|
"POEZJA POLSKA w latach 1[zasłonięte]939-19", cz.1 : "STRATEGIE LIRYCZNE", cz.2 : "IDEOLOGIE ARTYSTYCZNE" ,E.BALCERZAN ;WSiP 1982 ; stan : db : pieczątki i słabo widoczne zabrudzenie w górnej części kartek w cz.1 , zabrudzenie wewnętrznej części okładki w tomie 2; ; przesyłka polecona : 9,30 zł.
SPIS TREŚCI :
CZĘŚĆ I :
Od autora...................................................... 3 Wstęp: O potrzebie poezji......................................... 6
„Poezja chlebem powszednim" ................................. 6 Mechanizmy poezjowania...................................... 7 Poezja jako ocalenie indywidualności............................ 10 Zakresy doświadczenia poetyckiego............................. 18 Strategie i style............................................... 20 Życie literackie: Wojna........................................... 24 Poezja wobec wojny: Strategia uczestnika........................... 35 Redukcja tekstu.............................................. 40 Redukcja poetyki............................................. 48 Redukcja kultury............................................. 57 Elementy antystrategii......................................... 66 Poezja wobec wojny: Strategia świadka............................. 70 Poezja cywilna w czasie wojny: Kraj a emigracja.................. 72 Koniec wojny: Czas zeznań lirycznych........................... 79 Między strategią a antystrategią................................ 88 Życie literackie: Pokój............................................ 92 Strategia korespondenta.......................................... 107 Sztuka słowa w systemie komunikacji czasopiśmienniczej........... 110 „Posadę przecież mam w tej firmie"............................. 112 „Strefa zerowa" strategii korespondenta......................... 117 Strefa komplikacji............................................ 124 Pożegnanie strategii........................................... 137 Strategia agitatora............................................... 139 Strategia agitatora wobec strategii świadka....................... 143 Motywy tyrtejskie............................................ 162 Agitator a korespondent....................................... 178 Epizod rozrachunkowy........................................ 179 Strategia pacjenta ........................................... 190 Ciało jako azyl: Miejsce wolne od gwałtu........................ 194 Strategia pacjenta w twórczości Andrzeja Bursy................... 196 Rozdroża turpizmu........................................... 209 Tymoteusz Karpowicz: Magiczne znaki równania................. 216 Miron Bialoszewski: Gdzie są granice „ja"? ...................... 219 Podsumowanie............................................... 222 Strategia arcypoety.............................................. 224 Rozumowanie „antypoety" .................................... 226 Julian Przyboś: Wszystko...................................... 232 Białoszewski: Nie ma gwiazd głupszych.......................... 235 Radość pisania............................................... 242 Zakończenie: Strategie i czytelnicy................................. 246
CZĘŚĆ II :
Wstęp: O pojęciu ideologii artystycznej .............................. 3
I. Ideologie artystyczne-sformułowane w wystąpieniach programowych poetów i krytyków ... 14 „Już nie potrzebujemy"..................................... 15 „Pół-prywatny" klasycyzm Miłosza............................... 24 Bez awangardy......................................... 31 Realizm socjalistyczny-dywersje i odchylenia......................... 37 Odchylenie pierwsze: klasycyzm „Kuźnicy"........................... 42 Odchylenie drugie: „majakowszczyzna"............................ 44 Szansa ludowości........................................ 47 Zarysy realizmu......................................... 47 Wizjonerzy, konstruktorzy wyobraźni i............................... 52 Wizja-tak, równanie-nie................................... 56 Turpizm albo (jeszcze raz) realizm............................... 67 Poezja „słowiarska"- poezja lingwistyczna........................... 77 Poezja „Wnucząt". Formulizm.................................. 96 Dlaczego 1965?......................................... 102
II. Horyzonty słowa poetyckiego ................................. 106 Horyzont lingwistyczny: poezja wobec języka......................... 109 Horyzont historycznoliteracki: poezja wobecpoezji...................... 130 Oferta tradycjonalistyczna................................... 132 Tradycjonalizm wojenny.................................... 133 Oferta stylizatorska....................................... 148 Poetyka stylizacji: KwiatypoisJcieTuwima............................ 152 Oferta kontynuacyjna..................................... 166 Poezja kontynuacji: Krzysztof Kamil Baczyński ....................... 16g Oferta konfrontacyjna .................................... 184 Horyzont estetyczny: poezja wobec innych sztuk........................ 195 Dramat estetyzmu: Tadeusz Gajcy............................... 209
III. Poeta wśród ideologii artystycznych współczesności (Zbigniew Herbert) ........... 220 „Pół-prywatny" klasycyzm Herberta.............................. 222 Kunszt nieprostej prostoty (przeciw „dwujęzyczności")..................... 229 Między horyzontami poezji (lingwistycznym i historycznoliterackim).............. 232 W gramatyce kultury...................................... 235 „Wyobraźniowiec" czy „suchy moralista"?........................... 240 Między wiernością a zdradą................................... 242 Tezy i antytezy......................................... 246 „Możemy na tym poprzestać"?................................. 250 Jeszcze raz-w sprawie wyobraźni................................ 254
Zakończenie: Horyzont etyczny.................................. 255
Indeks osób ............................... ......... 257 |
|
|