autor: A. Biedroń [Słupsk 2008] 13,65 zł
Celem monografii zatytuowanej "Emocje związane z atrybucją ew akwizycji drugiego języka" jest przedstawienie relacji pomiędzy atrybucją dokonywaną w związku z wynikami akademickimi studentów filologii angielskiej a emocjami związanymi z atrybucją, których doświadczają w procesie nauki. Dokładniej, badanie dotyczy analizy relacji pomiędzy wymiarami umiejscowienia (locus), kontrolowalności (controllability) i stabilności (stability) a wybranymi czynnikami obecnymi w procesie nauki języka obcego, jak również stanami afektywnymi wygenerowanymi przez wyniki akademickie. W celu uzyskania poglądu na emocjonalny aspekt osobowości badanej grupy w różnorodnym kontekście, przeprowadzono badanie komplementarne, dotyczące kontrowersyjnego pojęcia inteligencji emocjonalnej.
I rozdział części teoretycznej prezentuje pojęcie afektu, postrzeganego z perspektywy psychologicznej, neurologicznej, oraz metodyki nauczania języków obcych. Rozdział ten omawia również teorie i funkcje emocji.
II rozdział teoretyczny pracy dotyczy czynników afektywnych w nauce języka obcego i procesach pamięci. W rozdziale tym prezentowany jest humanizm, jako kierunek w nauczaniu języka obcego, biorący pod uwagę procesy afektywne, potrzebę pozytywnej samooceny i samorealizacji ucznia.
III rozdział teoretyczny dotyczy teorii atrybucji i umiejscowienia kontroli, a także atrybucyjnej teorii motywacji i emocji Bernarda Weinera.
Pracę zamykają rozdzial empiryczny, którego podstawą były badania przeprowadzone na 40 studentach I, II i III roku filologii angielskiej Akademii Pomorskiej w Słupsku. Ostatnia część pracy - wnioski i implikacje pedagogiczne - zawiera podsumowanie części teoretycznej i praktycznej niniejszej monografii, a także sugestie dotyczące potrzeby edukacji emocjonalnej, zwłaszcza we wczesnych stadiach nauki, a także kształcenia poczucia odpowiedzialności za proces własnej nauki, będącej podstawą autonomii w nauce języka obcego.