Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

autyzm dziecięcy REHABILITACJA ANIMALO - TERAPIA

10-02-2014, 12:59
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 82.80 zł     
Użytkownik www_ksiegarz_pl
numer aukcji: 3875415036
Miejscowość Tychy
Wyświetleń: 11   
Koniec: 10-02-2014 12:58:51

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

autyzm dziecięcy  REHABILITACJA ANIMALO - TERAPIA


Autyzm dziecięcy
Zagadnienia diagnozy i terapii

Lucyna Bobkowicz-Lewartowska

Prezentowana praca zawiera m. in. badania autorki dotyczące wpływu procesu terapeutycznego na stopień autyzmu i rozwój psychoruchowy. Celem badań było także określenie związku między stopniem autyzmu a poziomem i profilem rozwoju psychoruchowego dzieci. Wyniki tych badań mogą być zastosowane przez terapeutów w ich pracy z osobami dotkniętymi autyzmem, a także w diagnozie i profilaktyce tej choroby. Książka adresowana do specjalistów zajmujących się problematyką autyzmu, studentów oraz rodziców dzieci dotkniętych tą chorobą.

SPIS TREŚCI

Wstęp

1. Wprowadzenie

2. Epidemiologia autyzmu

2.1. Częstość występowania zaburzeń autystycznych

2.2. Status socjoekonomiczny rodziców dzieci autystycznych

2.3. Badania longitudinalne nad autyzmem

3. Koncepcje dotyczące przyczyn autyzmu

3.1. Koncepcje psychoanalityczne

3.1.1. Autyzm jako zaburzenie procesu separacji-indywidualizacji

3.1.2. Współczesne teorie autyzmu w nurcie psychoanalitycznym

3.1.3. Ewolucja poglądów na temat roli rodziców w genezie autyzmu wczesnodziecięcego

3.2. Autyzm w koncepcjach etologicznych

3.2.1. Biologiczne mechanizmy tworzenia się przywiązania. Teoria Bowlby’ego

3.2.2. Koncepcja N. Tinbergena

3.2.3. Teoria przywiązania a poznawcze modele rozwoju

3.3. Biologiczne przyczyny zaburzeń autystycznych

3.3.1. Poszukiwanie deficytu biologicznego w autyzmie a zasada ekwifinalności i multifinalności w neurorozwoju

3.3.2. Zaburzenia neurologiczne, neurochemiczne, neuroanatomiczne i genetyczne obserwowane w autyzmie

3.3.3. Autyzm jako zaburzenie procesów integracji sensorycznej

4. Charakterystyka osób z autyzmem

4.1. Funkcjonowanie społeczne osób autystycznych

4.2. Komunikacja osób autystycznych

4.2.1. Charakterystyczne cechy mowy dzieci autystycznych

4.2.2. Komunikacja niewerbalna w autyzmie

4.3. Rozwój poznawczy

4.3.1. Specyficzny deficyt poznawczy w autyzmie — koncepcja S. Barona-Cohena

4.3.2. Ogólny poziom rozwoju psychoruchowego. Stabilność funkcjonowania poznawczego w autyzmie

4.3.3. Stopień autyzmu a poziom rozwoju psychoruchowego

4.3.4. Stopień autyzmu a profil rozwoju psychoruchowego

4.3.5. Stopień autyzmu a poziom i profil rozwoju psychoruchowego w przebiegu procesu terapeutycznego. Badania własne

5. Wybrane formy terapii osób autystycznych

5.1. Niedyrektywne formy terapii

5.2. Terapia „Holding”

5.3. Terapia zaburzeń sensorycznych w autyzmie wczesnodziecięcym

5.3.1. Ogólne zasady terapii sensorycznej

5.3.2. Techniki stosowane w terapii zaburzeń sensorycznych

5.3.3. Autoterapia dziecka autystycznego

5.4. Zmodyfikowana forma metody dobrego startu

5.5. Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne

5.6. Terapia behawioralna

5.6.1. Założenia teoretyczne

5.6.2. Ocena behawioralna

5.6.3. Cele i techniki terapii behawioralnej

5.7. Model TEACCH jako program kompleksowej pomocy osobom autystycznym

5.7.1. Koncepcje i zasady terapeutyczne leżące u podstaw TEACCH

5.7.2. Formy świadczonych usług w ramach modelu TEACCH

ANEKS

A. Diagnoza w autyzmie dziecięcym

A.1. Model postępowania diagnostycznego

A.2. Wybrane metody diagnostyczne

A.2.1. Kryteria diagnostyczne według ICD-10

A.2.2. Kryteria diagnostyczne według DSM-IV

A.2.3. Diagnostyczna Lista Kontrolna (E-2) B. Rimlanda

A.2.4. Kwestionariusz Autyzmu w Okresie Poniemowlęcym (CHAT), S. Barona-Cohena, J. Allen, C. Gillberga

A.2.5. CARS — Childhood Autism Rating Scale (Skala Oceny Autyzmu Dziecięcego) E. Schoplera, R. Reichlera, B. Renner

A.2.6. PEP-R — Psychoeducational Profile Revised (Profil Psychoedukacyjny) E. Schoplera, R. Reichlera, A. Bashford

A.2.7. Southern California Sensory Integration Tests J. Ayres

A.2.8. Obserwacja kliniczna ukierunkowana na diagnozowanie zaburzeń sensorycznych

Bibliografia

Format B5, Objętość 156 oprawa miekka IMPULS

Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem

Ewa Pisula, Dorota Danielewicz (red. nauk.)

Książka stanowi kontynuację zbioru Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia opublikowanego w 2003 roku w Wydawnictwie Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Praca składa się z czterech części. Pierwszą z nich poświęcono omówieniu efektów terapii dzieci z autyzmem. Czasy, w których sądzono, że osoby z tym zaburzeniem nie odnoszą żadnych korzyści z działań terapeutycznych, na szczęście dawno już minęły. Część druga zawiera prace, które łączy wspólne podejście do terapii, którym jest podejście behawioralne. Artykuły te dotyczą komunikacji oraz tzw. trudnych zachowań. Można w nich znaleźć informacje o metodach i technikach stosowanych przez terapeutów behawioralnych.

W trzecim rozdziale Czytelnik może zapoznać się z różnymi metodami pracy
z osobami z autyzmem w różnym wieku i o różnych potrzebach (m.in. „czas podłogowy” w pracy z dzieckiem z autyzmem, biblioterapia, dogoterapia, hipoterapia).

W ostatnim rozdziale podjęto problematykę wspierania dorosłych osób z autyzmem.

Książka adresowana jest do studentów psychologii i pedagogiki, a także osób pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z autyzmem. Praca będzie przydatna również dla rodziców osób autystycznych.

Spis treści


Wstęp


CZĘŚĆ I

EFEKTY TERAPII OSÓB Z AUTYZMEM

Efektywność działań terapeutycznych podejmowanych
wobec dzieci z autyzmem

Analiza porównawcza zmian w rozwoju psychoruchowym
i funkcjonowaniu społecznym dzieci z autyzmem
w przebiegu rocznego procesu terapeutycznego

Efekty terapii dziecka z autyzmem – studium przypadku


CZĘŚĆ II

ZASTOSOWANIE METOD BEHAWIORALNYCH W PRACY Z OSOBAMI Z AUTYZMEM


Nauczanie dzieci z autyzmem zachowań werbalnych
– dwa uzupełniające się podejścia

Rozwijanie umiejętności niezbędnych w nabywaniu mowy

Zachowania trudne u osób z zaburzeniami rozwojowymi:
behawioralny model diagnozy, terapii i profilaktyki


CZĘŚĆ III

UZUPEŁNIAJĄCE I ALTERNATYWNE METODY TERAPII

„Czas podłogowy” w pracy z dzieckiem z autyzmem

Metoda Opcji: filozofia, terapia, sposób na życie
– refleksje wolontariusza

Miejsce biblioterapii w procesie rewalidacyjnym dziecka
z autyzmem

Dogoterapia w terapii autyzmu

Wykorzystanie hipoterapii w terapii dzieci z autyzmem

Kontrowersje wokół ułatwionej komunikacji

CZĘŚĆ IV

WSPIERANIE ROZWOJU OSÓB DOROSŁYCH Z AUTYZMEM

Doświadczenia Dziennego Centrum Aktywności dla Dorosłych
Osób z Autyzmem w Gdyni przy Stowarzyszeniu Pomocy
Osobom Autystycznym w Gdańsku

Formuła warsztatu terapii zajęciowej

Format B5, Objętość 270 OPRAWA MIĘKKA IMPULS

Baw się poprzez animaloterapię
Przykłady gotowych sytuacji edukacyjnych z udziałem zwierząt. (z doświadczeń zaczerpniętych podczas pracy terapeutycznej prowadzonej we współpracy z Fundacją Ama Canem)

Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska i Joanna Skorupa

Kilka słów o animaloterapii

Od dawna wiadomo, że zwierzęta mają pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka. Już dwa tysiące lat temu Hipokrates zauważył, że jazda konna pobudza funkcje organizmu i łagodzi schorzenia.
Kolejne udokumentowane próby wykorzystania zwierząt w leczeniu sięgają XVIII wieku. Opisał je dyrektor angielskiego szpitala psychiatrycznego – William Tuke. Jako pierwszy wprowadził on na teren szpitala zwierzęta domowe, nad którymi opiekę sprawowali pacjenci. Dzięki tym działaniom podopieczni szpitala psychiatrycznego szybciej uczyli się kontrolować własne emocje.
Prowadzone od wielu lat badania naukowe potwierdzają ogromne korzyści płynące z kontaktów człowieka ze zwierzętami. Dowiedziono, że samo przebywanie w towarzystwie zwierząt oddziałuje terapeutycznie na osoby w okresie rekonwalescencji, uspokaja w przypadku stresu, w stanach lękowych, nadpobudliwości, znacznie zmniejsza napięcie psychiczne, a nawet obniża ciśnienie, jednocześnie pobudzając do aktywności w przypadku depresji czy też apatii. Znacząco poprawia się działanie układu odpornościowego, jak również ogólny stan psychiczny. Stałe obcowanie ze zwierzętami pomaga też zapomnieć o samotności.
Zwierzęta dają nam tak wiele za tak niewiele – odrobina czułości, pełna miska, a w zamian ogromne przywiązanie, jakie okazują właścicielowi. To wszystko sprawia, że czujemy się potrzebni, kochani, wartościowi.

Czym jest animaloterapia?

Animaloterapia to naturalna metoda wspomagania leczenia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych oparta na bezpośrednim kontakcie ze zwierzętami. Adresatami są w szczególności dzieci z problemami emocjonalnymi oraz z zaburzeniami i deficytami rozwoju psychoruchowego.
Terapia jest kilkuetapowa. Najważniejszym, a zarazem pierwszym etapem jest przełamanie lęku i przyzwyczajanie podopiecznych do przebywania w towarzystwie zwierzęcia, np. psa czy kota.
Podczas spotkań obie strony wzajemnie się poznają, uczą się własnych reakcji na dochodzące bodźce, zachowań w typowych i nietypowych sytuacjach. Kolejny etap to poznanie przez bezpośredni kontakt, dotyk, zabawę. Rezultaty są widoczne już po kilku miesiącach. Dzieci stają się bardziej pewne siebie, otwarte, łatwiej nawiązują kontakty z rówieśnikami i z dorosłymi. Zwierzęta oraz bezpośredni kontakt z nimi to wspaniałe czynniki motywujące.


Jakie zwierzęta wykorzystuje się w animaloterapii?

Do działań terapeutycznych można wykorzystywać wszystkie zwierzęta. Wszystko zależy od tego, czego oczekujemy w zamian. Czy zależy nam na wypełnieniu czasu wolnego, czy też na przełamywaniu lęków, barier, albo po prostu na zabawach. Bezwarunkowo musi być jednak zapewnione bezpieczeństwo podopiecznych podczas zajęć.
Część programów terapeutycznych propagujących animaloterapię bazuje na pracy ze zwierzęciem przez zabawy z nim, obcowanie, sprawowanie nad nim opieki. Ale są i takie, które wykorzystują zwierzęta w typowej pracy terapeutycznej.
Jeden z programów propagujących w terapii kontakt ze zwierzętami – program Pet Partners (USA) – wykorzystuje m.in.: psy, koty, świnki morskie, króliki, papugi, kury, gęsi, konie, lamy, osły i wiele innych zwierząt. W ramach tego programu prowadzi się szkolenia właścicieli zwierząt, którzy po zakończeniu kursu będą odwiedzali osoby potrzebujące pomocy.
Obecnie w USA funkcjonuje ponad 2500 zespołów Pet Partners, które działają w 45 stanach i w 4 innych krajach, pomagając łącznie ponad 350 000 osób w ciągu roku.
Podobnym programem jest Animal Assisted Activities – AAA. Praca w ramach programu oparta jest na wolontariacie i polega na odwiedzaniu przez wolontariusza wraz ze zwierzęciem osób chorych i niepełnosprawnych w ośrodkach leczniczych, opiekuńczych i domach prywatnych. Celem jest zwykły kontakt –
spotkanie ze zwierzęciem, zabawa z nim, oderwanie od codziennych zmagań z chorobą, niepełnosprawnością. Zajęcia są spontaniczne, trwają tyle, ile jest to konieczne.
Innymi zasadami kieruje się program Animal Assisted Therapy – AAT. Podejmowane działania terapeutyczne mają jasno określony cel i są prowadzone przez przygotowanego terapeutę. Animal Assisted Therapy, w przeciwieństwie do AAA, jest systematycznie planowana i ma na celu poprawę funkcji ruchowych, społecznych, emocjonalnych czy też poznawczych pacjenta.
Zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie w zespołach lub w grupie. Cały proces realizacji programu jest dokumentowany i rozwijany. Cele i zadania ustala się indywidualnie, zależnie od potrzeb danego pacjenta, a na zakończenie danego etapu terapii dokonywana jest ewaluacja.

Przykładowe cele, do których dążymy, korzystając z programu AAT to:
– w zakresie rozwoju fizycznego:
• rozwijanie funkcji motorycznych,
• rozwijanie umiejętności poruszania się na wózku,
• rozwijanie poczucia równowagi;
– w zakresie zdrowia psychicznego:
• rozwijanie werbalnego porozumiewania się członków grupy,
• rozwijanie umiejętności koncentracji,
• rozwijanie umiejętności wypoczywania/rekreacji,
• podwyższanie samooceny,
• obniżanie lęku,
• obniżanie poczucia samotności;
– w zakresie sfery poznawczej:
• rozwijanie słownictwa,
• polepszanie pamięci krótko- i długotrwałej,
• rozwijanie rozumienia pojęć takich, jak wielkość, kolor;
– w zakresie sfery emocjonalno-społecznej:
• rozwijanie chęci brania udziału w zajęciach z grupą,
• rozwijanie interakcji z innymi uczestnikami zajęć,
• rozwijanie interakcji z personelem.
Wzajemne oddziaływanie na siebie człowieka i zwierzęcia może dostarczyć dorosłym i dzieciom korzyści takich, jak:
1. Rozwijanie zdolności empatii.
2. Skupienie się na świecie zewnętrznym.
3. Wychowywanie innej istoty.
4. Relacja wzajemnego zaufania i świadomość istnienia więzi między człowiekiem a zwierzęciem.
5. Akceptacja (pozytywne przyjęcie lub przyzwolenie).
6. Rozrywka.
7. Socjalizacja (szukanie towarzystwa innych, umiejętność współdziałania).
8. Stymulacja psychiczna.
9. Kontakt fizyczny, dotyk.
10. Korzyści fizjologiczne (pozytywny wpływ na podstawowe funkcje organizmu).
Dla kogo są przeznaczone zajęcia animaloterapii?

Zajęcia animaloterapii kierowane są do dzieci zarówno zdrowych, jak i z różnymi deficytami rozwojowymi natury fizycznej, umysłowej oraz emocjonalnej.
Ten typ terapii kierowany jest zatem do dzieci:
– z porażeniem mózgowym,
– z niedowładem kończyn,
– z zaburzeniami rozwoju motorycznego,
– z zespołem wiotkiego dziecka,
– z zanikiem mięśni,
– autystycznych,
– z zespołem Downa,
– z deficytami uwagi (ADHD, ADD),
– niestabilnych emocjonalnie,
– opóźnionych umysłowo,
– upośledzonych umysłowo,
– inne.
Cele animaloterapii
Przykładowe cele ogólne zajęć animaloterapii (cele terapeutyczne realizowane podczas kontaktu ze zwierzęciem) to:
– rozwijanie funkcji psychomotorycznych, usprawnianie, kompensacja zaburzonych funkcji:
• ćwiczenie koncentracji uwagi,
• usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• tworzenie skojarzeń wzrokowo-ruchowych,
• rozwijanie bądź usprawnianie percepcji słuchowej i koordynacji słuchowo-
-wzrokowo-ruchowej,
• wzbogacenie zasobu słownictwa,
• stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka,
• wyrównywanie dysharmonii rozwojowych, usprawnianie zaburzonych funkcji,
• kompensowanie braków w rozwoju fizycznym i psychicznym,
• maksymalne usprawnianie i rozwijanie niezaburzonych funkcji psychicznych i fizycznych;
– doskonalenie nabytych już wcześniej umiejętności i utrwalanie nowych przez kontakt ze zwierzęciem, który działa motywująco.
Ponadto cele ogólne kontaktu ze zwierzętami to:
– poznawanie zasad bezpiecznego postępowania ze zwierzętami:
• zachowań podczas zabaw i ćwiczeń z zakresu animaloterapii,
• zachowań w stosunku do zwierząt (obcych i znajomych),
• zachowań w sytuacjach zagrożenia;
– rozwijanie właściwych postaw w stosunku do zwierząt;
– wzbogacanie wiedzy na temat potrzeb i możliwości zwierząt;
– nabywanie umiejętności opiekowania się, wychowania i komunikacji ze zwierzętami;
– poznanie praw zwierząt;
– rozwijanie wrażliwości i empatii:
• poznawanie swoich reakcji w różnych sytuacjach,
• dostrzeganie stanów emocjonalnych (określanie ich, rozumienie i rozpoznawanie),
• uwrażliwienie na doznania i przeżycia innych,
• rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny,
• rozwijanie potrzeby kontaktu z ludźmi i zwierzętami;
– kreowanie pozytywnego myślenia umożliwiającego stawienie czoła przeciwnościom;
– prowokowanie do podjęcia aktywności;
– kształtowanie uczuć akceptacji i tolerancji w stosunku do zwierząt;
– budowanie poczucia własnej wartości, pewności siebie, bezpieczeństwa przez kontakt ze zwierzęciem – psami, kotem...
Cele szczegółowe (mierzalne cele terapeutyczne realizowane podczas kontaktu ze zwierzęciem) są następujące:
– dziecko wykonuje z pomocą lub samodzielnie zabawy i ćwiczenia zmierzające do rozwoju, usprawnienia funkcji psychomotorycznych:
• wykonuje zabawy i ćwiczenia rozwijające, usprawniające funkcje percepcyjne (wzrokowe, słuchowe, werbalne, dotyczące orientacji kierunkowo-
-przestrzennej),
• wykonuje zabawy i ćwiczenia rozwijające, usprawniające funkcje motoryczne;
– przez wykonywanie ćwiczeń dziecko wzmacniania wiarę w swoje możliwości.
Cele szczegółowe dotyczące kontaktu ze zwierzęciem:
– dziecko potrafi wymienić podstawowe zasady bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami;
– dziecko stosuje ustalone zasady zachowań podczas wizyty zwierzęcia;
– dziecko podejmuje próby współdziałania z innymi dziećmi w grupie, w której jest zwierzę;
– dziecko dostrzega podobieństwa i różnice w wyglądzie i zachowaniu ludzi i zwierząt;
– dziecko potrafi określić codzienne potrzeby ludzi i zwierząt;
– dziecko potrafi dowieść, że istnieje konieczność opieki nad zwierzętami;
– dziecko potrafi wymienić prawa zwierząt;
– dziecko potrafi wyjaśnić, w jaki sposób należy się opiekować i komunikować ze zwierzęciem;
– dziecko dostrzega emocje towarzyszące zwierzęciu podczas wizyty w przedszkolu i potrafi o nich mówić;
– dziecko porównuje własne emocje z emocjami zwierząt (rozpoznaje, wyraża,
określa sytuację będącą źródłem wybranych emocji).
Format B5, Objętość 164 oprawa miękka impuls



REGULAMIN SKLEPU NA STRONIE
PONIŻEJ LINK DO NASZEJ STRONY:

kupujesz wypełnij - formularz płacę

niezależnie od formy płatności

DANE DO PRZELEWU:
P.P.H.U Najbar Mirosław
ul.Batorego 24
43-100 Tychy
ING BANK ŚLĄSKI
92 1050 [zasłonięte] 1[zasłonięte]3990023 [zasłonięte] 247368

koszty wysyłki przy zakupie większej ilości przedmiotów, lub zakupu na kilku aukcjach są naliczane zależnie od wagi paczki wg cennika POCZTY POLSKIEJ - więcej informacji na stronie "o mnie"



Dodano 2[zasłonięte]013-07 16:28
JEST MOŻLIWOŚĆ WYSYŁKI KURIEREM- SIÓDEMKĄ. KOSZT TAKI WYNOSI PRZY PRZELEWIE 14 ZŁ, PRZY POBRANIU 15 ZŁ.