ASPECTS OF MULTILINGUAL STORAGE PROCESSING
AND RETRIEVAL
Danuta Gabryś-Baker
Przedmiotem pracy jest analiza kompetencji leksykalnej i tzw. słownika wewnętrznego osób wielojęzycznych oraz wpływu języka pierwszego (ojczystego - L1) oraz języka drugiego (pierwszy język obcy - L2) na język trzeci (drugi język obcy - L3).
W części teoretycznej opisano zjawisko wielojęzyczności i podkreślono jego złożony charakter przez porównanie z dwujęzycznością. Dokonano również przeglądu istniejących modeli słownika wewnętrznego oraz badań nad słownikiem osób wielojęzycznych.
W części badawczej pracy zaprezentowano pięć odrębnych projektów, których celem było opisanie struktury słownika wewnętrznego osób wielojęzycznych, ukazując tym samym pewne tendencje charakterystyczne dla tego zjawiska oraz sposób przetwarzania danych i stosowane strategie leksykalne. Badania dotyczące stanu świadomości językowej studentów oraz umiejętności dokonywania jej transferu do kontekstu innego języka potwierdziły niski poziom świadomości językowej studentów w zakresie języka ojczystego.
Zebrane dane pozwoliły na opracowanie wskazówek dotyczących nauczania i uczenia się języków obcych i roli, jaką odgrywa w nich język ojczysty i pierwszy język obcy (L2). W przeprowadzonych badaniach zastosowano różnorodne metody badawcze: testy skojarzeń swobodnych i łańcuchy asocjacyjne, introspekcję symultaniczną i retrospekcję oraz kwestionariusze.
WYDAWCA:
UNIWERSYTET SLĄSKI
KSIĄŻKA UŻYWANA, LEKKO POZAGINANE ROGI,
STAN BDB