Cezary Wąs
Antynomie współczesnej sztuki sakralnej
Stron: 321
Format: 215x300
Architekturę sakralną XX wieku cechowała niespotykana wcześniej różnorodność formuł artystycznych. (..) Część architektów podtrzymywała kanoniczne wartości dawnej architektury sakralnej, podczas gdy coraz większa grupainnych twórców próbowała stosować radykalnie nowe formy. Wraz z biegiem lat logika i konsekwencja w obu grupach twórców zaczęła słabnąć, a sprzeczność między "tradycjonalistami" i "modernistami" straciła swą wyrazistość. Opisywana historia przemian w architekturze sakralnej przebiega zatem od wyostrzania sprzeczności między wartościami modernistycznymi i tradycyjnymi, przez stan czasowej dominacji modernizmu, okres postmodernistycznej kontrrewolucji, aż do aktualnej aprobaty dla wartości irracjonalnych, która przejawia się między innymi w subtelnie artykułowanym kulcie transcendencji."
SPIS TREŚCI Rozdział 1. Antynomie ideowe Zagadnienia sakralności budynku kościelnego Liturgia władczynią budowli kościelnej Rola sztuki i znaczenie symbolu Rozdział 2. Antynomie artystyczne Tradycjonalizm i początek epoki sprzeczności Wstęp Ciągłość gotyku Wartość wiary Mistycyzm i symbolizm Narodowe korzenie Archaizm i swojska rodzimość Nowy i stary stosunek do piękna Zakończenie Tradycjonalizm w drugiej połowie XX wieku Wstęp Postmodernistyczny symbolizm i poszukiwania transcendentnych źródeł form Historyzm, wątki narodowe, populizm Wernakularyzm (krytyczny regionalizm, rola lokalnych tradycji i naturalnych materiałów, architektura organiczna) Richard England Kościoły namiotowe Justus Dahinden Fay Jones Imre Makowecz Architektura jako sztuka składanie podpisu – budowle sakralne Mario Botty Współczesne katedry i nowy monumentalizm. Katedra w Evry Katedra w Los Angeles Katedra w Managui Sprzeczności w obrębie modernizmu Wstęp Innowacje technologiczne Kościół jako problem „ergonomiczny” (narodziny funkcjonalizmu kościelnego) Otto Wagner Frank Lloyd Wright Auguste Perret Przemiany w kierunku nowej ekspresji formalnej Karl Moser Fritz Metzger Modernizm w Europie Środkowej Klasycyzm i styl heroiczny Joze Plecnik Gunnar Asplund Erik Bryggman Rudolf Schwarz „Styl heroiczny” Dominikus Bohm Minimalizm Ludwik Mies van der Rohe Kościoły inspirowane dziełem Mies van der Rohego Heikki i Kaija Sirenowie Angelo Mangiarotti, Bruno Morassutti Franz Fuegg Tadao Ando Modernizm manierystyczny lat dziewięćdziesiątych XX wieku Alvaro Siza, Steven Holl, Fumihiko Maki Brutalizm w architekturze sakralnej Luigi Figini i Gino Pollini Guillaume Gillet Pierre Vago Paul Virilio Fritz Wotruba Gotfried Bohm Późny modernizm i neomodernizm Philip Johnson Allmann, Sattler, Wappner Meinhard von Grekan Dwa kościoły paryskie Architecture Studio Franck Hammoutene Greg Lynn, Dough Garofalo, Michael McIturf Zakończenie