Battles in Italy to kolejna propozycja dla miłośników strategii turowych, opartych na przełomowych bitwach II Wojny Światowej, za której przygotowanie odpowiadają firmy: Matrix Games (wydawca) oraz Strategic Studies Group (twórcy Battles in Normandy, The Ardennes Offensive, Korsun Pocket czy Across the Dnepr). Gra obejmuje trzy główne bitwy z początkowego okresu działań zbrojnych na froncie południowym we Włoszech: lądowanie Aliantów na Sycylii (tzw. operacja Husky), desant w Salerno (operacja Avalanche) oraz lądowanie w Anzio (operacja Shingle). Pierwsze z tych starć pozwoliło Aliantom na utworzenie swoistej bazy wypadowej do kolejnych uderzeń, drugie przeniosło ich z wyspy na trwały ląd, trzecie zaś umożliwiło złamanie silnej obrony sił niemiecko-włoskich, które sprawnie wykorzystywały ukształtowanie terenu i naturalne przeszkody. Jeżeli gracz opowie się po stronie Aliantów, to jego zadaniem będzie zakończenie każdej operacji militarnym sukcesem. Z kolei wybierając stronę sił Osi, grający ma za zadanie powstrzymać trzy wymienione ofensywy wroga.
W Battles in Italy ponownie wykorzystano silnik znany z Korsun Pocket oraz Battles in Normandy. Rozgrywkę obserwujemy z lotu ptaka, poszczególne oddziały reprezentują znajdujące się na mapie żetony (przywodzi to na myśl planszowe gry bitewne). Twórcy postarali się o usprawnienie interfejsu użytkownika (jeszcze większa funkcjonalność i intuicyjność), wprowadzili także szereg nowości związanych z faktycznymi zmaganiami (nowe zasady współpracy pomiędzy poszczególnymi państwami biorącymi udział w konflikcie, nowe zasady wodnego transportu jednostek i desantu, możliwość łączenia kilku oddziałów w jeden większy, etc.). Autorzy nie zapomnieli oczywiście o ulepszeniu algorytmów odpowiedzialnych za sztuczną inteligencję komputerowego przeciwnika, zaś dla początkujących graczy przewidzieli opcję ustawienia niższego poziomu trudności wirtualnej rywalizacji.