DOMUS CELEBERRIMA
ARCHITEKTURA SAKRALNA KATOLICKA PRZEMYSŁOWEJ CZĘŚCI GÓRNEGO ŚLĄSKA 1[zasłonięte]870-19
Dorota Głazek
Wydawnictwo: ASP Katowice / SCDK Katowice, 2003
Oprawa: miękka
Stron: 288
Stan: NOWA
SPIS TREŚCI
I. WPROWADZENIE
Stan badań
II. GÓRNY ŚLĄSK W XIX WIEKU
III. SYTUACJA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO NA GÓRNYM ŚLĄSKU
IV. BUDOWNICTWO SAKRALNE NA GÓRNYM ŚLĄSKU DO POCZĄTKU XIX WIEKU
V. ARCHITEKTURA SAKRALNA WIEKU XIX I POCZĄTKU XX
VI KOŚCIOŁY NA GÓRNYM ŚLĄSKU W XIX I NA POCZĄTKU XX WIEKU
1. Architektura do czasu ustaw antykościelnych
2. Architektura po okresie Kulturkampfu
A. Architekci spoza Górnego Śląska
B. Kościoły Paula Jackischa i Ludwiga Schneidera
3.Kościoły budowane po roku 1905
VII. PO I WOJNIE ŚWIATOWEJ
VIII.PODSUMOWANIE SUMMARY
KATALOG
BIBLIOGRAFIA
WPROWADZENIE
Celem przedstawionej niżej pracy jest pokazanie grupy kościołów katolickich, zbudowanych w przemysłowej części pruskiego Górnego Śląska w okresie między działaniem antykatolickich ustaw Kulturkampfu a wybuchem I wojny światowej. Wybór tak ograniczonej czasowo grupy budowli podyktowany jest poczuciem, że oba graniczne wydarzenia - okres Kulturkampfu oraz wojna światowa i jej następstwa, trwając po kilka lat, stanowiły znaczącą cezurę czasową. Dokonywały się wówczas istotne zmiany wpływające również na architekturę sakralną, przede wszystkim katolicką. Pominięcie budowanych równolegle w czasie kościołów ewangelickich podyktowane jest z jednej strony dotyczącymi stylu architektury dyskusjami i regulacjami obowiązującymi w pruskim Kościele ewangelickim, a nieobecnymi w Kościele katolickim. Z drugiej strony istniały też w państwie pruskim różnice między procedurami obowiązującymi przy zatwierdzania projektów kościołów obu wyznań, co ostatecznie wpływało na kształt architektoniczny nowych świątyń. Poza tym bardzo rzadko zdarzało się, by ten sam architekt projektował kościoły obu konfesji. Dlatego zasadny wydaje się zastosowany podział, mimo że wszyscy ci architekci wyznawali takie same zasady estetyczne, kształcili się w tych samych szkołach i działali w ramach narzucanych przez jeden czas i przestrzeń.
Ponieważ odrębności przemysłowego Górnego Śląska nie są powszechnie znane, początkowe fragmenty pracy omawiają pokrótce historię tego obszaru w czasie, gdy zyskiwał on swoją specyfikę, czyli od schyłku XVIII wieku. Wobec specyfiki regionu zasadne wydaje się także przedstawienie zarysu historii architektury sakralnej na tym terenie. Następnie, po krótkim przypomnieniu dyskusji stylistycznych dotyczących architektury w XIX wieku w Europie i Prusach, a szczególnie architektury sakralnej, przechodzę do omówienia górnośląskich kościołów pochodzących z przełomu XIX i XX wieku. Przedstawiam je w kilku grupach. Podstawowym kryterium podziału jest autorstwo projektu, drugim, równie istotnym, kryterium stylistyczne. Staram się pokazać zmiany stylistyczne w twórczości architektów miejscowych, działających niemal wyłącznie na Śląsku, zachodzące równolegle do zmian, jakie dokonują się w całej ówczesnej architekturze. Omówienie architektury tych kościołów zamykam podsumowaniem, w którym pokazuję też, jak podział Górnego Śląska na części polską i niemiecką wpłynął na miejscową architekturę sakralną. Do pracy dołączony jest katalog kościołów, o których piszę.