Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

# ARCHITEKTURA I SZTUKA GDAŃSKA XVI-XVIII WIEKU

26-06-2012, 22:14
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 30 zł     
Użytkownik Teodosius
numer aukcji: 2403454874
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 8   
Koniec: 16-06-2012 21:14:40

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1996
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 
 
Teresa Grzybkowska

ARTYŚCI I PATRYCJUSZE GDAŃSKA
 
Warszawa 1996

wyd. I, ss. 210
il. cz.–b., format B5
oprawa miękka lakierowana
papier kredowy
stan idealny (nowa)


Autorkę fascynuje Gdańsk. Uważa go — mimo zniszczeń i często fałszującej jego dawność powojennej odbudowy — za miasto nadal niezwykłe. Bohaterami jej książki — składającej się z powstających przez prawie ćwierć wieku artykułów, studiów i esejów — są gdańscy artyści i tworzone przez nich na zamówienie najzamożniejszych mieszczan Gdańska dzieła sztuki i architektury.

Najbardziej interesująca jest dla autorki sztuka tworzona w czasach bogactwa i potęgi gospodarczej miasta — od połowy XV do połowy XVII w. Gdańsk należał wówczas do dziesięciu największych miast europejskich. Dobrobyt ten sprzyjał licznym zamówieniom. Ponadto w ówczesnych czasach Gdańsk spełniał wobec Polski ważną funkcję jako największy pośrednik w handlu produktami rolnymi. Stąd wynikało ogromne bogactwo gdańszczan, którzy kupując od polskiej szlachty towary, sprzedawali je za granicę z dużym zyskiem.

Różni podróżnicy odwiedzający Gdańsk od XVI do XIX w. niejednokrotnie pisali w swych pamiętnikach o niderlandzkim charakterze miasta. Autorka w jednym z esejów wskazuje na budowle, rzeźby, obrazy, które wskazują niderlandzkie inspiracje. Były one niezwykle trwałe, bo przez trzy stulecia (XV–XVIII w.) dominowały w architekturze miasta. Jest również esej o Dworze Artusa, o którym autorka pisze jak o zaczarowanym miejscu. Zaś w artykule „Symbolika Gdańska” wyróżnia charakterystyczne dla mitu Gdańska dzieła sztuki, jak chociażby posąg Neptuna, stanowiącego analogię do najbardziej znanych starożytnych rzymskich rzeźb. Każdy z artykułów jest bogato ilustrowany.

Treść:
  • Niderlandyzm w sztuce gdańskiej;
  • Arystokratyzm patrycjatu gdańskiego przełomu XVI i XVII wieku;
  • Antykizacja w sztuce gdańskiej;
  • Gdańskie „radości dworu”;
  • Rysunkowe florilegium i obrazy kwiatów Andreasa Stecha. Między nauką a sztuką;
  • Andreasa Stecha i Daniela Schultza portrety Jana Heweliusza;
  • Sztuka Gdańska XVIII wieku;
  • Dom Uphagena jako Gesamtkunstwerk;
  • Daniel Chodowiecki — Gdańszczanin;
  • Symbole Gdańska.
Ciekawe jest, że w portowym Gdańsku nie tworzono obrazów morza. To dlatego, że symbolika bezkresnych, często burzowych obszarów wód była zarezerwowana, jak w całym prawie malarstwie północnym, do wyrażania spraw związanych z przemijaniem pełnego niepokoju i burz życia ludzkiego.

• • • •

Zapraszam do licytacji.
# ARCHITEKTURA I SZTUKA GDAŃSKA XVI-XVIII WIEKU