ARTYŚCI WŁOSCY W POLSCE
Warszawa 2004
wyd. I, ss. 776
il. cz.–b., format B5
oprawa twarda lakierowana
stan idealny (nowa)
Pierwsi rzeźbiarze włoscy przybyli do Krakowa z Florencji w początkach XV w. za panowania Władysława Jagiełły. Jednym z ostatnich był był urodzony w Rzymie w 1792 r. Henryk (Enrico) Marconi, który w 1822 r. został zatrudniony przez gen. Ludwika Paca, a zmarł po wybuch powstania styczniowego w Warszawie jako sławny architekt. Po trzech wiekach masowej emigracji do Polski i szerokiej wymiany artystycznej z Italią w połowie XIX w. nastąpiło jej ograniczenie, ale nie zerwanie, o czym świadczą losy rodzin Marconich czy Bacciarellich, żyjących w dzisiejszej Polsce.
Tom zawiera prace 49 autorów, poświęcone związkom z Italią w okresie nowożytnym, w tym także rozprawy o sztuce XX w.
Treść:
- Z dziejów stosunków polsko–włoskich: spory o Bonę;
- Ustrój stanowy i kultura polityczna w obydwu częściach Prus (Prusy Królewskie i Prusy Książęce) w czasach wczesnonowożytnych;
- Narodziny placu przed rezydencją w renesansowej Florencji;
- Włoscy męczennicy pod niebem północy. Rozważania nad problematyką importu i kultu relikwii świętych;
- Artyści jezuici w Polsce;
- O pożytkach płynących z kostiumologii dla historyka sztuki (nowożytnej polskiej);O kilku próbach nawiązania do bizantyńskiej tradycji artystycznej w środowisku rzymskim około roku 1600;
- Dziecięcy portret Tomasza Zamoyskiego z początku XVII wieku;
- Dawid z głową Goliata Giovanniego Biliverta;
- Śladami zagubionego obrazu z kolekcji infantki Izabeli Klary Eugenii;
- Symbolika rubensowskich rycin do antwerpskich wydań poezji Macieja Kazimierza Sarbiewskiego;
- Gdański obraz Piera Dandiniego Królowa Saba z wizytą u Salomona. „Bozzetto” do obrazu florenckiej kolekcji Marchi?;
- Paolo Bagani: dalla apella di San Sebastiano a Cracovia alla volta di San Martino a Castello Valsolda;
- Novita e precisazioni Sulla formazione artistica di Michele Arcangelo Palloni;
- Postać fundatora we fresku Michelandela Palloniego w Pożajściu;
- Le sourire de Marie–Clémentine Sobieska;
- Mały widok Starego Miasta Warszawy na tablicy wotywnej pielgrzymów na Jasną Górę z 1711 roku;
- Laterańscy Apostołowie na Warmii;
- Alegoria zgody małżeńskiej. Nieznany obraz Marcella Bacciarelliego;
- Stworzenie świata Franciszka Smuglewicza w kościele w Krzyżanowicach. Uwagi o inspiracjach twórczością Michała Anioła w sztuce dawnej Polski;
- Quattrocento w Modej Polsce, czyli jak malować po neorenesansie.Królowa czy podkanclerzyna? Dekoracja ołtarzowa Giovanniego Battisty Gisleniego;
- Projekty dekoracji Giovanniego Battisty Gisleniego na wjazd Ludwiki Marii Gonzagi do Warszawy w marcu 1646 roku;
- Ołtarz w Przeworsku — przykład oddziaływania sztuki Baltazara Fontany;
- Zespół Dominikanów w Lubarze na tle wybranych osiowych założeń klasztornych epoki baroku;
- Medytacje przed kolejnym franciszkańskim ołtarzem;
- Niezrealizowana „królewska” rezydencja w Białej Podlaskiej;
- Architektura włoska lat 20. i 30. XX wieku w świetle krytyki polskiej;
- Architektura mieszkaniowa w twórczości Oskara Sosnowskiego w latach 1908–1926.Dama z jaszczurką, czyli o krakowskim epitafium Katarzyny i Stanisława Włodków;
- Pomnik Jerzego Boksy Radostowskiego w kolegiacie wieluńskiej;
- Cudowne wizerunki Chrystusa „z drzewa rżnięte” w dawnej diecezji wileńskiej;
- Epitafium prymasa Mikołaja Prażmowskiego w kolegiacie łowickiej;
- Prace snycerskie Jana Söffrensa z Elbląga dla misjonarzy w Chełmie i w Warszawie;
- „Sekretne treści” pałacu w Białymstoku. O figurze Rotatora;
- Rotator w Wersalu podlaskim;
- Providentia divina. Program ikonograficzny kościoła na Skałce w Krakowie;
- Tyniecka „porta caeli”;
- Festinger versus Pinsel. O parze rokokowych ołtarzy z dawnej fary w Buczaczu;
- Mauzoleum w Dunajowicach — nieznana praca Filippa Albaciniego;
- Na temat pewnej statuetki;
- Prospekt organów w Farze w Kazimierzu nad Wisłą a rycina w dziele Organographia Michaela Praetoriusa;
- Aleksandro Scarlatti i inni. Postać św. Kazimierza królewicza we włoskiej tradycji oratoryjnej końca XVII wieku.
Teksty są bogato ilustrowane czarno–białymi fotografiami, planami, szkicami i rysunkami.
• • • •