Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Architektura sakralna antynomie ideowe artystyczne

12-03-2012, 1:04
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 65 zł     
Użytkownik kasia_kwiat
numer aukcji: 2115306361
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 14   
Koniec: 12-03-2012 19:42:39

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: twarda
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Cezary Wąs

Antynomie współczesnej sztuki sakralnej

Stron: 321

Format: 215x300

Architekturę sakralną XX wieku cechowała niespotykana wcześniej różnorodność formuł artystycznych. (..) Część architektów podtrzymywała kanoniczne wartości dawnej architektury sakralnej, podczas gdy coraz większa grupainnych twórców próbowała stosować radykalnie nowe formy. Wraz z biegiem lat logika i konsekwencja w obu grupach twórców zaczęła słabnąć, a sprzeczność między "tradycjonalistami" i "modernistami" straciła swą wyrazistość. Opisywana historia przemian w architekturze sakralnej przebiega zatem od wyostrzania sprzeczności między wartościami modernistycznymi i tradycyjnymi, przez stan czasowej dominacji modernizmu, okres postmodernistycznej kontrrewolucji, aż do aktualnej aprobaty dla wartości irracjonalnych, która przejawia się między innymi w subtelnie artykułowanym kulcie transcendencji."

SPIS TREŚCI

Rozdział 1. Antynomie ideowe


Zagadnienia sakralności budynku kościelnego
Liturgia władczynią budowli kościelnej
Rola sztuki i znaczenie symbolu


Rozdział 2. Antynomie artystyczne

Tradycjonalizm i początek epoki sprzeczności

Wstęp
Ciągłość gotyku
Wartość wiary
Mistycyzm i symbolizm
Narodowe korzenie
Archaizm i swojska rodzimość
Nowy i stary stosunek do piękna
Zakończenie

Tradycjonalizm w drugiej połowie XX wieku

Wstęp
Postmodernistyczny symbolizm i poszukiwania transcendentnych źródeł form
Historyzm, wątki narodowe, populizm
Wernakularyzm (krytyczny regionalizm, rola lokalnych tradycji i naturalnych materiałów, architektura organiczna)
Richard England
Kościoły namiotowe
Justus Dahinden
Fay Jones
Imre Makowecz
Architektura jako sztuka składanie podpisu – budowle sakralne Mario Botty
Współczesne katedry i nowy monumentalizm. Katedra w Evry
Katedra w Los Angeles
Katedra w Managui

Sprzeczności w obrębie modernizmu

Wstęp
Innowacje technologiczne
Kościół jako problem „ergonomiczny” (narodziny funkcjonalizmu kościelnego)
Otto Wagner
Frank Lloyd Wright
Auguste Perret
Przemiany w kierunku nowej ekspresji formalnej
Karl Moser
Fritz Metzger
Modernizm w Europie Środkowej
Klasycyzm i styl heroiczny
Joze Plecnik
Gunnar Asplund
Erik Bryggman
Rudolf Schwarz
„Styl heroiczny”
Dominikus Bohm
Minimalizm
Ludwik Mies van der Rohe
Kościoły inspirowane dziełem Mies van der Rohego
Heikki i Kaija Sirenowie
Angelo Mangiarotti, Bruno Morassutti
Franz Fuegg
Tadao Ando
Modernizm manierystyczny lat dziewięćdziesiątych XX wieku
Alvaro Siza, Steven Holl, Fumihiko Maki
Brutalizm w architekturze sakralnej
Luigi Figini i Gino Pollini
Guillaume Gillet
Pierre Vago
Paul Virilio
Fritz Wotruba
Gotfried Bohm
Późny modernizm i neomodernizm
Philip Johnson
Allmann, Sattler, Wappner
Meinhard von Grekan
Dwa kościoły paryskie
Architecture Studio
Franck Hammoutene
Greg Lynn, Dough Garofalo, Michael McIturf

Zakończenie