Bejeweled to dwuwymiarowa gra logiczna z segmentu casual, stworzona w 2001 roku przez jednego programistę, Jasona Kapalkę.
Zasady rozgrywki są tutaj bardzo proste. Areną działań jest składająca się z 64 pól plansza, na której rozmieszczono różnokolorowe klejnoty. Gracz musi zamieniać je miejscami w pionie i poziomie, by stworzyć w ten sposób układy złożone z co najmniej trzech identycznych kamieni. Tak skonstruowana grupa znika raz na zawsze, a w jej miejsce pojawiają się kolejne, spadające z góry kryształy. Zabawa jest kontynuowana do momentu, w którym użytkownik nie będzie w stanie wykonać jakiegokolwiek ruchu.
Bejeweled oferuje dwa tryby rozgrywki. W pierwszym zmagania podzielone są na kolejne etapy, a o poczynionych postępach informuje nas umieszczony u dołu ekranu pasek. Jeśli uda się go zapełnić w całości, a robi się to, tworząc układy z klejnotów, plansza zostanie wyczyszczona i rozpocznie się kolejna runda. W razie problemów można skorzystać z systemu podpowiedzi, wskazujących, które klejnoty najlepiej przesunąć, by uzyskać punkty.
W drugim trybie gracz pojedynkuje się z czasem. Wspomniany wcześniej pasek jest sukcesywnie zmniejszany i w chwili, gdy zniknie całkowicie, zmagania kończą się porażką. Jak nietrudno się domyślić, zabawę można przedłużyć poprzez tworzenie kolejnych układów.
Bejeweled 2 to druga odsłona popularnej serii gier logicznych, polegających na odpowiednim układaniu kolorowych kamieni szlachetnych. Pierwsza część cyklu została stworzona samodzielnie przez Jasona Kapalkę. W produkcję sequela zaangażowanych zostało znacznie więcej osób.
Rozgrywka, przypominająca nieco klasycznego Tetrisa – ogranicza się do przemieszczania klejnotów w takie miejsca planszy, aby znalazły się obok innych o tej samej barwie. Dzięki temu znikają one z kolorowego pola, mogąc jednocześnie wywołać reakcję łańcuchową, dodatkowo zasilającą konto punktów użytkownika. Występują także specjalne kamienie (zazwyczaj sześciokątne), których uwzględnienie w kombinacji gwarantuje wyeliminowanie większej ilości elementów. Na przebieg danego etapu rozgrywki wpływa też fakt trafienia w bombę zegarową.
W Bejeweled 2 zaimplementowano cztery sposoby gry. Do dyspozycji zawodnika oddano klasyczną wersję zabawy, jak również tryb puzzle, polegający na całkowitym wyczyszczeniu planszy. Moduł Action to przede wszystkim wyścig z czasem, natomiast w Endless sprawdza się umiejętności, przestawiając klejnoty aż do pierwszego niepowodzenia. Jednocześnie należy pamiętać o tworzeniu kombinacji z jak najbardziej wartościowych przedmiotów, bo tylko taka taktyka zapewnia uzyskanie dużej liczby punktów.
Bejeweled Twist jest kolejnym wcieleniem niezwykle popularnej pecetowej gry logicznej wydanej w 2001 roku. Od tamtego czasu doczekała się ona wielu różnych edycji, między innymi na konsole oraz telefony komórkowe i stała się jednym z najbardziej dochodowych projektów firmy PopCap Games, mającej na swoim koncie głównie casualowe tytuły, takie jak Zuma Deluxe lub Peggle.
W klasycznej wersji Bejeweled musieliśmy zamieniać miejscami dwa sąsiadujące ze sobą kamienie, tak aby utworzyły ciąg składający się z przynajmniej trzech takich samych elementów. Gdy już nam się to udało tworzące go obiekty znikały, a my otrzymywaliśmy określoną liczbę punktów. Tym razem jednak zamiast przesuwania klejnotów musimy obracać cały kwadratowy blok składający się z czterech pól, co zmienia nieco charakter zabawy. Pozostałe założenia pozostały jednak bez zmian – wciąż naszym zadaniem jest uzyskanie jak najlepszego wyniku poprzez układanie jak najdłuższych łańcuchów składających się z takich samych kamieni. Oczywiście im więcej elementów uda nam się połączyć, tym więcej punktów zasili nasze konto. Dodatkowo w uzyskaniu lepszego rezultatu pomóc może umiejętne wplecenie do swojego łańcucha specjalnych pól pozwalających na zniszczenie większej liczby obiektów jednocześnie. Do dyspozycji mamy cztery tryby rozgrywki - Classic oraz trzy jego wariacje: Challenge, Zen i Blitz.