Podstawowe mechanizmy rozgrywki przypominają typowe produkcje z gatunku jRPG. Sterujemy bohaterką o określonych charakterystykach
punktowych, która podejmuje się realizacji różnorodnych zadań i w zamian za zgromadzone w ten sposób punkty doświadczenia zwiększą własne
statystyki. Walka opiera się na turach i kluczową rolę odgrywa w niej położenie przeciwników na mapie - atakowanie oddalonych wrogów kosztuje
więcej punktów akcji.
Tak naprawdę sercem gry jest jednak wyjątkowo rozbudowany system alchemiczny. Wymaga on, abyśmy szukali cennych składników i
surowców, a następnie wykorzystywali je do tworzenia nowych przedmiotów. Wszystkie wykorzystywane komponenty posiadają określoną
jakość i szereg różnych właściwości określających ich przydatność w syntezie, takich jak np. kształt czy wartość. Dodatkowo, musimy też
dbać o rozwój naszego warsztatu alchemicznego. Ciekawą nowością jest mechanika „Łączenia Wspomnień". W trakcie przygód Ayesha zapełnia
kartki własnego dziennika. Późniejsze przeglądanie tych wpisów umożliwia dodatkowe rozwijanie możliwości bohaterki.
W porównaniu z poprzednimi odsłonami olbrzymie zmiany zaszły w sferze oprawy graficznej. Studio Gust opracowało znacznie ulepszony
silnik, który umożliwił stworzenie bardziej szczegółowych modeli postaci oraz obdarzenie ich naturalnymi animacjami twarzy. Dzięki temu
nawet podczas scenek fabularnych oglądamy trójwymiarowych bohaterów, a nie ich wersje 2D, jak to miało miejsce w przypadku wcześniejszych
części. Projekty postaci opracował tym razem artysta znany jako Hidari, który pełnił tę samą rolę podczas produkcji serii animowanej Fractale.