Opis
Wydawnictwo Korepetytor
ISBN [zasłonięte]978-83117-57-5
Autorski program nauczania dla klas IV-VI szkoły podstawowej Wychowanie fizyczne bliższe wartościom
Płock 2012, wydanie 1, format 145 x 210, objętość 75 str., oprawa miękka
Nowa podstawa programowa!
Proponowany program nauczania przedstawiony jest w oparciu o aksjologiczną teorię wychowania fizycznego. Aksjologiczne założenia programu mają, w pierwszej kolejności, nakłonić nauczyciela wychowania fizycznego do uszeregowania wartości pozytywnych przed i ponad zachowaniami negatywnymi. W drugiej zaś wiążą się z wyeksponowaniem potrzeby wprowadzania ucznia w świat pozytywnych wartości.
Szczegółowe cele kształcenia i wychowania zostały dostosowane do wymagań ogólnych określonych w podstawie programowej z wychowania fizycznego dla II etapu edukacyjnego. Ujęte w programie cele kształcenia i wychowania eksponują wartości aksjologiczne i moralne kultury fizycznej.
Realizacja treści na zajęciach wychowania fizycznego w kolejnych latach (klasa IV, V i VI) ma charakter układu spiralnego. Nauczyciel mając pełną autonomię, z jednej strony może swobodnie dobierać treści programowe na poszczególne poziomy nauczania, z drugiej zaś w obrębie tego samego zadania programowego może realizować określone w podstawie programowej wymagania szczegółowe w sposób umożliwiający mu uwzględnienie:
• dyspozycji psychomotorycznych i osobowościowych ucznia,
• warunków bazowo-materialnych,
• uwarunkowań organizacyjnych szkoły,
• zainteresowań i możliwości uczniów,
• uzdolnień ruchowych i predyspozycji dzieci,
• potrzeb i oczekiwań wychowanków,
• liczby godzin przeznaczonych na zajęcia w systemie klasowo-lekcyjnym.
Ponadto, takie ujęcie treści daje możliwość ich realizacji w grupach mieszanych (z różnych poziomów klas) podczas zajęć do wyboru.
Treści nauczania zostały podzielone na bloki tematyczne, zgodne z podstawą programową wychowania fizycznego:
• diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego,
• trening zdrowotny,
• sporty całego życia,
• bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista,
• sport,
• taniec.
Program uwzględnia możliwość indywidualizacji pracy z uczniem w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków, w jakich program będzie realizowany.
Program prezentuje procedury osiągania celów edukacyjnych i opisuje oczekiwane osiągnięcia ucznia. Przedstawia sposoby osiągania celów w dwóch uzupełniających się aspektach: kompetencji przedmiotowych i aksjologicznych. W opisie sposobów osiągania celów rozszerzone zostały procedury dotyczące działań ukierunkowanych na kształtowanie wartości, motywacji i postaw modelujących skuteczne postępowanie i pozwalające wychowankom na przygotowanie się do całożyciowego dbania o zdrowy styl życia.
Przedstawione propozycje założonych osiągnięć ucznia obrazują zdobycie w procesie wychowania fizycznego zarówno kompetencji przedmiotowych, jak i aksjologicznych.
Szkoły, które będą chciały realizować ten program dysponować będą zróżnicowaną bazą i zapleczem. Dlatego proponowany program w zamyśle ma charakter inwentarza. Z zasugerowanych zagadnień dotyczących treści nauczania każdy nauczyciel może wybrać te, które z jednej strony są możliwe do realizacji w obecnej strukturze szkolnictwa, z drugiej natomiast spełniają kryteria nowoczesności dydaktycznej.
Podsumowując należy stwierdzić, że „Autorski program nauczania – wychowanie fizyczne bliższe wartościom” jest zgodny z nową podstawą programową oraz spełnia wymogi formalne. Kładzie nacisk na kompetencje ucznia, jego wiedzę i umiejętności, czyli możliwość ukierunkowanego rozwoju, podnoszącego jego osiągnięcia w zgodzie z uzdolnieniami i zainteresowaniami. Stawia wreszcie na jakość uczenia się – wiodący cel dobrej edukacji.
1. Struktura programu
2. Aksjologiczne założenia programu
2.1. Świat wartości w procesie wychowania fizycznego
2.2. Miejsce wartości w strukturze procesu wychowania fizycznego
3. Szczegółowe cele edukacyjne – kształcenia i wychowania
3.1. Cele aksjologiczne
3.2. Cele kształcenia
4. Treści nauczania
4.1. Treści nauczania – bliższe wartościom
4.2. Treści nauczania
4.2.1. Diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego
4.2.2. Trening zdrowotny
4.2.3. Sporty całego życia i wypoczynek
4.2.4. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista
4.2.5. Sport
4.2.6. Taniec
5. Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania
5.1. Sposoby osiągania celów aksjologicznych
5.2. Sposoby osiągania celów nauczania
6. Opis założonych osiągnięć ucznia
7. Propozycje metod oceny osiągnięć ucznia
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu. Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.