Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Beniamin z Tudeli Diaspora żydowska Bliski Wschód

19-02-2015, 14:07
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 24.99 zł     
Użytkownik sredniowieczna
numer aukcji: 5012033460
Miejscowość Wodzisław Śląski
Wyświetleń: 7   
Koniec: 19-02-2015 12:44:20

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2015
Kondycja: bez śladów używania
Tematyka: Pozostałe
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Diaspora żydowska na Bliskim Wschodzie oczami sefardyjskiego podróżnika Beniamina z Tudeli

 

Autor: Anna Katarzyna Dulska

Wydawnictwo : K. Akademicka

Seria : nd

Rok wydania: 2015

Stron: 130

Wydanie: I

Format : 145x205mm

Oprawa : miękka

Stan: nowa

ISBN:[zasłonięte]978-8338-477-1

 

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. „Księga z podróży” Beniamina z Tudeli na tle średniwoiecznej literatury podróżniczej

1.      Relacja z podróży jako źródło poznania historycznego

1.1.Literacki wymiar piśmiennictwa podróżniczego

1.2.Podróżnicy wieków średnich i ich relacje

1.2.1.      Itineraria chrześcijan

1.2.2.      Arabskie rible

1.2.3.      Relacje żydowskie

2.      Convivencia: społeczno-kulturowe podłoże światopoglądu Beniamina z Tudeli

2.1.Zarys historii kształtowania się koncepcji convivencia w Hiszpanii do połowy XII wieku

2.2.Gmina żydowska w Tudeli w XII wieku

3.      „Rzeczy, które zobaczył i usłyszał z ust szczerych ludzi..”, czyli Beniamin z Tudeli i jego życie

3.1.Życie i podróż Beniamina z Tudeli

3.2.Płaszczyzny tematyczne „Księgi z podróży”

3.2.1.      Polityka i ważne wydarzenia

3.2.2.      Religie

3.2.3.      Ośrodki polityczne

3.2.4.      Ośrodki kulturalne

3.2.5.      Zabytki

3.2.6.      Gospodarka

Rozdział 2. Wśród Greków i Franków – diaspora żydowska w bliskowschodnich krajach chrześcijańskich

1.      Dwunastowieczna legislacja chrześcijańska

1.1.Ustawodawstwo cesarskie i papieskie dotyczące żydów po pierwszej wyprawie krzyżowej

1.2.Żydzi pod panowaniem frankijskim od zdobycia do upadku Jerozolimy (1[zasłonięte]099-11)

2.      Świadectwo Beniamina z Tudeli

2.1.Bizancjum Manuela I Komnena (1[zasłonięte]143-11)

2.2.Księstwo Antiochii Boemunda III (1[zasłonięte]163-12) i hrabstwo Trypolisu Rajmunda III (1[zasłonięte]152-11)

2.3.KRÓLESTWO Jerozolimskie Amalryka I (1[zasłonięte]162-11)

Rozdział 3. Między sunnitami i szyitami – żydzi na muzułmańskim Bliskim Wschodzie

1.      Jurysprudencja muzułmańska wobec żydów

1.1.Prawodawstwo Koranu w kontekście stosunków między pierwszymi muzułmanami i żydami

1.2.Dhimma i jej formalnoprawne przemiany od VIII do XII wieku

2.      Relacja Beniamina z Tudeli

2.1.Syria Nur ad-Dina (1[zasłonięte]146-11)

2.2.Kalifat Abbasydów Al-Mustandżida (1[zasłonięte]160-11)

2.3.Kalifat Fatymidów Al.-Adida (1[zasłonięte]160-11)

Zakończenie

Bibliografia

Indeksy

Summary

 

Opis:

Celem książki jest ukazanie sytuacji żydów na chrześcijańskim i muzułmańskim Bliskim Wschodzie takiej, jaką w drugiej połowie XII wieku oglądał Beniamin z Tudeli podczas swej wędrówki, na tle jurydycznego uregulowania statusu ludności żydowskiej w prawodawstwie poszczególnych krajów. Rozprawa nie ma jednak charakteru czysto komparatystycznego; nie pretenduje do udzielenia odpowiedzi na pytanie, pod czyim panowaniem – chrześcijańskim czy muzułmańskim – żydom żyło się lepiej. Zmierza natomiast do wykazania prawdziwości tezy o istnieniu głębokiego rozdźwięku między literą prawa a jego nieskutecznością, zarówno na niekorzyść, jak i na korzyść ludności żydowskiej. 

Oprócz wnikliwie przedstawionej sytuacji prawnej społeczności żydowskiej, a także kilku innych drobiazgowo omówionych zagadnień, w pracy odmalowany został widziany przez podróżnika ciekawy i pełen barwnych szczegółów obraz świata Bliskiego Wschodu – jego obyczaje, warunki życia, gospodarka i polityka oraz sprawy społeczne: bogactwo i bieda, rządzący i rządzeni. Można więc rzec, że książka ta ma potrójną wartość: przybliża postać podróżnika Beniamina z Tudeli i jego dzieło, dotąd nieprzetłumaczone w całości na język polski; wnikliwie przedstawia i analizuje położenie diaspory żydowskiej w wiekach średnich, mając za podstawę świadectwo naocznego obserwatora, postawionego w sytuacji spotkania z Innym; wreszcie – wzbogaca wiedzę czytelnika o świecie Bliskiego Wschodu w XII wieku.