Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

AWANGARDA JAWORSKI BIBLIOTEKA POLONISTYKI WYD. 1

08-02-2014, 19:35
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3930313179
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 8   
Koniec: 08-02-2014 19:41:19

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda z obwolutą
Rok wydania (xxxx): 1992
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

STANISŁAW JAWORSKI
AWANGARDA
WYDANIE PIERWSZE
WARSZAWA 1992 WYDAWNICTWA SZKOLNE I PEDAGOGICZNE
BIBLIOTEKA „POLONISTYKI"
pod redakcją Bolesława Farona
Obwolutę i okładkę projektował Andrzej Antoni Kowalewski
Redaktor Maria Magdalena Wojterska
Redaktor techniczny Elżbieta Mliczewska
Korektorzy Ewa Kaszyńska, Małgorzata Krygier
Ilustracje pochodzą ze zbiorów:
Muzeum Narodowego, Instytutu Sztuki PAN,
Muzeum Literatury i Biblioteki Narodowej w Warszawie,
z Archiwum w Wilanowie, z Wydawnictwa Literackiego
w Krakowie oraz od p. Marty Fik





SPIS TREŚCI

Charakterystyka ogólna ............................ 5
Dzieje terminu i pojęcia .......................... 5
Geneza awangardy............................. 10
Główne dążenia awangardy ........................ 14
Pierwsze pokolenie awangardy ........................ 23
Główne fazy ruchu awangardowego .................... 23
Futuryzm .................................. 24
Futuryzm w Rosji............................ 32
Ekspresjonizm ...............................
Imagizm ..................................
Imażymzm rosyjski ........................... Jy
Nowa poezja francuska........................... 40
44 Wobec wojny .................................
Dadaizm ..................................
4Q
Konstruktywizm .............................. ^y
Surrealizm .................................
Nowe prądy i nowe zjawiska w Polsce .................... 65
Ekspresjonizm ...............................
Formizm .................................
Stanisław Ignacy Witkiewicz........................ 81
Futuryzm.................................. 86
Nowa Sztuka ................................ "3
Awangarda Krakowska........................... 99
W latach trzydziestych ........................... 116
Dalsze dzieje awangardy........................... 126
Opadanie awangardowej fali....................... 12"
Neoawangarda .............................. 12y
Doświadczenie awangardy ........................ 130
Programy, manifesty, artykuły programowe
Filippo Tommaso Marinetti Manifest futuryzmu ........... 138 (394)ł
Wielemir Chlebnikow Policzek smakowi powszechnemu ........ 142 (394)
Guillaume Apollinaire Duch nowych czasów i poeci .......... 143 (395)
Charles Eduard Jeanneret Puryzm ................... 154 (395)
Fernand Léger Estetyka maszyny .................... 156 (395)
André Breton Manifest surrealizmu ................... 160 (396)
[Słowo wstępne do „Zdroju"] ...................... 169 (396)
Od redakcji. Streszczenie postulatów programowych .......... 171
Jan Stur Z rozmyślań człowieka na przełomie ............. 173 (397)
Leon Chwistek [Przedmowa do „Zielonego oka" Tytusa Czyżewskiego) . 174 (397)
Tytus Czyżewski o „Zielonym oku" i o swoim malarstwie ....... 176 (397)
Stanisław Ignacy Witkiewicz Nowe formy w malarstwie
i wynikające stąd nieporozumienia .................. 178 (397)
Anatol Stern, Aleksander Wat Prymitywiści do narodów świata
i do Polski .............................. 182 (398)
Bruno Jasieński Do Narodu Polskiego. Manifest w sprawie
natyhmiastowej futuryzacji żyća .................. 185 (398)
Bruno Jasieński Manifest w sprawie poezji futurystycznej........ 191 (399)
Tytus Czyżewski Pogrzeb romantyzmu — Uwiąd starczy
symbolizmu — Śmierć programizmu................. 196 (399)
Tadeusz Peiper Tędy.......................... 198 (400)
Punkt wyjścia............................ 198 (400)
Miasto. Masa. Maszyna ....................... 201 (400)
Metafora teraźniejszości ...................... 209 (400)
Rozbijanie tworzydeł........................ 213
Także inaczej............................ 215 (401)
Sztuka a proletariat.......................... 217
Tadeusz Peiper Nowe usta........................ 218 (401)
Poezja jako budowa ........................ 218 (401)
Nowe tworzenie............................ 221
Julian Przyboś Człowiek nad przyrodą ................. 225
Julian Przyboś Idea rygoru ...................... 229 (401)
Julian Przyboś Tezy .......................... 233 (402)
Józef Czechowicz Treść i forma w poezji ................ 234 (402)
Józef Czechowicz Tezy do manifestu ................. 240 (402)
Jan [Czesław Miłosz] Bulion z gwoździ ................ 241 (403)
Czesław Miłosz Kłamstwo dzisiejszej „poezji" ............. 248 (404)
Czesław Miłosz Zejście na ziemią ................... 254 (404)
Polemiki i oceny
Stefan Zeromski Snobizm i postęp 264 (404) Karol Irzykowski Plagiatowy charakter przełomów literackich w Polsce 269 (405)
Józef Stempowski Chimerasfako zwierzę pociągowe 272 (406)
Ignacy Fik Awangarda i awangardziści 282 (407)
Tadeusz Gajcy Juz nie potrzebujemy 288 (407)
Adam Zagajewski Budowniczy Peiper 294 (408)
Wspomnienia i oceny
Janusz Strachocki Spotkanie z futurystami 308 (408)
Aleksander Wat Wspomnienia o futuryzmie 313 (409)
Aleksander Wat Moj wiek 323 (410)
Adam Wazyk Kwestia gustu 327 (411)
Jan Brzękowski Peiper i ,Zwrotnica" 329 (411)
Wacław Gralewski Stalowa tęcza 334 (412) Czesław Miłosz Punkt widzenia, czyli o tak zwanej Drugiej Awangardzie 339 (412)
Opracowania
Barbara Stawiczak [Stanisław Barańczak] Trzy złudzenia i trzy
rozczarowania polskiego futuryzmu 349 (413)
Janusz Sławiński Koncepcja języka poetyckiego Awangardy Krakowskiej 362 (414) Jerzy Kwiatkowski „Poemat o czasie zastygłym " O poezji
Czesława Miłosza 371 (414)
Ryszard W Kluszczynski Awangarda — sztuka nowa i anty sztuka 389
Przypisy 393
Wybrana bibliografia 416
Indeks autorów i tytułów 419
Spis ilustracji 432





SPIS ILUSTRACJI

Pablo Picasso Panny z Avignonu, 1907 .................... 2
Georges Braque Skrzypce i dzban, 1909—1910................ 11
Juan Gris Śniadanie, 1914 ........................... 21
Fernand Léger Kompozycja.......................... 31
Max Ernst Słoń Celebes, 1921 ......................... 46
Giorgio de Chirico Siedzący manekin, 1926.................. 54
Salvatore Dali Kuszenie św. Antoniego, 1946................. 59
Amadeo Modigliani Elwira .......................... 63
Strona tytułowa „Zdroju" z 1917 roku .................... 71
Fragment winiety „Zdroju" .......................... 74
Plakat wystawy formistów polskich ...................... 77
Andrzej Pronaszko — mai. Zbigniew Pronaszko ............... 80
Zbigniew Pronaszko Autoportret ....................... 80
Stanisław Ignacy Witkiewicz Autoportret, 1912 ................ 85
Anatol Stern................................. 89
Aleksander Wat ................................ 89
Stanisław Młodożeniec — mai. Leon Chwistek................ 92
Strona tytułowa „Almanachu Nowej Sztuki" ................. 94
Tadeusz Peiper............................... 101
Strona tytułowa „Zwrotnicy" ......................... 103
August Zamoyski Ich dwoje, 1921....................... 108
Józef Czechowicz .............................. 119
Winieta „Żagarów" ............................. 121
Ignacy Fik .................................. 127
Stanisław Ignacy Witkiewicz Chimera, 1923.................. 131
Juan Gris Portret Picassa, 1912 ........................ 141
Salvatore Dali Płonąca żyrafa, 1935..................... 151
Le Corbusier — kaplica Notre Dame du Haut ................ 158
Strona tytułowa „Zdroju" z 1921 roku .................... 170
Chweon (Leon Chwistek) — mai. Stanisław Ignacy Witkiewicz, 1912 .... 175
Tytus Czyżewski — rzeźba wg portretu Zbigniewa Pronaszki, 1920 ..... 177
Aleksander Wat — mal. Tytus Czyżewski, 1925 ............... 183
Bruno Jasieński — mai. Tytus Czyżewski, 1921............... 193
Tytus Czyżewski Martwa natura ze skrzypcami, ok. 1920........... 197
Andrzej Pronaszko Wnętrze pracowni..................... 205
Andrzej Pronaszko Koncert .......................... 216
Julian Przyboś ................................. 226
Leon Chwistek Uczta............................. 237
Czesław Miłosz ................................ 245
August Zamoyski Łza, 1919.......................... 259
Karol Irzykowski................................ 271





INDEKS AUTORÓW I TYTUŁÓW

Adorno Theodor Wiesengrund 134
Starzenie się nowej muzyki 134 Aldington Richard 38 Andrej ew Leonid 143, 394 Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Oprać. Z. Jarosiński i H. Zaworska 16, 87, 184, 191, 195, 198, 351. 354, 358, 398, 399
Apollinaire Guillaume 5, 19, 30, 40—42, 43, 66, 79, 80, 98. 128, 135. 143, 154, 265, 314, 334, 337, 338. 395, 398 Alkohole 40, 314
Duch nowych czasów i poeci 143— -154, 395 Kaligramy 405 Liens 265, 405 Malarze kubiści 40 Merlin i stara kobieta 395 Strefa 30, 42
Westchnienia kanoniera z Dakar 336 Winogrodnik szampański 336 Wybór pism 154
Aragon Louis 48, 55, 56, 165, 396 Arensberg Walter 46 Arp Jean Hans 45, 79, 102, 396 Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa. Wybór i oprać. E. Grabska i H. Morawska 26. 142 Arystoteles 407 Avenarius Richard 329, 411 Awangardy literackie w XX wieku 1 Asnyk Adam 236, 347 Nad głębiami 347
Baczyński Krzysztof Kamil 295. 340.
346. 356
Balcerzan Edward 75. 91. 350 Futuryzm 91
Księgi wtajemniczenia 75 Ball Hugo 45, 47, 273
O Gadji Beri Bimba 47 Balia Giacomo 25 Balmont Konstantin 142, 315, 394 Balzac Honoré de 277 Banville Théodore de 316, 409 Baranowska Małgorzata 91. 92
Surrealna wyobraźnia i poezja 92 Barańczak Stanisław 130, 349, 413
Trzy złudzenia i trzy rozczarowania polskiego futuryzmu 349—361, 413 Barański Zbigniew 33 Futuryzm w Rosji 33 Baron Jacques 165 Barrés Maurice 48 Bartelski Lesław 294 Batault George 376. 415
La guerre abolue (Wojna unicestwiona) 415 Baudelaire Charles Pierre 12, 253. 357.
404 Baudoin Charles 250, 404
Psychoanaliza sztuki 404 Baumgarth Christa 25, 28, 32
Futuryzm 25, 28, 32 Bak Wojciech 284, 407 Beauduin Nicolas 100 Beaumarchais Pierre Augustin 291, 407
Wesele Figara 407 Bederski Adam 72, 76 Benn Gottried 37 Berckelaers Fernand zob. Seuphor Mi-
chel
Berent Wacław 70
Bergson Henri 12. 31, 57, 280, 328, 329. 358
Ewolucja twórcza ^28 Berlewi Henryk 316, 409 Białek Józef Zbigniew 404
Ludwik Fryde jako krytyk literacki 404 Bielski Konrad 117 Bieńkowski Zbigniew 113, 124 Blanche Jacques Emile 155, 395 Błok Aleksandr 143, 315, 394 Bobrowski Czesław 117 Boccioni Umberto 25, 26 Bojtar Endre 10
Awangarda wschodnioeuropejska jako
kierunek literacki 10 Borowski Tadeusz 307. 346 Borowy Wacław 270, 405
O wpływach i zależnościach w literaturze 405
Boy-Żełeński Tadeusz 246, 345 Braque Georges 11, 40
Skrzypce i dzban 11 Braun Jerzy 347 Braun Mieczysław 94 Brecht Bertold 37 Bréhier Emile 304, 305
Problemy filozoficzne XX wieku 305 Breton André 22, 48, 53—62, 64, 160.
165, 275, 396, 406, 414
Drugi manifest surrealizmu 275, 406
Manifest surrealizmu (Manifeste du
surréalisme) 53, 54, 160—165, 396, 406
Markiz de Sade powrócił do wnętrza
wulkanu 61
Melodia wody 6l
Nadja 60
[z Ph. SoupaultJ Pola magnetyczne 53 Brik Osip 52
Briusow Walerij 143. 315, 394 Brudzinski Kazimierz 241 Broniewski Władysław 326, 327, 375, 376 Brucz Stanisław 94—96
Zarys nowej poetyki 96 Breugel (Bruegel) Peter 276, 406 Bryll Ernest 301, 408 Brzęczkowski Jerzy 318, 410
Stepy i chodniki 410 Brzękowski Jan 99—102, 105, 110—114,
116. 128. 131, 284. 329, 332. 334. 370,
407, 412
Alain Gerbault 110
Autobiografia 370
Górnicy 110
Maszynista Rola Piotr 110
Na katodzie 114
0 Józefie Berecie mechaniku 110 Peiper i „Zwrotnica" 329—334 Poezja integralna 102, 112, 284, 407 Psychoanalityk w podróży 131
Tętno 110, 111, 114
W drugiej osobie 114, 370
W Krakowie i w Paryżu. Wspomnienia
1 szkice 334
Wyobraźnia wyzwolona 407 Zaciśnięte dokoła ust 114
Brzozowski Stanisław 65, 186, 247, 340,
345. 365, 398 Bürger Peter 10, 22
Theorie der Avantgarde 10 Bujnicki Teodor 116, 340, 341, 347, 374 Bunuel Louis 56 Burek Tomasz 350 Burkhardt Linder 22
Aufliebung der Kunst in Lebenpraxis?
22
Theorie der Avantgarde. Antworten
auf Peter Bürgers Bestimmung von
Kunst. Red. W. M. Lüdke 22 Burluk David 33, 143, 314, 398 Burluk Nikołaj 314 Burluk Vladimir 314 Buzzi Paolo 29, 30
neapolitański dytyramb 29, 30 Byron George 189," 250
Don Juan 189 Byiski Tadeusz 121
Carra Carlo 25 Carrel Alexis 252, 404
Człowiek istota nieznana 404
Celan Paul 128
Céline Louis Ferdinand 259, 404
Podróż do kresu nocy 404 Cendrars Blaise 40, 42, 43
Wielkanoc w Nowym Jorku 40 Centnerszwer M. 316 Cezanne Paul 66, 204, 400 Char René 56 Chirico Giorgio de 54, 56
Siedzący manekin 54 Chlebnikow Wiktor Wielemir 33—35,
79, 142, 143, 314, 324, 394, 402
Poezja 143
[z A. Kruczonych] Słowo jako takie 34
Zaklęcie przez śmiech 35 Chmielowiec Michał 286
Rozważania o poezji 286 Chodasiewicz-Grabowska Wanda 101 chora fontanna 29 Chorążuk Bogdan 350
Dwulwice 350 Chruszczyński Andrzej 287 Chwistek Leon 16, 76, 79, 80, 87, 89, 92,
93, 100, 174, 175, 237, 308, 397
Przedmowa do „Zielonego oka" Tytusa Czyżewskiego 174—176, 397
Uczta 237
Wielość rzeczywistości 79 Cicero 400
Przeciw Katylinie 400 Co robić po kubizmie? Studia o sztuce
europejskiej połowy XX wieku. Pod
red. J. Malinowskiego 15 Cocteau Jean 270, 405
Bateria 270 Comte Auguste 71 Conrad Joseph 269 Cooper Fenimore 344 Le Corbusier zob. Jeanneret Charles
Eduard
Crevel René 165 Cywiński Stanisław 346, 413 Czechowicz Józef 101, 116—120, 124,
234, 239, 240, 290—292, 335—339,
342, 347, 377. 385, 402, 407
Dzień jak codzień 290, 407
Koniec rewolucji 335—337
Na wsi 335, 337
nic więcej 385
nuta człowiecza 118
Opowieść o papierowej koronie 337
oracz 335
Tezy do manifestu 240—241, 402
Treść i forma w poezji 118, 234—239,
402
We czterech 338
Wyobraźnia stwarzająca. Szkice literackie 118, 239, 241
Wyznanie 335, 336
zabawa 335
Czuchnowski Marian 69, 127, 359, 375 Czyżewski Tytus 65, 76, 78—81, 86, 87,
89, 100, 101, 174—177, 183, 193, 196,
197, 270, 308, 309, 312, 330, 350, 352,
358, 359, 397, 399, 402
Elektryczne wizje 176, 309
Kocia serenada 176, 312
Martwa natura ze skrzypcami 197
Melodia tłumu 176, 359
Miasto w jesienny wieczór (niesielan-
ka) 397
Pastorałki 81, 176, 312, 352
Pogrzeb romantyzmu — Uwiąd starczy
symbolizmu — Śmierć programizmu
196—198, 399
Le soir d'amour 176, 397
Śpiewające domy 176
Tytus Czyżewski o „Zielonym oku"
i o swoim malarstwie 176—178, 397
Zielone oko 79, 174, 176, 308, 313
Dali Salvatore 56, 59, 151
Kuszenie św. Antoniego 59
Płonąca żyrafa 151 Dante Alighieri 165, 174, 250, 412
Boska komedia 412 Daszewski Władysław 326, 411 Décaudin Michel 8
Poésie, dimension de lavant-garde 8 Delteil Joseph 165 Dembiński Henryk 121, 122, 371, 374,
414
Derain André 204, 400 Desnos Robert 56, 62, 102, 165 Dobrowolski Stanisław Ryszard 376, 413 Doesburg Theo van 51
Domiński Henryk 117
Doolittle Hilda 38
Dostojewski Fiodor 14, 33, 142
Le drame d'avant-garde et le théâtre 8, 132
Drews Peter 8, 10
Die Slawische Avantgarde und der Westen 8
Drohocki Zenon 330, 411
O zrozumiałości i mezrozumiałości 411
Drzewiecki Henryk 326, 327, 411
Ducasse Isidore Lucien 165, 396, 406 Pieśni Maldoror a 275, 396, 406
Duchamp Marcel 47, 48 Fontanna 47
Dybciak Krzysztof 124 Personalistyczna krytyka literacka. Teoria i opis nurtu z lat trzydziestych 12A
Dyck Anton van 276, 406
Dyskusja o awangardzie 113
Eliot Thomas Stearns 9, 135, 344, 413 Eluard Paul 16, 55, 56, 62, 79, 96, 165,
396
Engelking Leszek 38 Ernst Max 46, 56
Słoń Celebes 46
Faleński Felicjan 406
Fik Ignacy 69, 127, 282, 287, 407 Awangarda i awangardziści 127, 282— -287, 407 Wybór pism krytycznych 287
Fiut Aleksander 123
Debiut Miłosza po latach 123
Flukowski Stefan 305, 413
Folgore Luciano 30
France Anatole 55, 162, 396
Freud Sigmund 57, 58, 96, 328
Fromm Erich 351, 414 Ucieczka od wolności 414
Fryde Ludwik 120, 385, 404 Nowa poezja 385 Trzy pokolenia literackie 120 Wybór pism krytycznych 385
Futuryzm i jego warianty w literaturze europejskiej. Red. J. Heistein 33
Gacki Stefan Kordian 94, 95, 318, 410 Na drodze do nowego klasycyzmu 95
Gajcy Tadeusz 288, 294, 295, 346, 407 Już nie potrzebujemy 288—294, 407 Pisma 294
Galczyński Konstanty Ildefons 413
Gałęzowski Józef 313, 408
Gan Aleksander 51
Gawliński Stanisław 120 Szkoła poetycka Józefa Czechowicza w okresie międzywojennym [elementy socjologii i poetyki) 120
Gazda Grzegorz 21, 132, 133 Awangarda — nowoczesność i tradycja. W kręgu europejskich kierunków literackich pierwszych dziesięcioleci XX wieku 21, 133
Gerard François 165
Giżycki (Wyżycki!) Józef Gerald 344 Zielnik ekonomiczno-techniczny 344
Głowala Wojciech 272
Goethe Johann Wolfgang 348 Faust 348
Gogh Vincent van 26
Gombrowicz Witold 86, 303, 353
Gomulicki Wiktor 406
Gottlieb Henryk 78
Goya Francisco 276, 406
Grabowski Ignacy 65
Grabska Elżbieta 26, 142,159
Gralewski Wacław 117, 334, 339, 412 Stalowa tęcza. Wspomnienia o Józefie Czechowiczu 334—339, 412
Gris Juan 21, 141 Portret Picassa 141 Śniadanie 21
Gropius Walter 50 In Architektur 50
Grydzewski Mieczysław 403
Gumilow Nikołaj S. 317, 346, 410, 413
H. D. zob. Doolittle Hilda Hart Bernard 38 Heistein Józef 33, 132
Lignes de développement du drame
d'avant-garde 132 Hempel Jan 323, 327, 410 Hłasko Marek 307
Homer 212, 238
Iliada 236 Horzyca Wiłam 72 Hrynkowski Jan 76 Huelsenbeck Richard 45 Hulewicz Bohdan 72 Hulewicz Jerzy 70, 396
Słowo wstępne do „Zdroju" 169, 396 Hulewicz Witold 72 Hulme Ernest 38
Iłłakowiczówna Kazimiera 243, 403 Ingarden Roman 402, 404
Das Literarische Kunstwerk (O dziele
literackim) 402
Ingres Jean Auguste 276, 406 Ionesco Eugene 85 Irzykowski Karol 69, 269, 271, 272, 294,
309, 322, 327, 331, 345, 354, 365, 368,
369, 405
Cięższy i lżejszy kaliber 369
Plagiatowy charakter przełomów literackich w Polsce 69, 269—272, 405
Programofobia 403
Słoń wśród porcelany 405
Talent jako fetysz Ą2
Wybór pism krytycznoliterackich 272 Iwaniuk Wacław 117 Iwaszkiewicz Jarosław 72, 93, 342, 409
Zenobia Palmura 409 Iwniew Rurik 39
Jacob Max 43, 102 Kubek do kości 43
James William 329, 411 Pragmatyzm 329
Jan (pseud.) zob. Miłosz Czesław
Janco Marcel 45
Jankowski Jerzy 86, 314 Maggi 86 Spłoń lotnika 86 Tram wpopszek ulicy 86, 308, 314
Jantek z Bugaja zob. Kucharczyk Antoni
Jaracz Stefan 87, 308
Jarosiński Zbigniew 16, 67, 87, 184, 191, 351, 358, 398, 399
Literatura i nowe społeczeństwo. Idee lewicy literackiej dwudziestolecia międzywojennego 67
Jarry Alfred 147, 395
Jasieński Bruno 67, 69, 86, 88—90, 92, 93, 100, 185, 191, 193, 265, 270, 308, 309, 311—313, 327, 330, 350, 352, 353, 355—360, 397—399, 405, 413, 414 But w butonierce 308, 309, 357, 414 Do narodu polskiego. Manifest w sprawie natyhmiastowej futuryzacji żyća 185—191, 355, 357, 359, 398 Dzwony Moskwy 312 Kieszeń od kamizelki źródłem plagiatu. Rewelacyjne odkrycie p. Irzykow-skiego 405
Manifest w sprawie poezji futurystycznej 89, 191—195, 358, 360, 399 Marsz 309, 311, 312 Palę Paryż 313 Pieśń o głodzie 357, 405 Słowo o Jakubie S żeli 92, 313 Śpiew maszynistów 360 Wiosenno 90 [z A. Sternem] Ziemia na lewo 360
Jaworski Kazimierz Andrzej 117
Jeanneret Charles Eduard 49, 50, 154, 158, 395 Puryzm 154—156, 395
Jednodniówka futurystów. Manifesty fu-turyzmu polskiego 88, 178, 191, 195
Jesienin Siergiej 39, 40, 342
Jeżewski Andrzej 62
Jędrychowski Stefan 121, 122, 371, 414 zbrodnia przymiotnika 121
Kaden-Bandrowski Juliusz 70, 269 Kaiser Georg 37 Kamieński Wasilij 314, 398 Kant Immanuel 168, 327, 396 Kantor Tadeusz 130
W Centre Pompidou i w Stodole 130 Karpiński Franciszek, 342, 344 Karpiński Światopełk 284, 407 Karpowicz Tymoteusz 128 Kasprowicz Jan 13, 70, 101, 333, 345
Hymny 13, 70 Kasztelowicz Stanisław 69
Dwa punkty wyjścia najmłodszej poezji
polskiej 69 Kierkegaard S0ren 323, 328, 410
Albo-albo 328
Pamiętnik uwodziciela 328 Kijowski Andrzej 295 Kluszczyński Ryszard W. 129, 389, 392
Awangarda — sztuka nowa i antysztu-
ka 129, 389—392 Kłak Tadeusz 118, 119, 239, 263
Awangarda lubelska 119 Kobro Katarzyna 102, 330, 412 Kochanowski Jan 236 Koerner-Karbowska Teresa 241, 403 Kołaczkowski Stefan 413 Komunikat grupy a.r. nr 1 111 Koniński Karol Ludwik 69 Konopnicka Maria 230, 236 Korngold Syriusz 330, 411 Kornhausen Julian 130, 307, 408
[z A. Zagajewskim] Świat nie przedstawiony 307
Kosidowski Zenon 73, 76 Kossak Juliusz 344
Rok Myśliwca 344 Kott Jan 124, 286
Pyrrusowe zwycięstwo awangardy 286 Kramsztyk Roman 316, 409 Krasiński Zygmunt 238 Krassowski Feliks 100, 330 Kridl Manfred 404 Kruczonych Aleksiej 33, 34, 143
[z W. Chlebnikowem] Słowo jako takie
34
Kruk Tadeusz 316, 409 Krynicki Ryszard 130 Krzysztoszek Wiesław 94
Mit niespójności. Twórczość Adama
Ważyka w okresie międzywojennym 94 Kubicka Małgorzata 72 Kubicki Stanisław 72, 76 Kucharczyk Antoni 402 Kulisiewicz Tadeusz 334, 412 Kuncewicz Piotr 347 Kuprin Aleksandr 143, 394 Kurek Jalu 29, 94, 99, 100, 101, 102, 105,
110, 114, 123, 128, 330
Mohigangas 114
Robotnicy 110
Śpiewy o Rzeczypospolitej 114, 123
Upały 114
Usta na pomoc 114 Kuźma Erazm 76
Ekspresjonizm 76 Kwiatkowski Jerzy 76, 371, 388, 414
Główne nurty poezji dwudziestolecia
76
„Poemat o czasie zastygłym". O poezji
Czesława Miłosza 371—388, 414
Lam Andrzej 171, 176
Polska awangarda poetycka. Programy
lat 1917—1923 171, 176, 178 Lange Antoni 316, 406, 409 Lautréamont de zob. Ducasse Isidore
Lucien
Lechoń Jan 87, 353 Lecourt D. 16
L'ordre et le jeu 16 Léger Fernand 19, 31, 100, 156, 395
Estetyka maszyny 156—159, 395
Kompozycja 31 Leiris Michel 396 Lenartowicz Teofil 236, 335 Leśmian Bolesław 70, 289, 342, 345
Z rozmyślań o poezji 70 Lewis Matthew Gregory 164, 396
Mnich 164, 396 Limbour Georges 165 Longfellow Henry W. 316, 409
Pieśń o Hajawacie 409 Lotze Rudolph 329, 411
Metafizyka 329 Lukacs Gyórgy 126, 127
Łanonow Michail 400
Łobodowski Józef 117, 284, 377, 407
Macdonald Dwight 14
Teoria kultury masowe] 14 Mackiewicz Stanisław 340, 412 Madej Antoni 238, 402 Majakowski Wladimir 33, 34, 44, 52,
143, 270, 313—315, 375, 387, 398, 405
Obłok w spodniach 270, 405 Malewicz Kazimierz 412 Malinowski Jerzy 15 Maliszewski Aleksander 413 Mallarmé Stephane 12, 340
Mandelsztam Osip 135, 346, 413 O naturze słowa 135 Słowo i kultura. Szkice literackie. Przeł. R. Przybylski 135 Malraux André 125 Manifest malarzy futurystów 25 Marienhof Anatolij B. 39, 265, 405 Marinetti Filippo Tommaso 23—29, 31, 32, 35, 44, 47, 65, 90, 100, 104, 135, 138, 273, 275, 276, 280, 314, 324, 358, 394, 399, 406
Distruzione delia sintassi. Imaginazio-ne senza fili. Parole in liberia (Zniszczenie składni. Wyobraźnia bez drutu. Słowa na wolności) 27 Futuryzm 24
Mafarka, le futuriste (Mafarka futurysta) 32, 406
Manifest futuryzmu 138—142, 394, 399 Manifest techniczny literatury futurystycznej 26 Marino Adriano 20, 21
Essa d'une definition de l'avant-garde 21
Maritain Jacques 385, 415 Markiewicz Henryk 372, 414 Marków Vladimir 324, 410
The Longer Poems of Velimir Khlebni-kov 410
Marot Jean 145, 395 Maśliński Józef 121, 377
Wtedy 377
Matisse Henri 204, 400 Matuszewski Ryszard 124 Michalski Bronisław Ludwik 117 Miciński Tadeusz 13, 70, 345 Mickiewicz Adam 171, 183, 196, 236, 240, 315, 342, 344, 382, 397, 401, 403, 404
Dziady 404 Dzieła 397
Pan Tadeusz 212, 408 Powieść Wajdeloty 382 Rozmowa wieczorna 401 Wykłady paryskie 397 Mierzej ewski Jacek 76 Milhaud Darius 100 Miller Jan Nepomucen 305, 403, 408
Zaraza w Grenadzie. Rzecz o stosunku
nowej sztuki do romantyzmu i modernizmu w Polsce 305, 403, 408 Miłosz Czesław 116, 121—124, 241, 245,
248, 254, 324—326, 339, 348, 350, 352,
356, 371—380, 382—388, 402-^04,
407, 412-^14
Bulion z gwoździ 121, 241—247, 372,
373, 403
Dolina Issy 380
Dom młodzieńców 373, 374, 380, 382,
383, 386
Dysk 377, 379
Fragmenty z poematu — buffo 379
Hymn 123
Jeszcze wiersz o Ojczyźnie 380
Kłamstwo dzisiejszej poezji 248—254,
404
Ląd (wizje) 380, 384, 386, 388
Luki 386
Nö cześć pieniądza 375, 383
Na śmierć młodego mężczyzny 373,
383, 386
Ojczyzna 378
Opowieść 375, 384
Pieśń 348
Poemat o czasie zastygłym 122, 371,
373—375, 377, 385, 386
Pora 374, 378, 383, 385, 387
Przeciwko nim 374, 375
Punkt widzenia, czyli o tak zwanej
Drugiej Awangardzie 123, 339—348,
412
Rano 380, 384
Sprawca 377, 383, 385, 388
Światło dzienne 386
Traktat poetycki 386, 414
Trzy zimy 122, 123, 248, 290—292,
385, 387, 388, 407
Warn 371, 375
Wiersze dla opętanych 371, 378
Zakończenie 380
Zejście na ziemię 123, 124, 254—263,
404 Miłosz Oskar 344, 348, 413
Miguel Mańar 348 Młodożeniec Stanisław 86, 90, 92, 93,
100, 308, 309, 313, 350, 352, 397, 413
Niedziela 352 Modigliani Amadeo 63
Elwira 63 Mondrian Pięt 51 Morawska Hanna 26, 142, 159 Morawski Stefan 10, 129
Awangardy XX wieku — stara i nowa
10, 129 Mrozowski Wacław 117, 241
Cyganeria 241 Mrozek Stanisław 86 Murger Henri 277, 406
Sceny z życia cyganerii 406 Musset Alfred de 212, 400
Ballade a la lune (Ballada do księżyca)
400
Nałkowska Zofia 403
Namur D. 287
Napierski Stefan 247, 340, 403
Kilka uwag o pozycji pisarza we współczesności 403
Naruszewicz Adam 241
Natanson Wojciech 213, 401 Nauka wobec świata 401 Oblicze natury. Odczyty, przemówienia, szkice 401
Naville Pierre 165
Newman John Henry 329, 411
Niebieskie piąty 318
Niesiołowski Tymon 76, 100
Nietzsche Friedrich 12, 14, 323, 325, 394, 398 Narodziny tragedii 398
Noll Max 165
Norwid Cyprian 236, 315, 346, 382 Bema pamięci rapsod żałobny 384 Promethidion 346
/ Novissimi 129
Nowaczyński Adolf 321
Nuż w bżuhu 88, 308, 319, 358
O królu Arturze i rycerzach Okrągłego
Stołu 395
Ordyńska Zofia 87 Osęka Andrzej 19 Osterwa Juliusz 368, 414 Owidiusz 402
Metamorfozy 236, 402 Ozenfant Amadée 49, 102
Palazzeschi Aldo 30
przechadzka 30 Papini Giovanni 282, 407 Paris Carlos 19
Gwałt na kulturze 19 Le Parnasse contemporain 406 Parkoszowic Jakub 266
De ortographie polonica libellus 266 Pasteur Louis 168, 396 Paz Octavio 128 Peiper Tadeusz 6, 7, 19, 66—69, 93, 94,
99—115, 119—124, 128, 130, 138, 198,
225, 242, 246, 247, 287, 294—307,
329—333, 346, 349, 356, 359, 360,
362—365, 367—370, 384, 400-402,
412
A 106
Choral robotników 304
Czyli 115
Dancing 109
Droga rymu 106
Football 108, 109
Futuryzm 100
Ja, ty 107, 364
Kronika dnia 109, 110
Metafora teraźniejszości 100, 106, 209,
330, 400
Miasto, masa, maszyna 99, 201, 221,
400
Na przykład. Poemat aktualny 109,
110
Noga 107, 109, 364
Nowa poezja hiszpańska 6
Nowe tworzenie 221—225
Nowe usta 99, 104, 105, 121, 218—225,
294, 363, 364, 368, 401, 402
Pisma wybrane 218, 225
Poezja jako budowa 218—221
Powojenne wezwanie 107, 109
Punkt wyjścia 99, 198, 294
Rano 107
Raz 109, 110
Rozbijanie tworzydeł 213
Skoro go nie ma 110
Szósta! Szósta! 110, 367
Sztuka a proletariat 217—218 Także inaczej 215—217, 401 Tędy 66, 111, 198—214, 294, 367, 368, 400
Uniwersalizm 403 Upadek 107 Żywe linie 106 Peret Benjamin 56, 165 Perrault Charles 396
Ośla skórka (Peau d'Ane) 164, 396 Picabia Francis 48
Picasso Pablo 2, 23, 26, 40, 77, 141, 204, 400
Panny z Avignonu 2, 23 Picon Gaétan 165 Pieńkowski Stanisław 244, 403 Pietrzak Włodzimierz 124 Piętak Stanisław 117, 385
Obłoki wiosenne 385 Pleśniarowicz Jerzy 117 Platon 152
Podsadecki Kazimierz 330, 411 Podstawka Władysław 117 Poe Edgar Allan 152, 238, 316, 395, 402 Poggioli Renato 9, 14
The Theory of the Avant-Garde 9 Poincaré Henri 15, 16, 327 Policzek smakowi powszechnemu 32,
142—143, 394 Pollakówna Joanna 350 Porębski Mieczysław 15
Awangarda a rozwój w sztuce 15 Pound Ezra 38
Rzut oka za siebie 38 Poznawanie Miłosza. Studia i szkice o twórczości poety. Pod red. J. Kwiat-kowskiego 388 Pratello Francesco 25 Prevert Jacques 396 Prokop Jan 65
Z przemian w literaturze polskiej lat 1907—1917 65 Promiński Marian 284, 407 Pronaszko Andrzej 76, 80, 205, 216 Koncert 216 Wnętrze pracowni 205 Pronaszko Zbigniew 76, 78—80, 177 Autoportret 80
O ekspresjonizmie 78 Proust Marcel 9, 269 Przesmycki Zenon 406 Przyboś Julian 66—68, 94, 99—102, 105,
106, 110—116, 119, 123, 128, 225, 226,
229, 241, 243, 304, 330, 333, 342, 343,
346, 349, 350, 354, 359, 362, 364, 366,
367, 370, 385, 401, 402, 413, 414
Chamuły poezji 333
Cieśle 110
Człowiek nad przyrodą 101, 225—228,
333
Człowiek w rzeczach 106
Idea rygoru 101, 229, 401, 414
Jak powstaje wiersz 113
Kataryniarze i strof kar ze 412
Krajobraz 115
Linia i gwar 106, 113, 228, 232, 367
List 364
Lot Orlińskiego 110
Oburącz 111, 123
Parada śmierci 115
Porwany przez przenośnię 110
Równanie serca 112, 115, 343, 413
Rzeki 115
Sponad 112, 402
Śruby 111
Świat 402
Tezy 233—234, 402
W głąb las 112
W góry 112
Wieczór 115
Z Tatr 112
Przybylski Ryszard 135 Przybyszewski Stanisław 68, 70—73, 75,
340, 345, 356, 396
Powrotna fala (Naokoło ekspresjoniz-
mu) 71 Puszkin Aleksandr 33, 142
Eugeniusz Oniegin 342 Putrament Jerzy 121, 340 Puzyna Konstanty 84 Witkacy 84
Queneau Raymond 396
Raabe Tadeusz zob. Kruk Tadeusz Rabelais François 409
mdwummbui
Gargantua i Pantagruel 409 Rachmaninow Siergiej 313, 409 Ratajczak Józef 71, 73—75, 172, 173
Krzyk i ekstaza. Antologia polskiego
ekspres)onizmu 71, 73—75, 172. 173 Reid Thomas Mayne 344 Reverdy Pierre 40. 43, 66, 79 Ribemont-Dessaignes Georges 48, 56,
79, 396, 407
L'Empereur de Chine 407 Richter Hans 45
Dadaizm 45 Rilke Rainer Maria 135 Rimbaud Jean Arthur 13, 16, 22, 96, 98,
212, 235, 400 Rodczenko Aleksandr 51 Rodziewiczówna Maria 344
Dewajtis 344
Lato leśnych ludzi 344 Rostand Edmond 399
Orlątko 399 Rousseau Jean Jacques 11, 146, 245, 367,
403
O umowie społecznej 403 Roux Paul 163, 396 Różewicz Tadeusz 128, 307, 346
Niepokój 307 Rüssel Charles 22
Poets Prophets and Revolutionaires.
The Literary Avant-Garde from Rimbaud through postmodernisme 22 Russolo Luigi 25, 272 Rymkiewicz Aleksander 121, 122, 344,
377, 385 Rzeczyca Artur 117
Saint-Martin Louis-Claude 171, 397 Saint-Pol-Roux zob. Roux Paul Saint-Simon Claude Henri 246, 403 Sauerland Carl 134
Pojęcie nowoczesności w rozumieniu
Teodora W. Adorna 134 Schiller Leon 326, 411 Schulz Bruno 353 Sebyła Władysław 347, 407, 413
Obrazy myśli 290—292, 407 Selwiński Ilja 51 Seuphor Michel 102, 333, 412
Severini Gino 25, 272, 277, 406 Shakespeare William 165, 395
Otello 395
Siewierianin Igor 32, 270, 315, 405 Sinko Tadeusz 270, 405 Skiwski Jan Emil 413 Skotarek Władysław 72 Sławiński Janusz 350, 362, 371, 414
Koncepcja języka poetyckiego Awangardy Krakowskie] 362—371. 414 Słobodnik Włodzimierz 413 Słonimski Antoni 270, 289, 318, 342,
354, 409
Czarna wiosna 270
Palankiny 270 Słowacki Juliusz 71, 88, 172, 174, 183,
342, 344
Gene z is z Ducha 71, 172
Król Duch 172
Zborowski 172
Słowo o wyprawie pułku Igora 33 Soffici Ardengo 30
poranek 30
tęcza 30
Solska Irena 87, 308, 310, 312, 408 Sołogub Fiodor 143, 394 Soupault Philippe 48, 53, 55, 165, 396
[z A. Bretonem] Pola magnetyczne 53 Spengler Oswald 323, 376, 410, 415
Upadek Zachodu 410 Stachowski Józef 117 Stachura Edward 129 Staff Leopold 315 Stande Stanisław Ryszard 326, 327, 411
Trzy salwy 326
Stawar Andrzej 326, 327, 410 Stawiczak Barbara (pseud.) zob. Barań-
czak Stanisław Stażewski Henryk 102 Stempowski Józef 272, 282, 406, 407
Chimera jako zwierzę pociągowe 272—
-282, 406
Eseje dla Kasandry 406
Szkice literackie 282, 407 Stern Anatol 66, 69, 86, 87, 90, 91, 93,
100, 173, 182, 184, 270, 308, 312, 314,
316, 317, 350, 352, 356—360, 398, 405,
409
Anielski cham 91
Emeryt merytoryzmu 405
Futuryzje 90
[z A. Watem] Gga 87, 88, 184, 318,
319, 400
Księga mądrości 90
Mój czyn miłosny w Paragwaju 270
Nagi człowiek w śródmieściu 317
Niebiosa na półmisku 270
[z A. Watem] Nieśmiertelny tom futu-
ryz 87, 319
[z A. Watem] Prymitywiści do narodów świata i do Polski 89, 182—184,
318, 357, 398
Słońce na półmisku 317
Słońce w brzuchu 357
Spalenie figowego listka 316
Uśmiech Primavery 87, 409
[z B. Jasieńskim] Ziemia na lewo 360 Stępowski Kazimierz Junosza 368, 414 Stieglitz Alfred 48 Stirner Max 323, 410 Strachocki Janusz 308, 408
Spotkanie z futurystami 308—313, 408 Strumiłło Józef 344
Ogrody północne 344 Strumph Wojtkiewicz Stanisław 318, 410
Płoną i bledną 410 Strzemiński Władysław 100—102. 330,
412 Stur Jan 72, 73, 75, 173, 397
Czego chcemy 73
Ekspresjonizm 73
Z rozmyślań człowieka na przełomie
75, 173, 397 Surrealizm. Teoria i praktyka literacka.
Antologia. Wybór i przekład A. Waży-
ka 168
Sygietyński Antoni 311, 408 Syrkus Szymon 308, 310 Syrokomla Władysław 241 Szaniawski Jerzy 403 Szczuka Mieczysław 332, 333, 412 Szenwald Lucjan 347, 413
Kuchnia mojej matki 347 Szerszeniewicz Wadim 39 Szmaj Stefan 72 Szymański Wiesław Paweł 123
Od metafory do heroizmu 123 Szymonowie Szymon 236 Śpiewak Jan 35, 117, 143, 377 Świrszczyńska Anna 385
Wiersze i proza 385
Taine Hippolyte 162, 396
De 1'Inteligence (Inteligencja) 162, 396 Tanguy Yves 56 Tarnowski Stanisław 408 Tasarski Jerzy 25 Tatlin Władimir 51 Tetmajer Kazimierz 345 Timoszewicz Jerzy 282, 407 Todi Jacopone da 238, 402 Tołstoj Lew 33 Topornicki Karol (pseud.) zob. Gajcy
Tadeusz Traki Georg 37 Trzciński Teofil 311 Trup 55, 396 Trzebiński Andrzej 350 Trznadel Jacek 99 Tuwim Julian 70, 72, 196, 230, 241, 289,
314, 342, 353, 359, 399, 401, 403, 409,
413
Biblia cygańska 403
Czwarty tom wierszy 401
Czyhanie na Boga 399, 409
Do prostego człowieka 403
Piotr Płaksin 409
Poezja 399
Słopiewnie 401, 409
Sło wisien 401
Wiosna 70, 359 Tycjan (Ticiano Vecellio) 278 Tzara Tristan 45, 47, 48, 56, 60, 100,
101, 273, 313, 396
Człowiek w przybliżeniu 60
Valéry Paul 162, 163, 396 Verhaeren Emile 316, 321, 409 Villon François 145, 395 Vitrac Roger 165
Waliszewski Zygmunt 100 Wandurski Witold 326, 327, 411
Wasowski Józef 376
U nas inaczej 376 Waśkiewicz Andrzej Krzysztof 95, 96, 99
Miejsce Ważyka 95, 99
W kręgu „Zwrotnicy" 96 Wat Aleksander 16, 66, 69, 86, 87, 89,
91—93, 100, 173, 182—184, 270, 308,
313, 323—327, 350, 352, 354. 357-
-359, 397, 409, 414
Coś niecoś o „Piecyku" 16
[z A. Sternem] Gga 88, 184, 318, 319,
400
Ja z jednej strony i Ja z drugie] strony
mego mopsożelaznego piecyka 91, 92,
270, 317, 358, 359
Metamorfozy futuryzmu 323
Mój wiek. Pamiętnik mówiony 323—
-327, 414
namopaniki 93
[z A. Sternem] Nieśmiertelny tomfutu-
ryz 87, 319
[z A. Sternem] Prymitywiści do narodów świata i do Polski 89, 182—184,
318, 357, 398
Śmierć starego bolszewika 325
Wspomnienia o futuryzmie 313—323,
409 Ważyk Adam 15—17, 94—101, 168, 287,
327, 329, 330, 336, 342, 352, 355, 414
Człowiek w burym ubraniu 99
Dziwna historia awangardy 17, 95
Kwestia gustu 16, 327—329
Oczy i usta 96, 355
Od Rimbauda do Eluarda 16
Podniesienie AA
Semafory 96, 97
Tramwaj 97 Weisgerber Jean 7, 8
Les avant-gardes littéraires 8 Whitman Walt 13, 29, 66, 152, 253, 317,
321, 359, 395, 404, 414 Wierzyński Kazimierz 72, 241, 270, 315,
403, 409
Wiosna i wino 315, 409 Winkler Konrad 78, 80
Exegi monumentum 78 Witkiewicz Stanislaw Ignacy 65, 70, 76.
78—87, 94, 100, 102, 131, 134, 173.
175, 178, 295—297, 319, 345, 353, 397,
400
Autoportret 85
Chimera 131
Dramaty 84
Maciej Korbowa i Belatrix 84, 173
Nienasycenie 82, 83
Nowe formy w malarstwie i wynikające
stąd nieporozumienia 82, 178—181,
397, 400
Pożegnanie jesieni 81—83
Szewcy 84
Szkice estetyczne 82
W małym dworku 85 Witkowski Kamil 315, 409 Wittlin Józef 73, 76, 101, 333
Hymny 76
5ó/ ziemi 76 Wyka Kazimierz 350 Wyspiański Stanisław 315, 345
Wesele 196, 376
Zaborowski Stanisław 266 Ortografia 266
Zagajewski Adam 130, 294, 307, 408 Budowniczy Peiper 294—307, 408 [z J. Kornhauserem] Świat nie przedstawiony 307, 408
Zagórski Jerzy 116, 120, 122, 340, 342, 343, 346, 374, 377, 385, 402, 407 Kair 346
Przyjście wroga 291, 292, 343 Szkice 120 Wyprawy 290, 291, 385, 407
Zaleski Marek 13, 20
Przygoda Drugiej Awangardy 13, 20
Zamoyski August 76, 100, 108 Ich dwoje 108
Zawodziński Karol Wiktor 70
Zaworska Helena 16, 78, 81, 91, 184, 191, 350, 351
O nową sztukę. Polskie programy artystyczne lat 1917—1922 78, 81, 91
Zdziechowski Marian 376, 415
Zegadłowicz Emil 70, 73, 101, 284, 333, 407 Zmory 407
Zieliński Kornel 51 Zimorowic Szymon 342 Źródła do historii awangardy. Oprać. T. Kłak 263
Żeromski Stefan 67, 264, 268, 322, 353,
360, 404
Snobizm i postęp 67, 264—268, 360,
404
Żurowski Maciej 154, 406 Żyznowski Jan 316, 409
MATERIAŁY





Słowo „awangarda" pochodzi z języka wojskowego. Oznacza w nim straż przednią, część armii, która poprzedza główne siły. Jak wiele terminów wojskowych, takzc i ten przeniknął do języka ogólne go. Najpierw zadomowił się w polityce; np. we Francji, poczynając od 1794 r., wiele pism zawierało go w tytule lub w podtytule. Najczęściej były one związane z radykalnymi dążeniami, zwłaszcza z socjalizmem. Upowszechnienie terminu nastąpiło w okresie romantyzmu; wkracza on wtedy do krytyki artystycznej jako nazwa radykalizmu i dynamizmu postawy artystyczne]. Już w kręgu francuskich wczesnych socjalistów, mówiąc o prawicy i lewicy, używano określeń „reakcyjny" i „awangardowy" i w tych kategoriach pisano o społecznych zadaniach artysty. W XIX wieku pojęcia awangardy politycznej i aity-stycznej są sobie bliskie. Dopiero później ulegają rozdzieleniu. Jednym z głównych popularyzatorów terminu był z początkiem XX wieku poeta francuski Guillaume Apollinaire (1880—1918), który starał się nim objąć pewne pokrewne dążenia poetów i malarzy. W swoim drukowanym pośmici-tnie szkicu użył jednak terminu „nowy duch" („l'esprit nouveau1 ).
Z doświadczenia awangardy wynika, że sztuka nie da się określić sama w sobie, w oderwaniu od innych zjawisk. Przede wszystkim — istnieje ona w relacji do tego, co nie jest sztuką. A ta granica jest ruchoma. Pewne cechy sztuki, uważane poprzednio za nieodłączne od niej, zostały podważone przez klasyczną awangardę. Dotyczy to zwłaszcza mimetyczności sztuki, indywidualności twórcy, funkcji semantycznych i poznawczych dzieła. W większości wypadków jednak sama pozycja sztuki, podobnie jak dzieła, nie zostały poddane w wątpliwość. Dąży się do określenia „literackości", a więc tego, co odróżnia dzieło literackie jako wypowiedź językową od innych wypowiedzi językowych.
Sytuacja sztuki współczesnej i współczesnej awangardy jest już odmienna. Obalanie tradycji jest możliwe tylko wtedy, gdy czytelnik dysponuje pewną tradycją, która steruje systemem jego oczekiwań wobec tekstu. Jak pisał w 1954 roku Adorno w szkicu Starzenie się nowe] muzyki: „W epoce, gdy tradycja — przynajmniej w krajach zachodnich — tylko w ograniczonej mierze staje się udziałem świadomości, nowość już nie szokuje, nie jest bowiem odczuwana jako kontrast z dawnym. To, co dawne, nie istnieje już w świadomości odbiorców. Publiczność z góry oczekuje żonglerki materiałem i protestu przeciw najświeższej przeszłości, tzn. w efekcie: stępienia ostrza awangardy. Często można odnieść wrażenie, że artyści zdają się na nowość, bo zbyt mało już wiedzą o dawnym".





WYBRANA BIBLIOGRAFIA

Uwzględnione tu zostały tylko wybrane pozycje, szczególnie ważne dla opracowania niniejszego tomu, zwłaszcza pozycje z ostatnich lat. Obszerniejszą bibliografię podają m.in. następuiące książki:
Literatura polska 1[zasłonięte]918-19. Dokumentacja bibliograficzna 1918—1944, oprać. J. Stradecki. Warszawa 1975 (tu zwłaszcza materiał) współczesne i wspomnieniowe).
Obraz literatury polskie/ XIX i XX wieku. Seria VI: Literatura polska w okresie międzywojennym, t. I. Kraków 1979 (hasła: Ekspres]onizm, Futuryzm, Formizm, Awangarda)
G. Gazda Awangarda — nowoczesność i tradycja. W kręgu europejskich kierunków literackich pierwszych dziesięcioleci XX wieku. Łódź 1987
Opracowania ogólne
Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybór i oprać. E. Grabska i H. Morawska Warszawa 1969.
/ ('s avant-gardes littéraires au XXe siecle, red. J. Weisgeiber. Budapeszt 1984, t. I—II.
L. Balcerzan Kręgi wta/emniczenia. Kraków 1982.
J Brach-Czaina Etos nowej sztuki. Warszawa 1984.
L. Bo|tar Awangarda wschodnioeuropejska jako kierunek literacki. „Miesięcznik Literacki" 1973, ni 11 i 12
L. Brehiei Problemy filozoficzne XX wieku, przeł. M. Tazbir. Warszawa 1958.
P. Burger Theorie dei Axantgarde. Frankfurt 1974.
F Drews Die Slawische Axantgarde und der Westen. München 1983.
G. Gazda Awangarda - nowoczesność i tradycja. W kręgu europejskich kierunków literackich pierwszych dziesięcioleci XX wieku. Łódź 1987.
A. Hutnikiewicz Od c zvste/ formy do literatury faktu. Główne teorie i programy literackie XX stulecia. 1 oruń 1905 i wyd. następne.
A. Jawłowska Drogi kontr kultury. Warszawa 1975.
Z. Jarosiński Literatura i nowe społeczeństwo. Idee lewicy literackiej dwudziestolecia międzywojennego Cz. I: Społeczna utopia awangardy. Warszawa 1983.
Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, red. T. Richardson i N. Stangos, przeł.
H. Andrzejewska. Warszawa 1980. T. Kłak Czasopisma awangardy. Cz. I: 1919—1931. Wrocław 1978. Cz. II: 1931—
—1939. Wrocław 1979.
A. Lam Polska awangarda poetycka. Programy lat 1917—1923. Kraków 1969. A. Lam Z teorii i praktyki awangardyzmu. Warszawa 1977. S. Morawski Awangardy XX wieku — stara i nowa. „Miesięcznik Literacki" 1975,
nr 3.
Problemy awangardy, red. T. Klak. Katowice 1983. Ch. Rüssel Poets, Prophets and Revolutionaries. The Literary Avant-Garde from
Rimbaud throught postmodernisme. New York 1985. W.P. Szymański Neosymbolizm. Kraków 1973.
W.P. Szymański Z dziejów czasopism literackich w dwudziestoleciu międzywojennym. Kraków 1970. W kręgu zagadnień awangardy, red. G. Gazda i T. Szczepański. „Acta Universitatis
Lodziensis". Folia Scientiarum Artium et Librorum 3. Łódź 1982. W kręgu zagadnień awangardy II, red. G. Gazda i E. Nurczyńska-Fidelska. „Acta
Universitatis Lodziensis". Folia Scientiarum Artium et Librorum 7. Łódź 1986.
A. Ważyk Dziwna historia awangardy. Warszawa 1976.
Wybory i ryzyka awangardy. Studia z teorii awangardy, red. U. Czartoryska i R. W. Kluszczyński. Warszawa 1985.
Opracowania poszczególnych kierunków i problemów
Antologia polskiego fu tury z mu i Nowej Sztuki, wstęp i komentarz oprać. Z. Jarosiński, wybór i przygotowanie tekstów H. Zaworska. Wrocław 1978 BN I 230. M. Baranowska Surrealna wyobraźnia i poezja. Warszawa 1984. Ch. Baumgarth Futuryzm, przeł. J. Tasarski. Warszawa 1978. H. Béhar Dada i surrealizm w teatrze, przeł. P. Szymanowski. Warszawa 1975.
B. Carpenter The Poetic Avant-garde in Poland 1918—1939. Seattle 1983. Le drame d'avant-garde et le théâtre, red. J. Heistein. Wrocław 1979.
H. Friedrich Struktura nowoczesnej liryki, tłum. i wstęp E. Feliksiak. Warszawa 1976.
Futuryzm i jego warianty w literaturze europejskiej, red. J. Heistein. „Acta Universitatis Wratislaviensis", nr 377. Wrocław 1977.
S. Gawliński Szkoła poetycka Józefa Czechowicza w okresie międzywojennym (elementy socjologii i poetyki). „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego", nr 634. Katowice 1983.
G. Gazda Futuryzm w Polsce. Wrocław 1974.
K. Jakowska Z dziejów ekspresjonizmu w Polsce. Wrocław 1977.
K. Janicka Światopogląd surrealizmu. Warszawa 1968.
S. Jaworski Między awangardą a nadrealizmem. Kraków 1976.
S. Jaworski U podstaw awangardy. Tadeusz Peiper— pisarz i teoretyk. Kraków 1968.
Katastrofizm i awangarda, red. T. Bujnicki i T. Kłak. „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego", nr 322. Katowice 1979.
R. W. Kluszczyński Awangarda — sztuka nowa i antysztuka. „Przegląd Humanistyczny" 1986, z. 3—4.
J. Kłossowicz Próby dramatyczne awangardy dwudziestolecia. „Dialog" 1960, nr 3.
M. Kossakowska Teoria awangardy francuskie!. Puryzm i jego twórcy. Wrocław 1980.
A. Kowalczykowa Programy i spory literackie w dwudziestoleciu (1918—1939). Warszawa 1978.
J. Kryszak Katastrofizm ocalający. Z problematyki poezji tzw. Drugiej Awangardy. Warszawa 1978.
Krzyk i ekstaza. Antologia polskiego ekspresjonizmu, oprać. J. Ratajczak. Poznań 1987.
W. Krzysztoszek Mit niespójności. Twón zość Adama Ważyka w okresie międzywojennym. Warszawa 1985.
E. Kuźma Z problemów świadomości literackiej i artystycznej ekspresjonizmu w Polsce. Wrocław 1976.
S.R. Lee Trudne przymierze. Warszawa 1982.
Materiały do dziejów awangardy, oprać. T. Kłak. „Archiwum Literackie", t. XX. Wrocław 1975.
J. Pollakówna Malarstwo polskie między wojnami 1918—1939. Warszawa 1982.
M. Porębski Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX w. Warszawa 1980.
H. Richter Dadaizm. Sztuka i antysztuka, przeł. J. S. Buras. Warszawa 1986.
J. Ratajczak Zagasły „brzask epoki". Szkice z dziejów czasopisma „Zdrój" 1917— -1922. Poznań 1980.
J. Sławiński Koncepcja języka poetyckiego Awangardy Krakowskiej. Wrocław 1965.
Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, wybór i przekład A. Ważyk. Warszawa 1976.
A. Turowski Konstruktywizm polski. Wrocław 1981.
A. Turowski W kręgu konstruktywizmu. Warszawa 1979.
A.K. Waśkiewicz Rygor i marzenie. Łódź 1973.
A.K. Waśkiewicz W kręgu „Zwrotnicy". Kraków 1983.
J. Willet Ekspresjonizm. Warszawa 1976
I. Wisłocka Awangardowa architektura polska 1918—1939. Warszawa 1968.
Z dziejów awangardy filmowej. Materiały z sesji „Awangarda filmowa lat dwudziestych", red. A. Helman. „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego", nr 137. Katowice 1976.
M. Zaleski Przygoda Drugiej Awangardy. Wrocław 1984.
H. Zaworska O nową sztukę. Polskie programy artystyczne lat 1917—1922. Warszawa 1963.
Źródła do historii awangardy, oprać. T Kłak. „Archiwum Literackie", t. XXIV. Wrocław 1981.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.