|
biblioteka okrętownictwa
Wolfgang Weller
Automatyzacja Statków
WM 1974 , str 340 stan db (lekko podniszczona okładka, nieaktualne pieczatki, brak grzbietu)
ISBN
Autor książki, doktor inżynier Wolfgang Weller, profesor cybernetyki technicznej Uniwersytetu Humboldta w Berlinie, podaje nie tylko główne zarysy obecnego stanu automatyzacji statków, lecz również wytycza kierunki dalszego rozwoju tej dziedziny wiedzy. Początkowe rozdziały poświęca podstawom techniki systemów i najistotniejszym podsystemom na statku. W sposób zbiorczy rozpatruje ogólne problemy urządzeń automatyki, porusza m.in. problemy psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne. W pozostałych rozdziałach opisuje podsystemy kierowania statkiem, stabilizacji kołysań statku, napędu, wytworzenie pary, wytwarzania i rozdziału energii elektrycznej, klimatyzacji i chłodzenia oraz przeładunku. Książkę cechuje logiczna konstrukcja i systemowy sposób przedstawienia materiału. Autorowi udało się stworzyć płaszczyznę porozumienia pomiędzy przemysłem okrętowym a przemysłem automatyki.
Książka przeznaczona jest dla studentów specjalizujących się w dziedzinie budowy okrętów, urządzeń okrętowych i automatyki okrętowej. Mogą z niej również korzystać projektanci i konstruktorzy statków i układów automatyki dla statków, a także osoby zajmujące się instalacją, odbiorem i eksploatacją zautomatyzowanych urządzeń okrętowych.
SPIS TRESC
PRZEDMOWA
ROZDZIAŁ 1. PODSTAWY
1.1. System
1.2. Proces
1.3. Informacja a sygnał
1.4. Obiekt a operator
1.5. Mechanizacja a automatyzacja
1.6. Człowiek a automatyzacja
1.7. System automatyki statku Literatura
ROZDZIAŁ 2. NIEKTÓRE ASPEKTY AUTOMATYKI OKRĘTOWEJ
2.1. Uwagi o rozwoju automatyki okrętowej
2.2. Zakres automatyzacji statku .
2.2.1. Stopień automatyzacji
2.2.2. Konieczne aspekty przy ustalaniu zakresu automatyzacji
2.3. Konieczność automatyzacji statku
2.4. Względy gospodarcze w automatyzacji statku
2.4.1. Koszty automatyzacji statku
2.4.2. Korzyści gospodarcze wynikające z zastosowania automatyzacji
2.4.3. Uwagi o rachunku gospodarczym
2.5. Psychologiczny i socjologiczny punkt widzenia na automatyzację statku .
2.5.1. Automatyzacja statku jako środek poprawy warunków pracy i warunków bytu
2.5.2. Wpływ automatyzacji statku na człowieka
2.5.3. Dostosowanie się człowieka do układu automatyki na zautomatyzowanym statku
Literatura
ROZDZIAŁ 3. URZĄDZENIA AUTOMATYKI
3.1. Wymagania stawiane urządzeniom automatyki
3.1.1. Funkcje przejścia
3.1.2. Niezawodność
3.1.3. Warunki pracy
3.1.4. Inne wymagania
3.2. Możliwości wykonania urządzeń automatyki
3.2.1. Elektryczne urządzenia automatyki
3.2.2. Pneumatyczne urządzenia automatyki
3.2.3. Hydrauliczne urządzenia automatyki
3.3. Podział urządzeń automatyki ze względu na spełniane funkcje
3.3.1. Urządzenia do uzyskiwania informacji
3.3.2. Urządzenia do przetwarzania informacji
3.3.3. Urządzenia do wykorzystywania informacji
3.3.4. Urządzenia do przesyłania informacji
3.4. Przemysłowe systemy aparatury
3.4.1. Konwencjonalnie rozwiązania techniczne aparatury
3.4.2. Rozwiązania systemowe
3.5. Urządzenia rejestracji danych i maszyny cyfrowe
3.5.1. Pojęcia podstawowe
3.5.2. Rodzaje pracy maszyn cyfrowych do sterowania procesami
3.6. Zadania układów przetwarzania danych pomiarowych i maszyn cyfrowych do sterowania procesami
3.6.1. Pierwszy poziom
3.6.2. Drugi poziom
3.7. Struktura układów przetwarzania danych pomiarowych i komputerowych systemów sterowania
3.7.1. Struktura ogólna
3.7.2. Jednostka centralna
3.7.3. Urządzenia rejestracji danych
3.7.4. Urządzenia do wyprowadzania sygnałów sterujących
3.8. Programowanie maszyn cyfrowych
3.8.1. Ogólna struktura programu
3.8.2. Podprogramy
3.8.3. Programowanie w czasie rzeczywistym (uwarunkowane czasowo)
3.8.4. Wieloprogramowość
3.8.5. Języki programowania
3.8.6. Schemat blokowy programu
3.8.7. Przykład programu Literatura
ROZDZIAŁ 4. AUTOMATYZACJA SYSTEMÓW PROWADZENIA STATKU .
4.1. Przegląd ogólny
4.2. Automatyczny pomiar i częściowe przetwarzanie wielkości nawigacyjnych
4.2.1. Analiza informacji
4.2.2. Pomiar kąta kursu
4.2.3. Pomiar prędkości statku
4.2.4. Wyznaczanie pozycji i drogi statku
4.2.5. Zapobieganie kolizjom
4.2.6. Pomiar wielkości hydrometeorologicznych
4.3. Automatyczna optymalizacja drogi prowadzenia statku
4.3.1. Analiza optymalizacji
4.3.2. Optymalizacja drogi prowadzenia statku jako problem programowania dynamicznego
4.3.3. Rzeczywisty problem optymalizacji
4.4. Automatyczne sterowanie kursem statku
4.4.1. Zadania automatyzacji
4.4.2. Opis matematyczny ruchu statku
4.4.3. Zestawienie podstawowych równań dynamicznych
4.4.4. Wyznaczanie transmitancji
4.4.5. Schemat blokowy przepływu sygnałów
4.4.6. Uwzględnianie wpływu prędkości
4.4.7. Określanie ilościowe parametrów
4.4.8. Określanie zachowania się statku w stanach statycznych
4.4.9. Określanie zachowania się statku w stanach dynamicznych
4.4.10. Analiza wielkości zakłócających
4.4.11. Konwencjonalna regulacja kursu
4.4.12. Adaptacyjna regulacja kursu Literatura
ROZDZIAŁ 5. AUTOMATYZACJA UKŁADÓW STABILIZACJI
5.1. Zadania automatyzacji
5.2. Zachowanie się statku w stanach przejściowych
5.2.1. Zachowanie się statku przy kołysaniach poprzecznych
5.2.2. Zachowanie, się wielkości zakłócających
5.3. Sposoby tłumienia kołysań poprzecznych
5.3.1. Przegląd ogólny
5.3.2. Zastosowanie stabilizacji płynowej
5.3.3. Zachowanie się stabilizacji płetwowej
5.4. Regulacja układów tłumienia przechyłów poprzecznych
5.4.1. Pomiar sygnałów informacji wejściowej
5.4.2. Regulacja układów stabilizacji przepływowej .
5.4.3. Regulacja układów stabilizacji płetwowej Literatura
ROZDZIAŁ 6. AUTOMATYZACJA SYSTEMU NAPĘDOWEGO
6.1. Przegląd ogólny
6.2. Zadania automatyzacji
6.3. Własności systemu napędowego
6.3.1. Własności statku napędzanego śrubą
6.3.2. Własności spalinowego silnika wysokoprężnego .
6.3.3. Cechy charakterystyczne napędu turbiną parową
6.4. Zdalne sterowanie układów napędowych
6.4.1. Prosty układ zdalnego sterowania spalinowym silnikiem wysokoprężnym
6.4.2. Układ zdalnego sterowania spalinowym silnikiem wysokoprężnym i śrubą nastawną
6.4.3. Układ zdalnego sterowania instalacją dwusilnikową
6.5. Kompleksowa automatyzacja systemów napędowych
6.5.1. Ogólna charakterystyka programu sterowania
6.5.2. Programy kompleksowego układu automatycznego sterowania zdalnego spalinowym silnikiem wysokoprężnym
6.5.3. Programy kompleksowego układu automatycznego sterowania zdalnego turbinami parowymi
6.6. Automatyczna kontrola pracy i dokumentacja eksploatacyjna systemu napędowego
6.6.1. Automatyczna kontrola pracy systemu
I
6.6.2. Automatyczne przygotowanie dokumentacji procesu
Literatura
ROZDZIAŁ 7. AUTOMATYZACJA UKŁADU WYTWARZANIA PARY
7.1. Rozwój konstrukcji kotłów okrętowych
7.2. Zadania automatyzacji
7.3. Regulacja ciśnienia pary
7.3.1. Wybór wielkości regulowanej
7.3.2. Własności obiektu regulacji
7.3.3. Automatyczna regulacja ciśnienia pary
7.4. Regulacja temperatury pary
7.4.1. Wybór wielkości regulowanej
7.4.2. Oddziaływania regulacyjne
7.4.3. Własności obiektu regulacji
7.4.4. Automatyczna regulacja temperatury pary
7.5 Regulacja poziomu wody w walczaku kotła
7.5.1. Własności obiektu regulacji
7.5.2. Automatyczna regulacja poziomu wody w walczaku
7.6. Regulacja spalania
7.6.1. Wybór wielkości regulowanej
7.6.2. Konwencjonalna regulacja spalania
7.6.3. Spalanie jako problem ekstremalny
7.6.4. Ekstremalna regulacja spalania
7.7. Regulacja lepkości i ciśnienia paliwa
7.8. Automatyzacja uruchamiania i zatrzymywania kotłów oraz ich kontroli Literatura
ROZDZIAŁ 8. AUTOMATYZACJA UKŁADÓW ZASILANIA ENERGIĄ
ELEKTRYCZNĄ
8.1. Przegląd ogólny
8.2. Zadania automatyzacji energoelektrycznych układów okrętowych
8.3. Koncepcja funkcjonalna automatyzacji elektroenergetycznego układu okrętowego
8.3.1. Ogólna struktura programu
8.3.2. Program sterowania procesem (PLP)
8.3.3. Podprogramy funkcjonalne bloków (FGP)
8.3.4. Uruchamianie silnika spalinowego
8.3.5. Synchronizacja i praca równoległa
8.3.6. Regulacja częstotliwości i przejmowania mocy czynnej
8.3.7. Kontrola i rejestracja zakłóceń
8.3.8. Programy pomocnicze
8.4. Realizacja techniczna automatyzacji układów elektroenergetycznych rozdziału energii elektrycznej na statku
Literatura
ROZDZIAŁ 9. AUTOMATYZACJA INSTALACJI KLIMATYZACYJNYCH I UKŁADÓW CHŁODNICZYCH
9.1. Ogólny przegląd
9.2. Własności dynamiczne ważniejszych elementów obiektu
9.2.1. Własności kanału powietrza jako obiektu regulacji temperatury .
9.2.2. Własności dynamiczne pomieszczenia jako obiektu regulacji temperatury
9.2.3. Własności dynamiczne pomieszczenia jako obiektu regulacji wil-
gotności
9.2.4. Zależność pomiędzy temperaturą a wilgotnością w pomieszczeniu
9.3. Automatyczna regulacja klimatu w pomieszczeniach
9.3.1. Zadania automatyzacji
9.3.2. Wybór wielkości regulowanych
9.3.3. Oddziaływania regulacyjne
9.3.4. Struktura instalacji klimatyzacyjnej
9.3.5. Własności dynamiczne obiektu
9.3.6. Koncepcja regulacji klimatu w pomieszczeniu
9.3.7. Realizacja układów
9.4. Automatyzacja instalacji chłodniczych
9.4.1. Zadania automatyzacji .
9.4.2. Struktura instalacji chłodniczej
9.4.3. Pomiar wielkości regulowanych
9.4.4. Oddziaływania regulacyjne
9.4.5. Sposoby regulacji
9.4.6. Struktura układu automatyki
9.5. Kontrola automatyczna instalacji klimatyzacyjnych i chłodniczych Literatura
ROZDZIAŁ 10. AUTOMATYZACJA UKŁADÓW PRZEŁADOWCjZYCH
10.1. Przegląd ogólny
10.2. Automatyzacja układów ładowania ropy i balastowania
10.2.1. Zadania automatyzacji
10.2.2. Budowa układów ładowania ropy i balastowania
10.2.3. Koncepcja częściowej automatyzacji układów ładowania ropy oraz balastowania
10.2.4. Koncepcja rozwiniętej albo pełnej automatyzacji układów ładunków płynnych lub balastowych
10.3. Automatyzacja układów przeładowczych drobnicy
10.3.1. Budowa układu przeładowczego drobnicy
10.3.2. Zadania automatyzacji
10.3.3. Automatyzacja układów napędowych z trójfazowym silnikiem prądu przemiennego o przełączalnej liczbie biegunów
10.3.4. Automatyzacja tyrystorowych układów napędowych prądu przemiennego
10.3.5. Automatyzacja układów napędowych Leonarda
10.3.6. Rozwiązanie techniczne regulacji układów napędowych wciągarek ładunkowych
10.3.7. Czasowo-optymalne sterowanie przeładunkiem za pomocą urządzeń dźwigowych
10.3.8. Automatyzacja przeładunku za pomocą taśmociągów
10.4. Automatyzacja wciągarek cumowniczych i kotwicznych
Literatura
Zapraszam na inne moje aukcje
|