Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ARCHITEKTURA DWORCÓW KOLEI W GALICJI 1[zasłonięte]855-19 R.

31-05-2012, 23:34
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 48 zł     
Użytkownik azymut-book
numer aukcji: 2289974110
Miejscowość Czeladź
Wyświetleń: 46   
Koniec: 19-05-2012 16:56:40
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

ARCHITEKTURA DWORCÓW KOLEI
KAROLA LUDWIKA W GALICJI W LATACH
1[zasłonięte]855-19


MARTA RYMAR

 INFORMACJE:




Wydawnictwo - WNER
Rok - 2009
Stron - 254 + 15 KART ILUSTRACJI
Oprawa - KARTONOWA
Format - B5

STAN - NOWA



Celem niniejszej pracy jest omówienie historii kształtowania się formy architektonicznej oraz dekoracji dworców należących do Kolei Karola Ludwika w okresie autonomii galicyjskiej. Za ramy chronologiczne badań przyjęłam lata 1[zasłonięte]850-19, obejmujące moment rozpoczęcia i zakończenia wszystkich etapów budowy dworców na odcinku Bochnia—Lwów. Niekiedy jednak, dla pełniejszego ujęcia niektórych zjawisk, szczególnie odnoszących się do kwestii polityczno-społecznych związanych z powstawaniem dróg żelaznych na terenie Monarchii, jak i samej Galicji, sięgnęłam do lat wczes'niejszych. W pracy nie omówiłam w szczegółowy sposób dworca krakowskiego, ponieważ zgodnie z prawem koncesyjnym był on własnością Kolei Krakowsko-Górnośląskiej Cesarza Ferdynanda1.
Podjęty przeze mnie temat dotychczas nie był przedmiotem szerszych badań i opracowań naukowych. Oczywiście fakt budowy kolei żelaznych inspirował powstawanie wielu publikacji dotyczących zarówno ogólnych, jak i bardzo szczegółowych aspektów nawiązujących do dziejów kolejnictwa. Niestety literatura epoki przedstawiała zagadnienie, zawężając je do ram chronologicznych, w których powstawała, przez co ukazanie problemu było fragmentaryczne. Nie powstała również żadna monografia dotycząca historii kolejnictwa na terenie Galicji. Dworce kolejowe jako nieliczne obiekty użyteczności publicznej są pomijane w badaniach nad architekturą XIX stulecia. Dlatego też ta praca stanowi swoiste uzupełnienie luki w badaniach nad poznaniem kształtującego się XIX-wiecznego krajobrazu architektonicznego Europy Środkowo-Wschodniej.

 ZASADY:

Dane do przelewu:



* wszelkie pytania proszę kierować PRZED podjęciem decyzji o kupnie

* NIE WYSYŁAMY ZA POBRANIEM KLIENTOM O WĄTPLIWEJ REPUTACJI ALLEGRO

* wysyłka odbywa się w ciągu MAX 2 dni roboczych od momentu zaksięgowania wpłaty na koncie

* wszystkie książki wysyłamy w kopertach ochronnych (istnieje możliwość odbioru osobistego po wcześniejszym umówieniu się


Więcej informacji na stronieO MNIE

REAL FOTO- wszystkie fotografie przedstawiają rzeczywisty stan książek

WYSTAWIAMY
FAKTURY VAT


Opis:
Wstęp 9

Analiza wybranych źródeł 16

1. Historia budowy Kolei Karola Ludwika na tle rozwoju sieci kolejowych w Galicji 29

1.1. Powstanie i rozwój sieci kolei austro-węgierskich 29
1.2. Powstanie kolei w Galicji i Krakowie 37

2. Rozwój infrastruktury i architektury kolejowej w XIX w. 47

2.1. Powstanie transportu kolejowego 47
2.1.1. Tory kolejowe 47
2.1.2. Parowóz 49
2.1.3. Sieć trakcyjna i sygnalizacyjna 52

2.2. Obiekty architektoniczne 54
2.2.1. Wieże ciśnień 54
2.2.2. Parowozownie, wagonownie, nastawnie kolejowe 55
2.2.3. Mosty kolejowe 56
2.2.4. Tunele kolejowe 59

2.3. Dworce kolejowe 60
2.3.1. Architekci i inżynierowie 60
2.3.2. Typy dworców kolejowych 61
2.3.3. Dworce tymczasowe, 1[zasłonięte]850-18 65
2.3.4. Bryła zewnętrzna budynków 65
2.3.5. Układ pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych 70

2.4. Projekty i realizacje architektoniczne w latach 1855—1910 71
2.4.1. Przemiany w architekturze dworców (szata architektoniczna) 72
2.4.2. Ideologiczna podstawa architektury dworców 73
2.4.3. Układ funkcjonalny pomieszczeń dworca 73
2.4.4. Dworce Linii Karola Ludwika - inspiracje i nawiązania . . . 76

3. Dworzec we Lwowie 80

3.1. Pierwszy pociąg Linii Karola Ludwika - „Jarosław" 80

3.2. Projekt i budowa pierwszego budynku dworca lwowskiego .... 81
3.2.1. Zespół pierwszego dworca lwowskiego 85
3.2.2. Bryła zewnętrzna budynku 86
3.2.3. Hala peronowa pierwszego dworca lwowskiego — czy istniała? 88
3.2.4. Dekoracja architektoniczna pierwszego dworca lwowskiego . 90

3.3. Dworzec lwowski w latach 1[zasłonięte]900-19 91
3.3.1 Pierwszy projekt rozbudowy dworca lwowskiego z 1899 r. . 93
3.3.2. Drugi projekt rozbudowy dworca lwowskiego (1900 r.) . . . 96
3.3.3. Budowa nowego dworca we Lwowie 97
3.3.4. Architektura głównego budynku - bryła zewnętrzna 99
3.3.5. Architektura hali peronowej 106
3.3.6. Lwów - opis wnętrza 111
3.3.7. Wpływ budowy dworca na ówczesny Lwów 112

4. Dworzec w Bochni 116

4.1. Budynek pierwszego dworca w Bochni z lat 1850-[zasłonięte] 19006
4.1.1. Bochnia - wygląd dworca 116
4.1.2. Bochnia - próba analizy wyglądu wnętrz pierwszego dworca 118

4.2. Bochnia, lata 1900-[zasłonięte] 19108
4.2.1. Zmiany w bryle obiektu 118
4.2.2. Rozplanowanie wnętrz 120

5. Dworzec w Tarnowie 121

5.1. Dworzec w Tarnowie, lata 1850-[zasłonięte] 18717
5.1.1. Bryła i dekoracja architektoniczna 129
5.1.2. Infrastruktura i obiekty przydworcowe 130

5.2. Dworzec w Tarnowie, lata 1871-[zasłonięte] 19101
5.2.1. Architektura dworca 132
5.2.2. Wystrój wnętrz 134

6. Dworzec w Rzeszowie 135

6.1. Rzeszów, lata 1860-[zasłonięte] 18805

6.2. Rzeszów, lata 1880-[zasłonięte] 19108
6.2.1. Forma architektoniczna 140
6.2.2. Wystrój wnętrz 142

7. Dworzec w Jarosławiu 144

8. Dworzec w Przemyślu 147

8.1. Przemyśl, lata 1[zasłonięte]855-18 148
8.1.1. Przemyśl jako przykład architektury typowej dla pierwszych dworców kolejowych 150

8.2. Przemyśl, lata 1[zasłonięte]885-19 153
8.2.1. Wygląd dworca 155
8.2.2. Analogie i nawiązania stylowe 157

9. Dworzec w Krakowie 159

10. Dekoracje i wyposażenie dworców Linii Karola Ludwika na przykładzie obiektów w Przemyślu i we Lwowie 164

10.1. Dekoracja i wyposażenie dworca przemyskiego 169
10.1.1. Symbolika w przedstawieniach malarskich 170
10.1.2. Dekoracje malarskie i sztukaterie restauracji I klasy. . . 174
10.1.3. Wyposażenie sali restauracyjnej I klasy dworca w Przemyślu 175
10.1.4. Ślusarka 177

10.2. Dekoracja dworca lwowskiego 177
10.2.1. Wystrój poczekalni dla I klasy 178
10.2.2. Styl narodowy na przykładzie poczekalni klas II i III . . 179
10.2.3. Dekoracja rzeźbiarska 182
10.2.4. Ozdobne opracowanie stolarki i ślusarki 185
10.2.5. Elementy technicznego wyposażenia dworca 187

11. Charakterystyka galicyjskich ogrodów przydworcowych 188

12. Wpływ budowy dworców kolejowych na rozwój urbanistyczny miast galicyjskich 194
13. Architekci, budowniczowie, inżynierowie i artyści pracujący przy budowie Linii Karola Ludwika 206
14. Zakończenie 219

Abstract 222
Zusammenfassung 224

Wybrana bibliografia 226
Indeks osób 234
Indeks geograficzny 240
Spis ilustracji 245










PRZED PODJĘCIEM DECYZJI PROSZĘ O ZAPOZNANIE SIĘ ZE STRONĄ ,,O MNIE"


ZAPRASZAM NA INNE MOJE AUKCJE

POZDRAWIAM