SPECYFIKACJA:
Karta posiada referencyjną budowę nVIDII dla kart klasy GeForce256.
- 256-bitowy GPU* układ graficzny nVIDIA GeForce256,
*(Graphics Processing Unit)
- architektura Quad-Engine, 4-strumieniowy silnik graficzny,
- Transform Engine
- Lighting Engine,
- Setup Engine
- Rendering Engine
- technologia wykonania 0.22 mikrona
- RAMDAC 350 MHz
- 480 Megapixeli/sekundę (fill rate)
- 15 milionów wielokątów na sekundę
- 128 bitowa szyna danych do pamięci,
- 64 MB pamięci DDR SDRAM 6 ns HYUNDAI
- chip taktowany na 120 MHz
- pamięć taktowana na 300 MHz (2x150)
- architektura szyny: AGP x2 i x4 /Fast Writes
- maksymalna rozdzielczość 2048x1536 przy 16.7M kolorów,
- technika kompresji tekstur DXTn,
- sprzętowy Cube Environment Mapping,
- kompensacja ruchu przy odtwarzaniu DVD,
Rozdzielczość
|
Odświeżanie
|
|
8 bpp
|
16 bpp
|
32 bpp
|
640x480 |
60 - 240
|
60 - 240
|
60 - 240
|
800x600 |
60 - 240
|
60 - 240
|
60 - 240
|
1024x768 |
60 - 240
|
60 - 240
|
60 - 200
|
1152x864 |
60 - 200
|
60 - 200
|
60 - 170
|
1280x1024 |
60 - 200
|
60 - 170
|
60 - 150
|
1600x1200 |
60 - 160
|
60 - 120
|
60 - 100
|
1920x1440 |
60 - 85
|
60 - 85
|
60 - 75
|
2048x1536 |
60 - 75
|
60 - 75
|
60
|
OPROGRAMOWANIE
Karta ASUS posiada bardzo dobre oprogramowanie. Począwszy od przyjaznego instalatora, poprzez krótki przewodnik po funkcjach karty, skończywczy na sterownikach, wszystko to jest znakomicie dopracowane i funkcjonalne. Pomijam ostatnie sterowniki ASUS umożliwiające widzenie przez ściany :)
Wersja pudełkowa zawiera: płytkę ze sterownikami, płytkę z Asus DVD Player, Płytkę Games Pack 1 (11 gier/dem), pełne gry Drakan i Rollcage.
TESTY: 64 vs 32 MB
ASUS 6800 64 DDR
- Intel Pentium III 533 @ 600 MHz
(6 x 100 MHz)
- ABIT BE6-II - QJ
- Pamięć 256 MB pc100 SDRAM 8ns
- ASUS V6800 Pure 64 MB DDR SDRAM
driver referencyjny 5.30
- SoundBlaster Live! OEM
- Monitor CTX 1792 SE (1600x1200@75Hz)
- Windows 98 PL DirectX 7.0a
|
WinFast DDR 32
- Intel Pentium III 533 @ 600 MHz
(6 x 100 MHz)
- ABIT BE6-II - QJ
- Pamięć 256 MB pc100 SDRAM 8ns
- WinFast GeForce 256 DDR 32 MB
driver referencyjny 5.30
- SoundBlaster Live! OEM
- Monitor CTX 1792 SE (1600x1200@75Hz)
- Windows 98 PL DirectX 7.0a
|
W normalnej grze z reguły nie odczuwałem że mam do czynienia z kartą wyposażoną w 64MB. Przez godzinę grałem na modelu 64, przez kolejną godzinę na 32.
Ale że jest to wersja DDR, do tego z tak dużą ilością pamięci, sensowne wydaje się uruchamianie gier w wysokich rozdzielczościach. Stąd moje testy wykonane od rozdzielczosci 1024x768 wzwyż.
Osobiście nie widzę sensu grać na kartach o takich możliwościach w trybie 16 bitowym, nawet jeśli miałaby to być rozdzielczość 1600x1200, a zatem z prostego dodawania (poniżej) wynika, że do 1600x1200 i 32 bitowego koloru nadawać się może wyłącznie model z 64 megami pamięci.
1600 x 1200 x (4 x 3 + 3) = 28.8 MB na sam bufor ramki.
(4 bajty to 32 bitowy kolor, kolejne trójki to potrójne buforowanie i 24 bitowy bufor Z)
[ Quake III ARENA ] [ Unreal Tournament ]
[ MDK 2 - T&L ] [ 3D Mark 2000 ]
PODKRĘCANIE
Wiatraczek i radiator zamocowany na kości nie budzi zaufania, mimo to karta podczas testów nie wykazywała tendencji do niestabilnej pracy i zwisów. Co więcej, przy tym właśnie, raczej mizernym chłodzeniu podkręciłem procesor karty do 160 MHz. Finalnie z całości udało się wycisnąć 160/360 MHz zachowując cały czas stabilną pracę. Znakomity rezultat, zważywszy że w 1600x1200 @ 32bpp zyskujemy dodatkowo o 27% wyższą wydajność.
Kość GeForce w którą wyposażony jest V6800, to wersja z metalową powierzchnią. Zwiększa to odprowadzanie ciepła na radiator.