Książki > Ikonografia > Albumy Książki > Nauki społeczne, humanistyczne, ekonomiczne > Historia. Archeologia. Dokument > Historia poszczególnych krajów i krain > Historia Europy > Historia Francji Książki > Wojskowość. Wojny. Militaria > Historia wojskowości. Wojskowi, dowódcy > Wojny, bitwy, powstania, rewolucje Książki > Wydawnictwa naukowe i popularno-naukowe > Wydawnictwa popularno-naukowe
|
|
| | |
| | W ciągu ostatniego roku, podczas pracy nad niniejszą książką, odbyliśmy niezapomnianą podróż w towarzystwie dzieła życia człowieka nazywanego „Ojcem mundurologii" jako nauki, a także „ostatnim z wielkich malarzy militarystów".Lucien Rousselot (1[zasłonięte]900-19), bo o nim oczywiście mowa, należał do najwybitniejszych przedstawicieli środowiska miłośników historii wojskowej, skupionego wokół Stowarzyszenia La Sabretache. Łączył cechy znakomitego historyka, malarza i projektanta figurek. Za liczne zasługi został odznaczony Legią Honorową i Palmami Akademickimi, a ponadto zasiadał w radzie naukowej paryskiego Muzeum Armii. Zaprezentowanie wszystkich Jego osiągnięć wykracza poza ramy tego szczupłego wprowadzenia. Dla nas był on przede wszystkim prawdziwym pasjonatem epoki napoleońskiej, który dzięki ogromnej wytrwałości, potrafił w pełni wykorzystać swoje liczne talenty i stworzyć dzieło jedyne w swoim rodzaju.Dzieciństwo Luciena Rousselota przypadło na okres szczególnie ciężki dla Francji, dźwigającej się z kolan po klęsce 1871 roku. Być może to właśnie wywarło, wpływ na zainteresowanie okresem największych triumfów oręża francuskiego. Jako dojrzały historyk i malarz, współpracownik „Le Passepoil", Rousselot był świadkiem kolejnego upokorzenia, jakiego doznał jego kraj. Pomimo to nie zaprzestał badań i w roku 1943 ukazała się pierwsza z plansz prezentujących żołnierzy armii francuskiej z lat 1[zasłonięte]720-18. W sumie do roku 1971 wydano 106 plansz z towarzyszącym im szczegółowym opisem. Prowadząc badania autor wykorzystał szeroki wachlarz źródeł, od pamiętników i relacji, poprzez materiały dokumentowo-aktowe, regulaminy, po szkice, malarstwo oraz rzeźbę z epoki, na eksponatach muzealnych kończąc. Udało mu się dotrzeć do instytucji państwowych i kolekcji prywatnych. Wykorzystał materiały oraz eksponaty, z których część nie zachowała się do dnia dzisiejszego.Szczególnie ciekawy jest sposób podejścia Rousselota do tematu i pytania, jakie stawia źródłom. Nie ogranicza się jedynie do zaprezentowania mundurów, wyposażenia, czy broni znanych z kart regulaminów. Stara się dociec, jakie elementy wykorzystywano w rzeczywistości, co cieszyło się popularnością wśród żołnierzy, jakie były proporcje między artykułami ozdobnymi, a znajdującymi zastosowanie praktyczne, jaki wpływ miała moda, kaprysy oficerów, czy osobiste upodobania żołnierzy. Dzięki temu bliżej poznajemy nie samo umundurowanie najpiękniejszych wojsk w historii wojen, ale spotykamy barwne postaci tego okresu, nie tylko marszałków, czy generałów, lecz przede wszystkim żołnierzy i oficerów.(…)Przy pracy nad polską wersją językową zastosowaliśmy terminologię obecną w naszej historiografii i materiałach źródłowych, jednocześnie zachowując charakter tekstu oryginalnego. W książce zawarto plansze odnoszące się do lat 1[zasłonięte]790-18, ze szczególnym uwzględnieniem okresu Konsulatu i Pierwszego Cesarstwa. (…) | | Tytuł: | Armia Napoleońska 1[zasłonięte]790-18 | | Oprawa: | twarda | | Wymiary: | 25 [cm] | | Liczba stron: | 392 | | Rok wydania: | 2011 | |
| | | Wydawnictwo: | Napoleon V | | Nr katalogowy (ISBN): | 978[zasłonięte][zasłonięte]13246 978[zasłonięte][zasłonięte]13246 |
|
| | | |
| |
Książka - dokument piśmienniczy myśli ludzkiej, raczej obszerny, w postaci publikacji wielostronicowej o określonej liczbie stron, o charakterze trwałym. Słowo o bardzo wielu pokrewnych znaczeniach. Dzisiejsza postać książki wywodzi się od kodeksu, czyli kartek połączonych grzbietem, które wraz z rozwojem pergaminu zastąpiły poprzednią formę dokumentu piśmienniczego, czyli zwój. Więcej informacji na: http://pl.wikipedia.org/wiki/Ksi%C4%85%C5%BCka |