Wstęp 9
Analiza wybranych źródeł 16
1. Historia budowy Kolei Karola Ludwika na tle rozwoju sieci kolejowych w Galicji 29
1.1. Powstanie i rozwój sieci kolei austro-węgierskich 29 1.2. Powstanie kolei w Galicji i Krakowie 37
2. Rozwój infrastruktury i architektury kolejowej w XIX w. 47
2.1. Powstanie transportu kolejowego 47 2.1.1. Tory kolejowe 47 2.1.2. Parowóz 49 2.1.3. Sieć trakcyjna i sygnalizacyjna 52
2.2. Obiekty architektoniczne 54 2.2.1. Wieże ciśnień 54 2.2.2. Parowozownie, wagonownie, nastawnie kolejowe 55 2.2.3. Mosty kolejowe 56 2.2.4. Tunele kolejowe 59
2.3. Dworce kolejowe 60 2.3.1. Architekci i inżynierowie 60 2.3.2. Typy dworców kolejowych 61 2.3.3. Dworce tymczasowe, 1[zasłonięte]850-18 65 2.3.4. Bryła zewnętrzna budynków 65 2.3.5. Układ pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych 70
2.4. Projekty i realizacje architektoniczne w latach 1855—1910 71 2.4.1. Przemiany w architekturze dworców (szata architektoniczna) 72 2.4.2. Ideologiczna podstawa architektury dworców 73 2.4.3. Układ funkcjonalny pomieszczeń dworca 73 2.4.4. Dworce Linii Karola Ludwika - inspiracje i nawiązania . . . 76
3. Dworzec we Lwowie 80
3.1. Pierwszy pociąg Linii Karola Ludwika - „Jarosław" 80
3.2. Projekt i budowa pierwszego budynku dworca lwowskiego .... 81 3.2.1. Zespół pierwszego dworca lwowskiego 85 3.2.2. Bryła zewnętrzna budynku 86 3.2.3. Hala peronowa pierwszego dworca lwowskiego — czy istniała? 88 3.2.4. Dekoracja architektoniczna pierwszego dworca lwowskiego . 90
3.3. Dworzec lwowski w latach 1[zasłonięte]900-19 91 3.3.1 Pierwszy projekt rozbudowy dworca lwowskiego z 1899 r. . 93 3.3.2. Drugi projekt rozbudowy dworca lwowskiego (1900 r.) . . . 96 3.3.3. Budowa nowego dworca we Lwowie 97 3.3.4. Architektura głównego budynku - bryła zewnętrzna 99 3.3.5. Architektura hali peronowej 106 3.3.6. Lwów - opis wnętrza 111 3.3.7. Wpływ budowy dworca na ówczesny Lwów 112
4. Dworzec w Bochni 116
4.1. Budynek pierwszego dworca w Bochni z lat 1850-[zasłonięte] 19006 4.1.1. Bochnia - wygląd dworca 116 4.1.2. Bochnia - próba analizy wyglądu wnętrz pierwszego dworca 118
4.2. Bochnia, lata 1900-[zasłonięte] 19108 4.2.1. Zmiany w bryle obiektu 118 4.2.2. Rozplanowanie wnętrz 120
5. Dworzec w Tarnowie 121
5.1. Dworzec w Tarnowie, lata 1850-[zasłonięte] 18717 5.1.1. Bryła i dekoracja architektoniczna 129 5.1.2. Infrastruktura i obiekty przydworcowe 130
5.2. Dworzec w Tarnowie, lata 1871-[zasłonięte] 19101 5.2.1. Architektura dworca 132 5.2.2. Wystrój wnętrz 134
6. Dworzec w Rzeszowie 135
6.1. Rzeszów, lata 1860-[zasłonięte] 18805
6.2. Rzeszów, lata 1880-[zasłonięte] 19108 6.2.1. Forma architektoniczna 140 6.2.2. Wystrój wnętrz 142
7. Dworzec w Jarosławiu 144
8. Dworzec w Przemyślu 147
8.1. Przemyśl, lata 1[zasłonięte]855-18 148 8.1.1. Przemyśl jako przykład architektury typowej dla pierwszych dworców kolejowych 150
8.2. Przemyśl, lata 1[zasłonięte]885-19 153 8.2.1. Wygląd dworca 155 8.2.2. Analogie i nawiązania stylowe 157
9. Dworzec w Krakowie 159
10. Dekoracje i wyposażenie dworców Linii Karola Ludwika na przykładzie obiektów w Przemyślu i we Lwowie 164
10.1. Dekoracja i wyposażenie dworca przemyskiego 169 10.1.1. Symbolika w przedstawieniach malarskich 170 10.1.2. Dekoracje malarskie i sztukaterie restauracji I klasy. . . 174 10.1.3. Wyposażenie sali restauracyjnej I klasy dworca w Przemyślu 175 10.1.4. Ślusarka 177
10.2. Dekoracja dworca lwowskiego 177 10.2.1. Wystrój poczekalni dla I klasy 178 10.2.2. Styl narodowy na przykładzie poczekalni klas II i III . . 179 10.2.3. Dekoracja rzeźbiarska 182 10.2.4. Ozdobne opracowanie stolarki i ślusarki 185 10.2.5. Elementy technicznego wyposażenia dworca 187
11. Charakterystyka galicyjskich ogrodów przydworcowych 188
12. Wpływ budowy dworców kolejowych na rozwój urbanistyczny miast galicyjskich 194 13. Architekci, budowniczowie, inżynierowie i artyści pracujący przy budowie Linii Karola Ludwika 206 14. Zakończenie 219
Abstract 222 Zusammenfassung 224 Wybrana bibliografia 226 Indeks osób 234 Indeks geograficzny 240 Spis ilustracji 245
|