W książce Badanie fizykalne w pielęgniarstwie przedstawiono zagadnienia dotyczące badania podmiotowego i przedmiotowego z uwzględnieniem odrębności fizjologicznych związanych z wiekiem podopiecznego. Dla łatwiejszego przyswojenia wiedzy poszczególne techniki badań zostały dokładnie zilustrowane. Podręcznik poprzedza
rozdział uwzględniający uwarunkowania kulturowe, społeczne i zdrowotne w ocenie stanu zdrowia. Każdy rozdział badania szczegółowego kończy się przykładem dokumentacji wyników w ujęciu tabelarycznym. Książka adresowana zarówno do studentów pielęgniarstwa, położnictwa, będzie również przydatna w codziennej pracy pielęgniarce i położnej.
SPIS TREŚCI
1. Ocena stanu zdrowia 1.1. U warunkowania kulturowe i społeczne 1.2. U warunkowania spowodowane płcią, rasą i wiekiem badanego 1.3. Dokumentowanie wyników oceny stanu zdrowia. 2. Badanie podmiotowe 2.1. Zasady przeprowadzania badania podmiotowego 2.2. Sposób badania 3. Podstawy badania przedmiotowego 3.1. Podstawy anatomii topograficznej 3.2. Metody i ogólne zasady badania przedmiotowego 3.3. Badanie przedmiotowe ogólne 3.3.1. Wygląd zewnętrzny - pierwsze wrażenie 3.3.2. Budowa i proporcje ciała, wzrost i stan odżywienia 3.3.3. Podstawowe parametry życiowe (oddech, tętno, ciśnienie tętnicze krwi, temperatura ciała) 4. Badanie skóry, włosów, paznokci i węzłów chłonnych 4.1. Badanie skóry, włosów i paznokci 4.2. Badanie węzłów chłonnych 5. Badanie głowy i szyi 5.1. Badanie głowy 5.1.1. Badanie narządu wzroku 5.1.2. Badanie ucha 5.1.3. Badanie nosa i zatok 5.1.4. Badanie jamy ustnej i gardła 5.1.5. Badanie ślinianki przyusznej 5.2. Badanie struktur szyi 5.2.1. Badanie gruczołu tarczowego 5.2.2. Badanie tchawicy 6. Badanie klatki piersiowej i gruczołów piersiowych 6.1. Struktury anatomiczne i linie topograficzne klatki piersiowej 6.2. Ocena kształtu i symetrii klatki piersiowej 6.3. Badanie gruczołów piersiowych 7. Badanie układu oddechowego 7.1. Oglądanie układu oddechowego 7.2. Badanie palpacyjne układu oddechowego 7.3. Opukiwanie układu oddechowego 7.4. Osłuchiwanie układu oddechowego 8. Badanie układu krążenia 8.1. Badanie serca 8.2. Badanie krążenia tętniczego 8.3. Badanie krążenia żylnego 9. Badanie brzucha i odbytu 9.1. Badanie brzucha 9.2. Badanie odbytu 10. Badanie żeńskich narządów płciowych 10.1. Ocena dojrzałości płciowej 10.2. Prowadzenie badania 10.3. Dokumentacja wyników badania 11. Badanie męskich narządów płciowych 11.1. Ocena dojrzałości płciowej 11.2. Badanie okolicy pachwinowej, prącia, moszny, jądra i powrózka nasiennego 11.3. Badanie palpacyjne okolicy okołoodbytniczej i gruczołu krokowego 11.4. Dokumentacja wyników badania 12. Badanie układu mięśniowo-szkieletowego 12.1. Zasady badania 12.2. Badanie poszczególnych elementów układu mięśniowo-szkieletowego 12.2.1. Badanie stawu skroniowo-żuchwowego 12.2.2. Badanie kręgosłupa 12.2.3. Badanie kończyny górnej 12.2.4. Badanie miednicy 12.2.5. Badanie kończyny dolnej 12.3. Dokumentacja wyników badania 13. Elementy badania neurologicznego 13.1. Ocena stanu psychicznego 13.2. Ocena nerwów czaszkowych 13.3. Badanie układu ruchu 13.4. Badanie czucia 13.5. Ocena równowagi i koordynacji ruchowej (zborności). 13.6. Badanie odruchów 13.7. Badanie objawów oponowych 14. Badanie dziecka z uwzględnieniem odrębności fizycznych i psychomotorycznych
związanych z wiekiem 14.1. Badanie podmiotowe 14.2. Badanie przedmiotowe 14.2.1. Ocena ogólnego stanu zdrowia 14.2.2. Badanie skóry i jej przydatków 14.2.3. Badanie węzłów chłonnych 14.2.4. Badanie układu kostno-stawowego 14.2.5. Badanie głowy i szyi 14.2.6. Badanie narządów zmysłów oraz badanie jamy ustnej i gardła 14.2.7. Badanie układu oddechowego 14.2.8. Badanie układu krążenia 14.2.9. Badanie jamy brzusznej 14.2.10. Badanie narządów moczowo-płciowych 14.2.11. Badanie układu nerwowego Pytania sprawdzające Odpowiedzi do pytań sprawdzających Pytania testowe Odpowiedzi do pytań testowych Skorowidz
|