Stan okładki: dobry, okładka pożółkła, częściowo zakurzona i zabrudzona, posiada niewielkie ślady zagięć oraz ślady plam i innych zabrudzeń, grzbiet nieznacznie uszkodzony w dolnej części.
Stan kartek: czyste, pożółkłe, jedynie od strony zewn. krawędzi kartki są nieco zakurzone. Kartki posiadają naturalne przebarwienia papieru. Pierwsza kartka jest naderwana w okolicy zszywek.
Okładka jest częściowo odklejona od bloku kartek na początku książki.
W książce znajduje się kilkadziesiąt reprodukcji cz.b. przedstawiających obrazy artysty.
Książka zawiera biografię oraz opis twórczości polskiego malarza - Wojciecha Gersona.
ZAKOŃCZENIE
"Wojciech Gerson jest w polskiej sztuce postacią wyjątkowej miary.
Sztuka jego wyrasta z najlepszych, postępowych i patriotycznych tradycji polskiego mieszczaństwa. W półwiekowej, niezmordowanej działalności artystycznej, pedagogicznej i publicystycznej Gersona wyróżnić należy trzy etapy.
W pierwszym okresie - do roku 1863 - twórczość Gersona wiąże się ściśle z postępowymi ruchami społecznymi epoki. Gerson jest najwybitniejszą indywidualnością wśród skupiającej się wokół warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych grupki bojowników o narodowe oblicze plastyki polskiej.
Od Gersona, dzięki jego odkrywczemu stosunkowi do natury, rozpoczyna się rozwój polskiego realistycznego malarstwa krajobrazowego. Studia Gersona, wykonane w czasie młodzieńczych wycieczek po kraju, jak np. "Krajobraz z jeziorami" z 1851 r. są pierwszym realistycznym spojrzeniem na rodzimy krajobraz.
Zetknięcie się w Petersburgu z hasłami rewolucyjnymi wpływa na rozwój społecznej i patriotycznej świadomości artysty. Gruntuje się u Gersona zrozumienie społecznej roli sztuki. W swych pracach daje on wyraz swej demokratycznej postawie.
Po 1863 r. Gerson stara się nadal służyć sprawie kultury narodowej. W działalności jednak i twórczości jego ujawnia się głęboka dwoistość. Przekazując uczniom coraz doskonalsze zdobycze realistycznego warsztatu artystycznego oraz narodowe i ludowe pierwiastki swej sztuki jest Gerson w znacznym stopniu współtwórcą rozkwitu realistycznego malarstwa polskiego II połowy XIX wieku. Równocześnie, tkwiąc w środowisku burżuazyjnym, zatracającym szybko swe postępowe wartości, ulega jego wpływom i gustom.
W ostatnim okresie, u schyłku życia, w chwili gdy burżuazja przechodzi na skrajnie reakcyjne pozycje, związki artysty z jego środowiskiem ulegają rozluźnieniu.
Zwracając się, ponownie do ludu i natury potrafi Gerson twórczo odświeżyć i utrzymać tradycje postępowego okresu mieszczaństwa. Malarstwo jego po 1885 r. znaczą mocne akcenty realizmu.
W chwili przechodzenia kapitalizmu w ostatnią, imperialistyczną fazę, artysta stojąc na gruncie demokratyzmu i społecznej użyteczności sztuki przeciwstawia się zdecydowanie naporowi bezideowych, schyłkowych, kosmopolitycznych prądów przenikających z Zachodu.
Niepospolity talent artystyczny i pedagogiczny, prawość i siła charakteru, wszechstronność zainteresowań, głęboka wiedza, niezwykła wreszcie żywotność i pracowitość składają się na wybitną osobowość artysty.
Dzieło Gersona to jedna z najcenniejszych pozycji w dziejach sztuki polskiej, to bogaty wkład w jej realistyczne tradycje."
TREŚĆ
WSTĘP
- MŁODOŚĆ I STUDIA
- Studia w Warszawie
- Źródła realizmu w twórczości Gersona
- WALKA O ROZWÓJ PLASTYKI NARODOWEJ
- Studia w Petersburgu
- Pierwsze prace o tematyce społecznej
- Pobyt i studia w Paryżu
- Organizowanie ruchu artystycznego
- Malarstwo krajobrazowe
- PO ROKU 1863
- Zwrot do malarstwa historycznego
- Na rozdrożu ideowo-artystycznym
- Gerson i Matejko
- Malarstwo religijne i dekoracyjne
- Praca pedagogiczna
- POD NAPOREM WPŁYWÓW BURŻUAZJI
- Nawrót do natury
- Walka z reakcyjnymi kierunkami w sztuce
ZAKOŃCZENIE
OBJAŚNIENIA
WSKAZÓWKI BIBLIOGRAFICZNE
Zapraszamy do udziału w licytacji!
Zdjęcia: