Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Bertolt Brecht Postylla domowa i inne wiersze

19-01-2012, 14:02
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 19.50 zł     
Użytkownik pyciek
numer aukcji: 2037617286
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 5   
Koniec: 14-01-2012 19:44:45

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka z obwolutą
Rok wydania (xxxx): 1988
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Bertolt Brecht
Postylla domowa i inne wiersze


Wybrał i opracował
oraz przełożył z niemieckiego
Robert Stiller





PIW 1988 str. 502 , stan bdb- 

ISBN 83-06-01771-4



Twórczość poetycka Bertolta Brechta pozostaje na ogól w cieniu jego teatru. Sprzyjał temu brak wydań książkowych, o które poeta niespecjalnie dba!, większość swoich wierszy traktując użytkowo i gromadzenie ich odkładajqc na potem, chyba że wchodziły w skład utworów scenicznych.
Toteż jego pierwszy zbiór pozostał nie tylko najsłynniejszym, ale właściwie jedynym, który się jako taki utrwalił w pamięci, Berto/f Brechts Hauspostille (Postylla domowa Bertolta Brechta) zapowiadana była już w 1922 roku, ale wydawnictwo nie chciało, się zgodzić na jaskrawo antywojenny, więc jakoby niepatriotyczny wiersz Legenda o martwym żołnierzu, a Brecht nie chciał go usunąć. Skończyło się więc na prywatnym druku Taschenpostille (Postylla _ kieszonkowa) w 25 egzemplarzach nie przeznaczonych do sprzedaży, natomiast właściwy zbiór ukazał się dopiero w 1927 roku w innym wydawnictwie. Jego wyjątkowe znaczenie w pełni docenił tylko wybitny publicysta i też poeta Kurt Tucholsky, umieszczając młodego Brechta od razu obok Gottfrieda Benna jako dwóch największych poetów żyjących w Niemczech.


Termin postylla oznacza zbiór kazań i pobożnych rozmyślań do użytku wiernych. Pierwsze wydanie nawet zewnętrznie przypominało modlitewnik. Właśnie na cel dydaktyczny i materiał do umoralniających refleksji kładł nacisk poeta, choć ironicznie, gdyż jego bynajmniej nie świątobliwe przypowieści i refleksje mają treść prowokacyjną i nieraz dążą wręcz do wywołania brutalnego szoku. Nawiązują też do ludowych form pieśni podwórzowej, z jej zamiłowaniem do melodramatycznych wydarzeń i okropności, z morałem i często refrenem.
(Ze wstępu Roberta Stillera)