COMPITARIO
Gra dla dzieci powyżej 5 lat
Liczba graczy: 2 - 4
Zawartość: 29 drewnianych klocków z literami, kostka z kropkami (2 - 4 na ściankę), 15 drewnianych żetonów
Autor: Britta Lampertsdōrfer
Gra ma pomagać dzieciom w nauce rozpoznawania i nazywania liter, stymuluje również rozbudowę dziecięcego zasobu słów.
Krótka instrukcja:
|
Podczas gry gracze odwracają litery zgodnie z wylosowaną na kostce liczbą kropek. Gracz otrzymuje żeton jeżeli potrafi nazwać odsłoniętą literę i podać słowo zaczynające się na nią. Gracz z największą ilością żetonów wygrywa grę.
|
Przygotowanie:
|
Kostka i krążki / nagrody układamy gdzieś na stole. 29 klocków z literami mieszamy i układamy koszulkami "do góry".
|
Zasady gry –
|
Najmłodszy gracz rzuca kostką. W zależności od liczby wylosowanych oczek odkrywa odpowiednią ilość klocków. Jeżeli potrafi rozpoznać jedną z wylosowanych liter i podać przykład słowa, które się na nią zaczyna, otrzymuje żeton. Następnie odkładamy wybrane wcześniej klocki na swoje miejsce i kolejny gracz rzuca kostką. Dla przykładu - gracz na kostce wylosował trzy oczka. Odkrywa trzy klocki z literami i wybiera z nich jeden — z literą, którą potrafi rozpoznać. Podaje również przykład słowa, które rozpoczyna się na tę literę. Jeżeli gracz wszystko zrobił dobrze, otrzymuje w nagrodę żeton.
Teraz (nie wcześniej!) należy obrócić klocki koszulkami "do góry" - w kolejnych rundach ułatwi to zapamiętanie, gdzie znajdują się jakie litery.
UWAGA: należy pilnować graczy, by nie wymyślali nowych słów i nie powtarzali już raz użytych.
|
Zakończenie gry:
|
W momencie wyczerpania puli nagród, gracz z największą liczbą żetonów zostaje zwycięzcą.
|
Warianty:
|
1. Po zapoznaniu się i oswojeniu z grą, utrwaleniu liter i poszerzeniu słownictwa można zaproponować dzieciom zmianę zasad. Cała rozgrywka toczy się tak, jak to zostało opisane powyżej, ale tym razem na nagrodę zasłuży ten, kto nazwie i poda przykłady dla wszystkich odsłoniętych liter.
2. Można również utrudnić grę tak, by dzieci musiały również ułożyć zdanie zawierające podane jako przykłady wyrazy.
3. Najbardziej zaawansowaną modyfikacją jest ustalenie zasady, że należy ułożyć jeden wyraz zawierający wszystkie wylosowane litery. Na przykład: jeżeli dziecko wylosowało 1xD, 1xW, 1xR i 1xE, to dobrą propozycją będzie tutaj wyraz "drewno" lub "dworek".
|
Ż y c z y m y p r z y j e m n e j z a b a w y.
|