Opis książki: Stan prawny na 1.02.2008 r. Sztuka stała się dla współczesnego człowieka częścią życia w skali dotychczas nieznanej. Zjawiska związane z kreacją, percepcją czy też obrotem sztuką wywołują różnorodne skutki społeczne, stąd rosnące zainteresowanie prawem autorskim. Trudno jednak nie zauważyć, że zarówno ustawodawca, jak i doktryna, koncentrując uwagę na przedmiocie prawa autorskiego - utworze, nie dostrzegają w należytym stopniu faktu, że percepcja wielu utworów odbywa się przez obcowanie z dwoma dobrami materialnymi: utworem i jego artystycznym wykonaniem. Artystyczne wykonanie stanowi zatem odrębne od utworu dobro, którego kreacja niewątpliwie uzasadnia przyznanie stosownej ochrony prawnej. Regulacje chroniące prawa artystów wykonawców pojawiły się w polskim systemie prawa cywilnego stosunkowo niedawno, wprowadzono je bowiem dopiero w 1994 r. ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Wykaz skrótów Wstęp Rozdział I Problematyka ochrony prawnej artystycznych wykonań przed wejściem w życie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych 1. Uwagi wstępne 2. Ochrona artystycznych wykonań na podstawie przepisów kodeksu cywilnego 3. Ochrona artystycznych wykonań a prawo autorskie 4. Ochrona artystycznych wykonań w oparciu o instytucje prawa pracy Rozdział II Miejsce praw do artystycznego wykonania w systemie prawa 1. Prawo własności intelektualnej a prawo cywilne 2. Przedmioty praw pokrewnych a artystyczne wykonania 2.1. Uwagi wstępne 2.2. Fonogramy i wideogramy 2.3. Nadania programów 2.4. Pierwsze wydania oraz wydania naukowe i krytyczne Rozdział III Przedmiot ochrony 1. Pojęcie artystycznego wykonania 1.1. Artystyczne wykonanie utworu 1.2. Artystyczne wykonanie dzieła sztuki ludowej 2. Ustalenie a utrwalenie artystycznego wykonania 3. Artystyczne wykonanie jako pierwsze ustalenie utworu 4. Formy udostępnienia publicznego artystycznego wykonania 5. Rodzaje artystycznych wykonań 5.1. Uwagi wstępne 5.2. Działania aktorów 5.3. Działania tancerzy 5.4. Działania mimów 5.5. Działania recytatorów 5.6. Działania instrumentalistów 5.7. Działania wokalistów 5.8. Działania dyrygentów 5.9. Działania osób przyczyniających się w twórczy sposób do powstania artystycznego wykonania Rozdział IV Podmiot praw do artystycznego wykonania 1. Artysta wykonawca jako podmiot praw pokrewnych 2. Współwykonawstwo 3. Artystyczne wykonania połączone 4. Artystyczne wykonanie pracownicze 5. Producent utworu audiowizualnego jako podmiot praw do artystycznego wykonania Rozdział V Treść i ochrona praw do artystycznych wykonań 1. Podstawowe koncepcje praw artystów wykonawców 2. Prawa osobiste artystów wykonawców 2.1. Pojęcie praw osobistych artystów wykonawców 2.2. Uprawnienia osobiste artysty wykonawcy 2.3. Ochrona praw osobistych artystów wykonawców 3. Prawa majątkowe artystów wykonawców 3.1. Konstrukcja praw majątkowych 3.2. Dozwolony użytek chronionych artystycznych wykonań 3.3. Czas trwania praw majątkowych do artystycznego wykonania 3.4. Obrót prawami majątkowymi do artystycznych wykonań 3.5. Ochrona praw majątkowych do artystycznego wykonania Bibliografia
|