpretacja danych statystycznych 342.1. Sformułowanie ocen statystycznych 342.2. Bazy danych o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego 362.3. Wskaźniki oceny stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego 372.4. Obraz bezpieczeństwa ruchu drogowego w świetle danych statystycznych 40Rozdział 3. Bezpieczeństwo ruchu drogowego 443.1. Ogólna ocena stopnia bezpieczeństwa ruchu drogowego 443.2. Rodzaje bezpieczeństwa samochodu 463.3. Programy bezpieczeństwa ruchu drogowego 513.4. Program GAMBIT 53Rozdział 4. Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów 554.1. Regulaminy ECE 554.2. Wystąpienie o homologację 564.3. Procedury homologacyjne 57Rozdział 5. Kierowca 605.1. Uwagi ogólne 605.2. Zachowanie kierowcy 615.3. Cechy psychologiczne 645.4. Osobowość kierowcy 675.5. Cechy fizjologiczne 705.6. Czujność, zmęczenie i senność kierowcy 755.7. Wpływ alkoholu 795.8. Kolizje drogowe a leki 895.9. Działanie narkotyków 91Rozdział 6. Biomechanika obrażeń 956.1. Rys historyczny 956.2. Obciążenia graniczne ciała człowieka 966.3. Manekiny 976.4. Skala AIS 1016.5. Mechanika obrażeń głowy 1036.6. Mechanika obrażeń górnego odcinka kręgosłupa 1066.7. Kryteria oceny obrażeń klatki piersiowej 1106.8. Kryteria oceny obrażeń nóg 112Rozdział 7. Zderzenie samochodu z pieszym 1137.1. Uwagi ogólne 1137.2. Konstrukcja nadwozia 1147.3. Modelowanie zderzenia pieszego z samochodem 116Rozdział 8. Pojazd jako element systemu UPO 1258.1. Uwagi ogólne 1258.2. Układy hamulcowe 1268.3. Układy kierownicze 1308.4. Zawieszenia 134Rozdział 9. Przyczepność 1379.1. Siła przyczepności 1379.2. Poślizg 1389.3. Współczynnik przyczepności 138Rozdział 10. Stateczność samochodu 15110.1. Rodzaje stateczności 15110.2. Stateczność podłużna samochodu 15310.3. Stateczność poprzeczna samochodu 16010.4. Wywracanie samochodu 170Rozdział 11. Elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy 18411.1. Układy przeciwblokujące — ABS 18411.2. Układy przeciwpoślizgowe — ASR 18911.3. Układ wspomagania nagłego hamowania — BAS 19211.4. Elektrohydrauliczny układ hamulcowy — EHB 19311.5. Układy stabilizacji toru jazdy — ESP 19511.6. Utrzymywanie stałej prędkości jazdy 20311.7. Układy radarowe 20411.8. Automatyczne prowadzenie samochodu 21011.9. Układy nawigacyjne wykorzystujące łączność satelitarną 21211.10. Urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą samochodu 21411.11. Inteligentne układy oświetlenia 216Rozdział 12. Urządzenia bezpieczeństwa biernego 21912.1. Uwagi ogólne 21912.2. Pasy bezpieczeństwa 21912.3. Poduszki powietrzne 22712.4. Zagłówki 24212.5. Fotele samochodowe 246Rozdział 13. Zderzenia samochodów 25313.1. Klasyfikacja zderzeń samochodów i testy NCAP 25313.2. Zderzenia czołowe 25913.3. Zderzenia boczne 26113.4. Modelowanie zderzenia samochodów 263Rozdział 14. Kompatybilność pojazdów 27314.1. Pojawienie się problemu kompatybilności 27314.2. Unifikacja badań 27414.3. Efekt masy 27514.4. Efekt sztywności 27714.5. Efekt parametrów geometrycznych 27914.6. Testy zderzeniowe a problem kompatybilności 284Rozdział 15. Otoczenie 29015.1. Droga jako istotny element bezpieczeństwa ruchu pojazdów 29015.2. Rodzaje dróg 29215.3. Prędkość — podstawowy parametr bezpieczeństwa ruchu na drodze 29315.4. Skrzyżowania 29615.5. Ronda 29915.6. Pozostałe parametry geometryczne dróg 30115.7. Bezpieczeństwo ruchu w obszarze węzłów drogowych 30515.8. Wyposażenie dróg 30615.9. Sterowanie ruchem drogowym za pomocą sygnalizacji świetlnej 30915.10. Bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego 31015.11. Dlaczego należy spodziewać się restrykcji dla ruchu samochodowego w miastach? 31315.12. Warunki atmosferyczne 314Dodatek 319Literatura 320