|
TADEUSZ SOŁTYK Błędy i doświadczenia w konstrukcji samolotów
WKiŁ 1986 str. 120 Stan db+ (podniszczona okładka, nieaktualna pieczątka, podpis) ISBN
zbiór notatek prowadzonych przez Autora znanego, wybitnego konstrukto-i.i lotniczego dotyczących różnego rodzaju błędów popełnianych w konstrukcjach samolotów oraz wskazówek i zasad właściwego budowania poszczególnych elementów samolotów. Rysunki przedstawiają wykryte Wędy i sposoby ich uniknięcia. Odbiorcy: Czytelnicy tyg. „Skrzydlata Polska", inżynierowie i technicy lotniczy oraz wszyscy interesujący się konstrukcjami lotniczymi.
Od redakcji Od Autora . 1. Taktyka projektowania 1.1. Przypadek „Łosia" . 1.2. Samolot tre n i ngowy 2. Błędy koncepcji. 2.1. Samolot myśliwski 1-16. 2.2. „Jastrząb". 2.3. M-,15 3. Błędy koncepcji aerodynamiki 3.1. Błąd koncepcji aerodynamicznej „PouduCiel" 3.2. Ocieniane usterzenie w samolocie Lublin R-XVI . 3.3. „Żak" 3.4. „Sum", „Pelikan" 3.5. Zły opływ miedzy skrzydłem a kadłubem . 3.5.1. „Karaś" 3.5.2. „Sum" 3.6. Złe oprofilowanie. 3.6.1. „Karaś", PZL-42, „Sum". 3.6.2. „Wilga" 3.7. Zwichrzenie skrzydła 3.7.1. UT-2 3.7.2. „Żak", „Junak", „Bies", „Iskra" 3.8. Przysysanie strugi gazów wylotowych silnika odrzutowego 4. Brak widoczności 4.1. PWS-14i„Karas" 4.2. Górnopłaty. 4.3. Dolnopłaty . 5. Przekompensowanie sterów 5.1. Przypadek „Misia" 5.2. Przypadek „Junaka" 5.3. Drugi przypadek „Junaka" 5.4. Przekompensowanie steru kierunku „Łosia" 6. Sztywność samolotu. 6.1. Przypadek „Wilka" 6.2. Przypadek RWD-6 6.3. Przypadek „Iskry" 6.4. Przypadek Bewoitinc 500 6.5. Samolot z elastycznym skrzydłem. 7. Odporność na obciążenia miejscowe 7.1. Przypadek lotki „Wilgi" 7.2. Paliwomierz Pipera 7.3. Mechanizmsterowaniasilnikiem„Wilgi" 7.4. Baldachim skrzydła 7.5. Różne zdarzenia . 8. Zjawisko flatter. 8.1. Oderwanie lotek „P-7". . H.2. Oderwanie lotek „Junaka" 8.3. Lotki „Iskry" . 8.4. Urwanie statecznika wysokości RWD „Czapli" 8.5. Usterzenie wysokości „MD-12". 8.6. Możliwość wystąpienia zjawiska flatter przy przeciążeniu w locie 9. Zależność wytrzymałości zmęczeniowej od typu samolotu 9.1. Przypadek „Wilgi" 9.2. Przypadek DH „Comet" 9.3. Przypadek samolotu wojskowego 9.4. Przypadek „Junaka" 9.5. Przypadek „Iskry" 10. Dostępy do poszczególnych części 10.1. Nakrętka gaźnika 20.2. Hamulec „Żaka" 10.3. Samoloty myśliwskie PZL „P-7". „P-11" i inne, „Jastrząb". 10.4. „Iskra" 10:5. Keson wieloobwodowy 10.6. Keson skrzydła „Łosia" 10.7. „Mosuuito" .10.8. Keson skrzydła „Iskry" 11. Lądowanie w przygodnym terenie. 12. Błędy organizacji produkcji 12.1 Pomyłki wużyciumateriału. 12.1.1. Ułamanie drążka sterowego 12.1.2. . Zlekceważenie zmiany wprowadzonej przez konstruktora 12.1.3. Goleń przednia „Junaka 3" 12.2. Wprowadzenie w błąd konstruktora 12.2.1. ŁożyskawWN3 . . 12.2.2. Pękanie śrub „Iskry" 12.2.3. Widełki przedniej goleni CSS-12 12.3. Błędy kontroli 12.3.1. Przypadek widełek podwozia „Karasia" . 12.3.2. Złe malowanie 12.3.3. Inny przypadek złego malowania 12.3.4. Brak pręta w kratownicy kadłuba „Żaka". 12.3.5. Nie doklejone żebro „Żaka" 12.3.6. - Nie sklejona sklejka „Misia" 12.3.7. Skrzyżowanie linek PZL-17 12.3.8. Zapętlenie chomątka linek steru wysokości. 12.3.9. Nifcjasność: czy wady nie ma, czy jej tylko nie widać. 12.3.10. Za surowa ocena kontroli 12.3.11. Wybicie amortyzatora „Suma" . 12.3.12. Podfrezowanie pasów Dźwigara,, Wilgi" 13. Błędy galwanizerni 13.1. Porowatość chromowania 13.2. Zawodorowanie 14. Błędy konstrukcji skrzydła 14.1. Cienkie pokrycie . 14.2. Pękanie noska skrzydła „Junaka". 14.3. Pękanie nakładki na dźwigar i żebro „Biesa" 14.4. Złamanie skrzydła „Biesa" na próbie statycznej 14.5. Rozsypanie się skrzydła „Żubra" 14.6. Przejście części dźwigarowej w kesonowaną „Suma" 14.7. Rozsypanie się skrzydła „Łosia" 14.8. Duralowe okucia PZL „Ł-2" 15. Błędy konstrukcji kadłuba 15.1. „Żuraw" 15.2. Za niski kadłub „Jastrzębia" 15.2. Za niski kadłub „Jastrzębia" 15.3. Kadłub PZL-4 . 15.4. Odpryśnięcie węzła kadłuba PZL „P-7". JL6. Błędy konstrukcji usterzeń 16.1. Usterzenie „Suma" 16.2. Usterzenie „Biesa" 16.3. Mocowanie statecznika wysokości „Junaka" . 16.4. Niedokładność wykonania 17. Błędy konstrukcji podwozia. 17.1. Podwozie z małym ugięciem statycznym 17.2. Błąd w obliczeniu goleni „Szpaka 2" 17.3. Za mały rozstaw kół podwozia 17.4. „Szpak 3" 17.5. „Wilga" 17.6. Eksperymentalne podwozie LWD „Miś" 17.7. Eksperymenty mające na celu ograniczenie siły na podwoziu przy lądowaniu . 17.8. Zawór ograniczający 17.9. Zmienne tłumienie 17.10. Stukanie amortyzatorów „Bjesa" 17.11. Amortyzator nie ugina się 17.12. Rozpuszczalność powietrza w oleju 17.13. Niewidoczne blokowanie podwozia 17.14. Wyrabianie się ucha dźwigni blokującej 17.15. Za mała siła wciągania podwozia 17.16. Za słabe hamowanie - pierwszy przypadek 17.17. Za słabe hamowanie - drugi przypadek 17.18. Za słabe hamowanie - drugi przypadek 17.18. Podwójne kółko przednie „Misia" 18. Błędy konstrukcji silnika 18.1. Silniki Gnome-Rhóne 18.2. Zacieranie popychaczy zaworowych WN 6 18.3. Silnik WN6 za gorący . 18.4. Moment giroskopowy silnik SO1 19. Błędy konstrukcji instalacji silnikowych. 19.1. Chłodnica oleju „Suma". 19.2. " Chłodzenie oleju w „Biesie" 19.3. Chłodzenie oleju w,,Żaku". 19.4. Chłodnica oleju „Zucha" 19.5. Spływanie oleju z przewodu ssącego 19.6. Zbiornik paliwa silnika Gad. 19.7. Pękanie rury wylotowej Poteza XXV 19.8. Pękanie rury wylotowej „Karasia" 20. Przelewanie sit; paliwa 20:1. Wylewanie siępaliwa w „Sumie" 20.2. Przerywanie dopływu paliwa w „Żaku" 20.3. Przelcwaniesiępaliwaw„Biesie". . . 20.4. Przelewanie się paliwa w zbiornikach „Wilgi" 20.5. Chwytanie powietrza przez układ paliwowy „Wilgi" 20.6. Zbiornik „Wilgi" 20.7. Chwytanie powietrza przez układ paliwowy „Junaka" 20 8. Przełączanie zbiorników 20.9. Zbieranie się paliwa we wlocie gaźńika 20.10. Zerwanie pierścienia NACA z „Biesa". 20.11. Zerwanie pierścienia „P-11 " 21. Błędy konstrukcji zbiorników. 21.1. Zbiorniki PZL-P 21.2. Zbiorniki późniejsze 21.3. Uszczelnianie zbiorników integralnych 21.4. Zbiornik integralny prototypu „Iskry" 22. Zanieczyszczanie małych otworów nieczystościami niesionymi przez ciecz 22.1. Zatkanie dysz wtryskiwaczy silnika odrzutowego SO1 23. Błędy konstrukcji śmigła 23.1. Za wiotkie śmigło „Żaka" 23.2. Za małe luzy nastawnego śmigła „Biesa" 24. Błędy konstrukcji mechanizmów sterowania 24.1. Wysunięcie się drążka pilota 24.2. Ułamanie się dźwigni mechanizmu sterowego „Zucha" 24.3. Złamanie się popychacza steru wysokości „Biesa" na skutek drgań rezonansowych 24.4. Zablokowywanie się lotki w szybowcu 24.5. Łamanie się linki na rolce 24.6. Blokady sterów 25. Błędy konstrukcji oszklenia kabiny 25.1. Pękanie od mrozu. 25.2. Mocowanie szyb,.Iskry" 25.3. Odblaski 25.4. Zaparowywanie szyb 26. Błędy konstrukcji instalacji hydraulicznych 26.1. Akumulator hydrauliczny „Iskry" 26.2. Samoczynne otwieranie się klap „Misia" 26.3. Złe działanie hydraulicznego wciągania wanny bombardiera „Suma" 27. Antena radiowa. 28. Zmiany i poprawki Zakończenie
Zapraszam do odwiedzenia innych naszych aukcji, na których wiele pozycji dotyczących techniki lotniczej
|
|