ZABAWKI I PROPOZYCJE ZABAW
dla dzieci o prawidłowym i zaburzonym rozwoju
Elżbieta Maria Minczakiewicz
W książce zostały przedstawione zabawki przeznaczone przede wszystkim dla dzieci niepełnosprawnych, a także dla małych dzieci rozwijających się prawidłowo. Nie są to zwykłe zabawki – lecz zabawki, z którymi dziecko obcuje w sposób polisensoryczny. Maja one do spełnienia wiele zadań i są nie tylko przedmiotami do zabawy, ale pomagają dziecku także w nauce i ćwiczeniu zaburzonych funkcji oraz w jego kontaktach z otoczeniem. Można więc je nazwać zabawkami rehabilitacyjnymi. Większość z nich została wykonana przez bliskich lub terapeutów dzieci, którzy najlepiej znają potrzeby swoich podopiecznych.
Autorka zebrała w książce zabawki, po które sięgają dzieci, młodzież, a także dorośli z różnymi deficytami, np. mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa, autyzmem, z dysfunkcją narządu ruchu, mowy, wzroku, z nowotworami, chorobą Parkinsona lub Alzheimera. Oprócz propozycji zabaw podała także sposób wykonania oraz kształcone podczas zabawy umiejętności.
Podzieliła zabawki na następujące grupy:
-
Zabawki i instrumenty muzyczne wykonane z materiałów znalezionych w najbliższym otoczeniu
-
Zabawy i zabawki do ćwiczeń oddechowych i artykulacyjnych
-
Dialogowe zabawy
-
Zabawki oraz zabawy rodzinne
-
Zabawki i zabawy wielofunkcyjne
-
Zabawki manipulacyjno-badawcze
-
Zabawki manipulacyjno-zręcznościowe.
Oprawa: Miękka
Format: 16.5x23.5cm
Liczba stron: 212
ISBN:[zasłonięte]978-8334-525-8 HARMONIA
WIEM, JAK SIĘ ZACHOWAĆ
Pomoce do nauki zasad odpowiedniego zachowania
w niebezpiecznych i trudnych sytuacjach
Dlaczego dzieciom nie wolno bawić się lekarstwami? Czy wypada grymasić przy posiłkach? O czym należy pamiętać w towarzystwie? Publikacja Wiem, jak się zachować w przystępny i atrakcyjny sposób przedstawia zasady dobrego i bezpiecznego zachowania, o których każdy powinien pamiętać.
Na kolejnych stronach publikacji znajdują się zdjęcia, na których przedstawione są niewłaściwe zachowania. Dzięki pytaniom, znajdującym się pod fotografiami, dzieciom łatwiej będzie nazwać ukazaną sytuację, określić, czy jest ona zła czy dobra i dlaczego oraz jak należałoby się poprawnie zachować.
Książka przeznaczona jest do ćwiczenia z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także z osobami o zaburzonym rozwoju, na przykład z autyzmem czy zespołem Aspergera, które mają duże problemy z opanowaniem pewnych nawyków oraz zasad bezpieczeństwa i dobrego zachowania.
Oprawa: Miękka
Format: 20.5x29.5cm
Liczba stron: 60
ISBN:[zasłonięte]978-8334-688-0
HARMONIA
MUZYKA OTWIERA NAM ŚWIAT
Maria Raszewska, Waldemar Kuleczka
Program muzycznych zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dzieci z autyzmem
Jest to program zajęć muzycznych dla dzieci niepełnosprawnych. W książce opisano cele i budowę spotkań, formy i metody pracy, treści programowe. Podano przykłady zabaw i piosenek oraz 15 scenariuszy zajęć. Zamieszczono również 3 arkusze obserwacji dziecka, które ułatwią ocenę jego postępów.
Książka powstała w wyniku kilkunastu lat pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym, o dużej rozpiętości możliwości psychomotorycznych. Autorzy, znając terapeutyczne oddziaływanie muzyki, stworzyli własną koncepcję zajęć, którą nieustannie korygowali i wzbogacali o elementy poznawanych metod, np. Metody Dobrego Startu, Integracji Sensorycznej, Kinezjologii Edukacyjnej.
Spis treści:
I. Założenia ogólne
Cele programu
Metody i formy pracy
Organizacja działań
Nietypowe instrumenty
Nietypowe pomoce dydaktyczne
Diagnozowanie i ocena postępów dziecka
Współpraca z rodzicami
II. Treści programowe
Układ treści
Budowa zajęć
Uwagi organizacyjne
III. Przykłady zabaw i ćwiczeń
Zabawy i ćwiczenia przy akompaniamencie pianina, realizujące poszczególne cele zajęć
Ruch w przestrzeni (z zastosowaniem elementów Integracji Sensorycznej)
Zabawy i ćwiczenia oddechowe i logopedyczne
Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne
Zabawy i ćwiczenia korekcyjne
Zabawy i ćwiczenia koordynujące współpracę półkul mózgowych; przekraczanie linii środka ciała
IV. Suplement praktyczny
Arkusze diagnostyczne
Przykładowe scenariusze zajęć
Piosenki własne
Wyniki prowadzonych obserwacji
Wykaz piosenek wykorzystanych w scenariuszach
Oprawa: Miękka
Format: 16.4x23.5cm
Liczba stron: 135
ISBN:[zasłonięte]978-8334-303-2
GRY I ZABAWY WE WCZESNEJ INTERWENCJI
Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego
Barbara Sher
Niniejsza książka jest przeznaczona dla terapeutów, nauczycieli przedszkoli i rodzin dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej (SPD). Autorka kładzie nacisk również na integrację społeczną i uwzględnia specjalne potrzeby dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Gry i zabawy podzielono na rozwijające dużą i małą motorykę. Pewne novum stanowi rozdział poświęcony aktywnościom ruchowym w wodzie.
Oprawa: Miękka
Format: 16.0x23.0cm
Liczba stron: 208
ISBN:[zasłonięte]978-8344-038-4