Assassin's Creed 4 jest chronologicznie szóstą, pełnoprawną odsłoną bestselerowego cyklu przygodowych gier akcji. Wzorem wcześniejszych części serii produkcja powstała w studiu Ubisoft Montreal, choć w deweloping zaangażowany były także inne zespoły deweloperskie koncernu Ubisoft.
Fabuła Assassin's Creed 4 ukazuje kolejne wątki zmagań pomiędzy starożytnym bractwem asasynów a zakonem Templariuszy. Po zakończeniu dwóch ciągów fabularnych, nazywanych przez fanów „trylogią Ezio” i „trylogią Desmonda”, twórcy pokusili się o wprowadzenie zupełnie nowych bohaterów, którzy ubarwili galerię doskonale znanych postaci.
Zgodnie ze schematem serii, AC4 łączy elementy gry akcji, przygodówki oraz zręcznościówki. Gracze mają okazję wykazać się umiejętnościami walki z użyciem rozmaitych rodzajów broni i widowiskowego pokonywania przeszkód (parkour), a także zdolnościami planowania oraz koordynowania działań. Otwarta struktura świata gry pozwala na dużą swobodę w podejmowaniu i wykonywaniu kolejnych zadań.
Poza kampanią główną przeznaczoną do zabawy w trybie jednoosobowym przygotowano również w pełni funkcjonalny multiplayer, pozwalający na rozgrywkę w opcjach kooperacji lub rywalizacji z żywymi przeciwnikami na specjalnie zaprojektowanych do tego celu mapach.
W warstwie technicznej Assassin's Creed 4 wykorzystuje możliwości multiplatformowego silnika AnvilNext, który wcześniej znalazł zastosowanie w Assassin's Creed III oraz Assassin's Creed: Liberation.