Książka ta jest adresowana do rodziców, nauczycieli i terapeutów dzieci z zespołem Aspergera. Zespół Aspergera jest wciąż mało znany, a jego właściwe diagnozowanie stwarza wiele problemów. Wczesne rozpoznanie umożliwia rozpoczęcie właściwej terapii i w konsekwencji daje dziecku szansę na prawidłowe funkcjonowanie. Dlatego tak ważne jest zdobycie wiedzy na temat tego zaburzenia.
Książka podzielona jest na dwie części. W pierwszej znajduje się szczegółowy opis zachowań charakterystycznych dla zespołu Aspergera, dotyczących między innymi zachowań społecznych, mowy, rozwoju intelektualnego i ruchowego oraz szczególnych zainteresowań.
Druga część została poświęcona terapii. Autorki opisują w niej podstawowe techniki stosowane w czasie terapii, wyjaśniają, jak rozwijać mowę i zachowania społeczne dziecka, jak radzić sobie z zachowaniami niepożądanymi. Wymieniają też programy, które mogą być skuteczne w pracy z osobą z zespołem Aspergera.
W aneksach znajdują się kryteria diagnostyczne DSM-IV-TR oraz ICD-10.
SPIS TREŚCI:
Czym jest zespół Aspergera?
1. Jak zdiagnozować zespół Aspergera?
2. Jakie zaburzenia ze sfery zachowań społecznych występują u osób z zespołem Aspergera?
3. Jak rozwija się mowa u dzieci z zespołem Aspergera?
4. Jak przebiega rozwój intelektualny dzieci z zespołem Aspergera?
5. Jak przebiega rozwój ruchowy dzieci z zespołem Aspergera?
6. Jakie szczególne zainteresowania obserwujemy u dzieci z zespołem Aspergera?
7. Jakie zachowania stereotypowe i rutynowe obserwujemy u dzieci z zespołem Aspergera?
Jak prowadzić terapię osób z zespołem Aspergera?
1. Jakie są podstawowe techniki uczenia stosowane podczas terapii osób z zespołem Aspergera?
2. Jak rozwijać zachowania społeczne i mowę dzieci z zespołem Aspergera?
3. Jakie konkretne programy można wykorzystać podczas terapii dzieci z zespołem Aspergera?
4. Jak radzić sobie z zachowaniami niepożądanymi?