Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

BARANOWSKI STARY PODRĘCZNIK PEDAGOGIKA 1902 UNIKAT

17-10-2014, 20:17
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 49.99 zł      Aktualna cena: 39.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4678317059
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 3   
Koniec: 17-10-2014 19:40:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
KOSZT WYSYŁKI 10 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

MIECZYSŁAW BARANOWSKI.
PEDAGOGIKA
DO UŻYTKU
seminaryów nauczycielskich i nauczycieli szkół ludowych.
Wydanie piąte
znacznie rozszerzone i uzupełnione
„Zarysem psychologii wychowawczej".
KRAKÓW
NAKŁADEM KSIĘGARNI D. E. FRIEDLEINA.
Warszawa E. Wencie i Sp.
1902.





SPIS RZECZY.

Pedagogika.
I. 0 wychowaniu w ogóle...... 1
Potrzeba wychowania ..... 1
Pojęcie wychowania ....... 2
Cel wychowania ....... 3
Pojęcie pedagogiki ....... 4
Źródła pedagogiki....... 5
II. O mimowolnych współczynnikach wychowawczych . 5
III. O okresach wychowania...... 7
IV. O wychowaniu fizycznem (Pedagogiczna dyetetyka) . 8
Pojęcie pedagogicznej dyetetyki . . . . . 10
Czynniki wychowania fizycznego . . . . 10
1) Odżywianie ........ 11
2) Oddychanie i pielęgnowanie skóry . . . . 13
3) Pielęgnowanie systemu nerwowego i zmysłów . . 16
4) Ruch i wypoczynek....... 18
5) Choroby wieku dziecięcego i choroby zakaźne . . 22
6) Hygiena szkolna ....... 24
V. Wychowanie duchowe (umysłowe) .... l'6
Najważniejsze wiadomości z psychologii wychowawczej 26
1) Objawy duszy ludzkiej . . . . . 26
Pojęcie świadomości ....... 26
Źródła psychologii....... 27
Trzy grupy zjawisk duchowych ..... 27
A. Zdolność poznania....... 27
1) O zmysłach. Spostrzeżenia zmysłowe. Wyobrażenia . 27
a) Wzrok........ 29
b) Słuch......... 29
c) Dotyk......... 29
d) Powonienie ........ 30
e) Smak......... 30
Jasność i dokładność wyobrażeń. Pogląd. Uwaga . 30
Złudzenie (Iluzya). Widziadło (Haluoynaoya) . . 31
Zmysł ogólny zewnętrzny ...... 31
2) Spostrzeżenia duchowe. Poznanie intellektualne — czyli
intelligencya..... .32
3) Odnowa czyli reprodukcya wyobrażeń. Przypomnienie . 32
4) Pamięć . ........ 33
5) Wyobraźnia twórcza czyli fantazya .... 34
6) Myślenie. Pojęcia, sądy. wnioski. Rozsądek . 36
7) Idea. Rozum . . . . . . . .37
Idea a ideał........ 38
Podział idei i różne ich rodzaje .... 38
Idea prawdy .... 38
Idea dobra. Idea piękna ...... 39
Idea przestrzeni. Idea czasu ..... 39
B. Wychowanie intellektualne. Kształcenie poznania . 40
1) Kształcenie zdolności tworzenia wyobrażeń i poglądów.
Kształcenie uwagi ... 40
2) Kształcenie pamięci .... 41
8) Kształcenie wyobraźni twórczej ... 42 4) Kształcenie intelligencyi, rozsądku i rozumu . . 43
C. Zjawiska uczuć........ 44
1) O uczuciach w ogóle ...... 44
Pojęcie uczuć. Formy uczuć ..... 44
Podział uczuć ........ 45
Znaczenie uczuć ....... 46
2) Uczucia ogólne ..... .46
3) Uczucia szczególne . . . - - . .47
a) Uczucia zmysłowe ....... 47
b) Uczucia estetyczne ...... 47
c) Uczucia intellektualne ...... 48
d) Uczucia moralne ....... 49
Sumienie ......... 49
Ambicya ......... 50
Uczucia sympatyczne i antypatyczne .... 50
Sympatya i antypatya . . . . . . 51
e) Uczucia religijne ....... 51
f) Afekty........ 51
D. Kształcenie uczuć. Wychowanie estetyczne, moralne,
religijne......... 53
1) O potrzebie i ważności kształcenia uczuć ... 53 a) Rozbudzanie, b) utrwalanie, c) uszlachetnianie,
d) umiarkowanie uczuć ..... 54
Zgubne skutki jednostronnego kształcenia rozsądku . 55
2) Wskazówki pedagogiczne dotyczące uczuć ogólnych . 56
3) Wskazówki pedagogiczne o uczuciach zmysłowych . 56
4) Wychowanie estetyczne ...... 57
Schludność ........ 58
Zamiłowanie porządku ...... 59
Przyzwoitość i grzeczność ...... 59
5) Kształcenie intellektualne ...... 60
6) Wychowanie moralne . . . . . . 61
Kształcenie poczucia godności własnej, ambicyi . . 62
Kształcenie uczuć sympatycznych .... 64
Kształcenie patryotyzmu ...... 64
7) Wychowanie religijne . . . . . . . 65
8) Wskazówki pedagogiczne o afektach .... G7
E. Zjawiska pożądań...... 07
1) O pożądaniach w ogólności .... 67
Pojęcie pożądania ....... 67
Podział pożądań ....... 69
2) O żądzach zmysłowych ...... 69
3) O popędach ........ 70
Popęd do jadła. Popęd do ruchu .... 70
Popęd do utrzymania i ochrony życia . . . 71
Znaczenie popędów . . . . . . . 71
4) O skłonnościach . . . . . . . 71
Wrodzone zdolności. Przyzwyczajenie .... 72
5) O namiętnościach ....... 73
Pojęcie namiętności ....... 73
Skutki namiętności ....... 74
Podział namiętności. Afekty a namiętności . . 75
6) O woli rozsądkowej (O chceniu rozsądkowem) . . 75 Pojęcie chcenia ........ 75
Skutki chcenia ........ 77
7) O wolności woli ....... 78
8) O woli rozumowej ....... 79
9) O charakterze........ 80
F. Kształcenie pożądań . ....... 81
1) Pedagogiczne wpływanie na popędy .... 81 a) Popęd do jadła, b) popęd do ruchu .... 81 c) popęd do utrzymania życia, d) popęd do wiedzy,
e) popęd do zajęcia, f) popęd do naśladowania . 82
9) popęd do towarzyskości ...... 83
2) Regulowanie żądz ....... 83
3) Kształcenie skłonności . .... 84
4) Zapobieganie rozwojowi i leczenie namiętności . . 84
5) Wzwyczajanie do posłuszeństwa .... 85
6) Kształcenie woli i charakteru ..... 86
VI. O środkach wychowania...... 87
1) Zezwolenie i odmowa ...... 89
2) Rozkaz......... 90
3) Rady i przestrogi, polecenia i zadania ... 91
4) Nagrody i kary ....... 91
5) Pouczenia ........ 96
6) Przykład......... 96
7) Lektura......... 97
VII. O zasadach wychowania...... 98
VIII. O metodach wychowania (O czynnościach wychowawczych ........ 101
1) Dozór....... 101
2) Rząd pedagogiczny....... 102
3) Pielęgnowanie........ 104
4) Zatrudnienie........ 105
5) Obcowanie . . ..... 107
6) ćwiczenia i przyzwyczajenie ..... 107
7) Postęp......... 108
8) Nauczanie i wielostronność interesu .... 109
9) Prowadzenie . . . . - - - HO
IX. O formach wychowania...... 111
1) Wychowanie domowe (rodzinne) .... 112
2) Ogródki dziecinne i ochronki..... 113
!i) Wychowanie szkolne....... 114
4) Wychowanie w zakładach wychowawczych . . 115
a) Zakłady wychowawcze dla ciemnych . . . 115
b) Zakłady wychowawcze dla głuchoniemych . . 117
c) Zakłady wychowawcze dla dzieci umysłowo upośledzonych . . . . . - . .119
d) Zakłady wychowawcze dla dzieci zaniedbanych . 121
X. Rodzina, szkoła i kościół jako czynniki wychowawcze 121
XI. Nauczyciel ludowy jako wychowawca . . . 123
Jakie przymioty zdobić powinny nauczyciela . . 124
XII. Błędy, najczęściej w wychowaniu popełniane . . 126
Literatura pedagogiczna...... 135





Literatura pedagogiczna.

Czytanie dzieł zajmujących sie. wychowaniem, jest dla każdego nauczyciela i wychowawcy niezbędnie potrzebne, jeśli zostać chce dobrym pedagogiem; podajemy przeto tutaj niektóre dzieła pedagogiczne w języku polskim i niemieckim, których lektura rozszerzyć może zakres wiadomości pedagogicznych, pobudzić do skutecznego zastanawiania się nad zagadnieniami wy chowa wczemi i przyczynić się do rozjaśnienia zawilszych kwestyj, a zarazem do wyrobienia trafnej i skutecznej metody wychowania.
A) Dzieła w języku polskim.
a) Czasopisma pedagogiczne.
Encyklopedya wychowawcza. Warszawa.
Dzieła tego wyszło dotąd kilka tomów. Obmyślane ono jest na większe rozmiary, a wydanie całości potrwa wiele lat.
Muzeum, czasopismo Towarzystwa nauczycieli szkół wyższych. Miesięcznik. Lwów. Prenumerata roczna 5 złr. Pismo to poświęcone sprawom nauki i wychowania w szkołach średnich.
Przegląd pedagogiczny, dwutygodnik, wychodzący w Warszawie. Prenumerata roczna 7 rubli.
Szkoła, tygodnik pedagogiczny, organ Towarzystwa Pedagogicznego. — Lwów. Prenumerata roczna 4 złr.
Eodzina i szkoła, dwutygodnik, poświęcony sprawom wychowania domowego i szkolnego. - Lwów. Cena 3 złr. rocznie.
Dickstein, Rocznik pedagogiczny. — Warszawa.
Ponieważ czasopismo „Szkoła"1 w kraju naszym najbardziej
rozpowszechnione i dla nauczycieli najprzystępniejsze, przeto po-
dajemy przegląd rozpraw o wychowaniu, umieszczonych od roku 1876. Posłużą one do uzupełnienia i ilustracyi ogólnych zasad o wychowaniu, powyżej skreślonych. Szczególnie zalecamy pilne czytywanie znakomitych prac b. radcy szkolnego i dyrektora se-minaryum męskiego we Lwowie, ś. p. Sawczyńskiego Zygmunta.
„Szkoła" z r. 1876.
Z. S a w c z y ń s k i : Miłość macierzyńska jako pierwszy czynnik
w wychowaniu. Z. S a w c z y ń s k i : Najwyższe zadanie wychowania.
„ Pierwszy obowiązek macierzyński.
Andersen : Powieść o matce (przełożył Z. Sawczyński).
„Szkoła" z r. 1877.
A. Józefczyk: Wpływ szkoły na wykształcenie charakteru uczniów.
M. Bybowski: Wpływ rozrywki i zabaw na rozwój umysłowy i fizyczny dziatwy.
Dr. J. Ochorowicz: O kształceniu słuchu.
A. Józefczyk: Konieczne uwzględnienie warunków hygieni-cznych w szkole ludowej.
Dziewczynka i chłopczyk, obrazek psychologiczny, wyjęty z książki p. E. Polko: ,. Unsere Pilgerfahrt von der Kinderstube bis zum eigenen Heerd" (przełożył Z. Sawczyński).
„Szkoła" z. r 1878.
Dr. J. Ochorowicz: O kształceniu własnego charakteru.
„Szkoła" z r. 1879.
W e c h s 1 e r o w a S. : Wychowanie dziecka głuchoniemego i ciemnego.
Dr. N o w a k o w s k i Fr.: O obowiązkach rodziny względem szkoły. Petryka E.: W jaki sposób rozbudzi szkoła w uczniach zmysł do wszystkiego co piękne i szlachetne.
„Szkoła" z r. 1880.
Dr. J. Ochorowicz: Ambicya. — Studyum pedagogiczne,
Zyg. Sawczyński: Polityka w wychowaniu. ,, .. Cudowne dziecko
„ „ O szkolnych kasach oszczędności.
„Szkoła" z r. 1881.
Chmielewski J.: Prawidła wychowania domowego.
„ ,. Łagodna surowość.
Parasiewicz S z.: Kształcenie pamięci. Sawczyńska J.: Święta a dzieci.
B akowski: Eoboty ręczne i nauka rzemiosł w szkole ludowej. Baranów ski Bol.: Teatr a szkoła.
„Szkoła" z r. 1882.
S z. Parasiewicz: Urywki pedagogiczne.
„Szkoła" z r. 1883.
Zygm. Sawczyński: Luźne zapiski pedagogiczne. J. Dobrowolski: Indywidualność ucznia w szkole. Boi. Baranów ski: Wychowanie a tresura. „ „ „Święty Mikołaj" jako pedagog.
„Szkoła" z r. 1884.
Zygm. Sawczyński: Z lat dziecinnych.
„ „ Sztuka być babką.
,, ,, Grzeczność.
„ ,, Tresura a wychowanie.
,, .. Wychowanie a widowiska.
„ ,, Prowadźmy młodzież do samodzielności.
„ „ Święty Mikołaj w kasynie miejskiem.
„ .. Szkoła a pożary.
„Szkoła" z r. 1885.
Jul. No w akowski: Przykład nauczyciela.
„ ,, Przyzwyczajanie jako czynnik wychowawczy.
Zygm. Sawczyński: Z lat dziecinnych.
„ „ Pierwszy objaw.
„ ,. Moralne szczepienie.
„Szkoła" z r. 1886.
Helena Udzielowa: Jakimi środkami i w jaki sposób powinna szkoła ludowa kształcić w młodzieży uczucia moralno-religijne.
„Szkoła" z r. 1887.
Baranowski Mieczysław: Czy nadzór nad młodzieżą poza obrębem domu i szkoły jest potrzebny i kto nadzór ten ma wykonywać.
Żmudziński Franciszek: Oko dziecka.
Piórkiewicz Józef: O uroczystościach szkolnych.
Wodecki Henryk: O przyzwyczajeniu do czystości i porządku.
Baranowski M.: O krótkowzroczności w szkołach i środkach zaradczych.
„Szkoła" z r. 1888.
Bolesław Baranowski: Kilka słów o poezyi dla maluczkich. Chmielewski Józef: O karności poza szkołą. E i n k Antoni: Lektura i biblioteka dla młodzieży szkolnej. Marzec Franciszek: Walka rozumu z sercem. Eadwański Kazimierz: Zmysł słuchu u młodzieży szkolnej. Baranowski M.: Jaki kierunek należałoby nadać wychowaniu
dziewcząt w obecnych czasach?
Parylak Piotr: System wychowania z ubiegłego stulecia. Sawczyński Zygmunt: Najlepsza przyjaciółka dziewcząt,
podług Legouvé'go.
Galant Wojciech: Wychowanie przedszkolne. Gabryelski Edward: Poczucie godności własnej jako dodatni
czynnik wychowawczy. Baranowski M.: Zakład wychowawczy dla chłopców zepsutych
na Sonnenbergu w Szwajcaryi.
„Szkoła" z r. 1889.
Zabierzewski S te f.: O posłuszeństwie.
Nowa ko w ski J.: Gawędy o wychowaniu.
Baranowski M.: Pedagogiczne, ekonomiczne i społeczne znaczenie nauki robót ręcznych w szkołach.
Kozdraś Fr.: Posłuszeństwo w wychowaniu.
Dobro wolski J.: Kilka słów o indywidualności nauczyciela.
Baranowski M.: Nerwowość a wychowanie.
Chmielewski J.: O potrzebie osobnych klas dla dzieci słabo uzdolnionych.
Eadwański K.: Wycieczki młodzieży szkolnej.
Romano w iczówna E.: Kilka uwag o lekturze domowej dla dziewcząt.
Magierowski L.: Eegulamin domowy w stosunku do wychowania dzieci.
Baranowski Mieczysław.: Nauka środkiem kształcenia samodzielności u młodzieży.
Zubrzycka Jadwiga: Eozum a serce.
Cenar Edmund: Publiczne boiska dla zabaw dla młodzieży.
Winnicki Karol: Praca wychowawcza nauczyciela w szkole.
„Szkoła" z r. 1890.
Bartoniówna Eugenia: Moralno-religijne wychowanie młodzieży w szkole ludowej.
Mrozowicka Zofia: Jak mamy oceniać książki dla młodzieży.
Dr. Zuliński Józef: Laura Bridgeman (ślepa i głuchoniema).
Adamus Antoni: Powstanie i rozwój mowy u dzieci w czasie-przedszkolnym.
Wierzchów ski Zygmunt: Kary i nagrody.
Chmielewski Józef: O domowem wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym.
Michalski Henryk: Fantazya i jej znaczenie w początkowem wychowaniu.
Magierowski Leon: Kilka słów o zazdrości w wychowaniu.
SedlaczkównaJ.: O godności osobistej jako ważnym czynniku w wychowaniu.
Adamus A. : Wyobraźnia i fantazya.
Semenetz Fr.: O rozwoju płciowym i stosunku tegoż do zjawisk chorobowych u młodzieży.
„Szkoła" z r. 1891.
Marczewski B.: Powołanie, godność i obowiązki stanu nauczycielskiego.
Baranowski M.: Głos myśliciela francuskiego o wychowaniu kobiet.
Wierzchowski Z.: Kłamstwo, fałsz, obłuda, zgubnymi czynnikami w wychowaniu.
Parasiewicz S z.: Kilka myśli pedagogicznych k. Hugona Kołłątaja.
Adamus An t.: Indywidualność.
Filiński Boi.: Park Dr. Jordana w Krakowie.
Zubrzycka J.: Sarkazm w wychowaniu.
Adamus A.: Kształcenie uczuć religijnych.
„Szkoła" z r. 1892.
Trzasko w ski Bron.: Kilka uwag w sprawie religijnego wychowania młodzieży szkolnej.
Wierzchowski Z.: Egoizm i jego znaczenie w wychowaniu.
Baranowski M.: Zasady pedagogiczne Komeńskiego.
Wojtyga Jan: Miłość ojczyzny — patryotyzm. a nienawiść polityczna w uczuciach i w życiu młodzieży.
Sawczyński J.: Srogość w wychowaniu.
Baranowski M.: O zadaniu szkoły ludowej i o środkach, za pomocą których zadanie to można osiągnąć.
Baranowski Boi.: Karanie dzieci.
Zabierze w ski Stefan: Kształcenie i ochrona wzroku w domu i szkole.
„Szkoła" z r. 1893.
Eadwański Kaz.: Kilka uwag z hygieny pamięci.
S w i e c h ł o W ł. : Kształcenie dzieci umysłowo upośledzonych.
MaciołowTski J.: O kształceniu uczuć religijnych.
Ks. G a d o w s k i W. : W sprawie artykułu p. Maciołowskiego
„O kształceniu uczuć religijnych". Dóbr o wolski J.: Dom a szkoła. Wojtyga Jan: Kara cielesna.
Chmiele w s ki J.: Co się dzieje pod ławkami szkolnemi? Marczewski B.: Aforyzmy z pism ś. p. Zygmunta Sawczyń-
skiego.
Adamus A.: O rozwoju myślenia. Zaleski Stefan: O wychowaniu domowem i publicznem oraz
o zadaniach Towarzystwa Pedagogicznego.
Antoniewicz Maryan: Znaczenie pochwały w wychowaniu. Zubrzycka J.: O pieśni i jej wpływie na uszlachetnienie uczuć
młodzieży.
„Szkoła" z r. 1894.
Wierzchowski Z.: O kształceniu samodzielności. Kacz Edward: Pedagogiczne znaczenie wycieczek. Dr. Benoni Karol: Pilni — niepilni.
Trzasko w ski Bron.: O wychowaniu młodzieży w duchu narodowym.
b) Dzieła pedagogiczne s).
Aleksander Bain: Nauka wychowania. (Przekład z angielskiego). — Warszawa 1880. Baranowski Mieczysław1: Hygiena popularna. Część I i IL
Tarnów 3 887.
Baranowski-Szpilman: Hygiena. Lwów 1892. Baranowski Mieczysław: Na jakie zgubne wpływy narażone jest zdrowie młodzieży w szkole i t. d. Tarnów 1884 B o c k-P ar asi e w i c z IŁ: Budowa, życie i pielęgnowanie ciała
ludzkiego. Lwów 1884. — Cena 1 złr. C r üg er-S a wczy ński: Zarys Psychologii. Kraków 1878. Dygasiński: Psychologia wychowawcza. — Warszawa. He r man-P o e ch e: Pedagogika i dydaktyka. Cieszyn 1881. Dr. Harald Höffding: Psychologia ogólna. Warszawa. „ „ „ Psychologia poznania. Warszawa 1890.
,, „ „ Psychologia uczuć i woli. Warszawa
1891.
Jeske August: Pedagogika. Warszawa 1875. Józefczyk Andrzej: Listy pedagogiczne. Lwów 1880. Kellner-Sawczyński: Pedagogia w urywkach. Kozłowski: Logika. Lwów 1891.
Zofia Kowerska: O wychowaniu macierzyńskiem. Warszawa 1894.
Lindner-Seredyński: Ogólne zasady nauki wychowania. Wiedeń 1882.
Dr. Lipiński: Zarys psychologii empirycznej. Lwów 1867.
Sawczyński Zygmunt: Dr. Karol Witte. Przyczynek do dziejów usiłowań na polu wychowania. Przewodnik naukowy i literacki. Lwów 1884.
Dr. Scholz-Dawid: Wady charakteru dziecięcego i ich leczenie. Warszawa 1892.
Piramowicz Grzegorz: Powinności nauczyciela. Pierwsze wydanie. Warszawa 1878. Ostatnie wydanie Lwów 1894.
'T. Ri bot: Choroby pamięci, przełożył z francuskiego Julian
Steinbach. Warszawa 1886. T. Rib ot: Choroby woli, przełożył z francuskiego J. K. Potocki.
Warszawa 1887.
Dr. Sawicki Stella: Hygiena życia codziennego. Lwów 1887. Siedmiograj, Biłeńki. Hałas i Pększyc. Nauka zręczności,
jako środek wychowawczy w szkole ludowej. Lwów 1881. Herbert Spencer: O wychowaniu umysłowem, moralnem i fi-
zycznem. Przekład z angielskiego. Warszawa 1884. Stanley Jevons- Wernic: Logika. Warszawa 1886. Ludwik Wolberg: Psychologia dziecka. Warszawa 1891. -Zürcher i Hargollé: Siła woli. Zbiór przykładów z dziejów
cywilizacyi. Warszawa. Dr. Żuliński Tadeusz: Hygiena szkolna. Kraków.
B) Dzieła w języku niemieckim.
Bor mann: „Vorträge über Erziehung und Unterricht". Leipzig
1871. Dr. Dittes Friedrich: Schule der Pädagogik. Leipzig und
Wien 1880. - Cena 10 złr. Dr. Fröhlich G.: Die wissenschaftliche Pädagogig. Wien 1883.
Cena I złr. Dr. Grauster Moritz: Die Schulgesundheitspflege. Wien 1874.
Cena I złr. 80 ct. Jessen A. Chr. von: Pädagogische Skizzen (3 tomy — tom
po 1 złr.).
Kellner: Die Pädagogik der Volksschule und des Hauses. Largiadér: Handbuch der Pädagogik. Zurich—Strassburg 1883. Dr. Lindner Gustav Adolf: Encyklopädisches Handbuch der
Erziehungskunde. Wien und Leipzig 1874. Cena 7 złr. 60 ct. Dr. Lindner Gustav Adolf: Allgemeine Erziehungslehre.
Wien 1886. - Cena I złr. Dr. Mich: Grundriss der Erziehungs- und Unterrichtslehre. Wien
und Troppau 1877. Niedergesäss Robert. Allgemeine Erziehungslehre. Wien 1882.
Cena 80 ct.
Niemayer: Grundsätze der Erziehung und des Unterrichts. Dr. Osterman W.: Die Grundlehren der pädagogischen Psychologie. Oldenburg 1880.
Jean Paul: Levana oder Erziehungslehre.
Dr Volkmer: Elemente der Psychologie, Logik u. der systematischen Pädagogik. Habeischwert 1890.
Rüegg: Lehrbuch der Psychologie. Briinn 1885.
Schwarz und Curtmann: Allgemeine Erziehungslehre Leipzig 1880. F
Dr. Schmidt Karl: Encyklopädie des gesammten Erziehuno-S-und Unterrichtswesens (10 tomów). Gohta 1875.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.