W przeciwieństwie do większości innych wielokanałowych amplitunerów AV (multimedialnych), AVR750 zaprojektowany został przede wszystkim pod kątem reprodukcji muzyki. A to dlatego, że reprodukcja tego, co przygotuje Hollywood, czyli ścieżek dźwiękowych, jest naprawdę łatwe. Zalety takiego podejścia są nie do przecenienia: umiejętność precyzyjnego oddania kompleksowej struktury muzyki pozwala nam wejść głębiej w ścieżki dźwiękowe filmów hollywoodzkich, uwalniając dialogi i subtelne, często pomijane efekty, od irytujących zniekształceń i podbarwień, wprowadzając słuchacza w stan euforii, spełniając jego najgłębsze marzenia dotyczące bycia jak najbliżej ukochanych aktorów.
Materiał, który państwo czytacie ma na celu wyjaśnienie technicznych aspektów, na których bazuje to urządzenie, będących efektem 20-letniej tradycji Arcama w dziedzinie produkcji urządzeń do kina domowego i znacznie dłuższej w dziedzinie klasycznego stereo.
Projekt (podnosząc poprzeczkę)
Model AVR600 powszechnie był uważany za najlepiej brzmiący amplituner AV dostępny w średnim przedziale cenowym i nie tylko. Wyzwaniem dla inżynierów Arcama było więc podniesienie poprzeczki w zakresie jakości dźwięku oraz współpracy miedzy sekcjami wizyjną i dźwiękową. Chodziło, m.in., o wypracowanie perfekcyjnej współpracy sekcji HDMI i pozostałymi sekcjami. Przyniosło to ekstremalnie wysoką jakość obrazu i wyjątkową niezawodność – atuty nie do przecenienia, gwarantujące zadowolenie użytkownika przez długie lata.
Zasilanie (szum jest wrogiem)
Podstawą dobrego brzmienia urządzenia audio jest prawidłowo zaprojektowane zasilanie. Wykonane nieprawidłowo lub niechlujnie powoduje, że każda, podłączona do niego, część systemu jest zagrożona wysokimi zniekształceniami – i nie chodzi tu tylko o wielkość i wydajność transformatora.
Kwestia, którą trzeba rozwiązać to zapobieganie sytuacjom, w których szum generowany przez zasilacz przenosi się na sygnał audio. Problem w tym, że magia cudownie brzmiącej muzyki ukrywa się w drobnych szczegółach, takich jak oddech, stojącej przed chórem, solistki, drobne zmiany intonacji gry na fortepianie, różnice w ustawieniu na scenie. Szum maskuje te detale, niszcząc tym samym iluzję realnej obecności wykonawców w naszym pokoju.
Szum jest poważnym problemem dla każdego amplitunera AV, ze względu na jego skomplikowaną naturę i połączenie ze sobą wielu, bardzo różnych technologii. Dlatego też konieczne jest zastosowanie osobnych układów zasilających dla każdego stopnia i każdej sekcji oraz wręcz obsesyjne przywiązanie do prowadzenia masy, pozwalające uwolnić się od interferencji z innymi częściami urządzenia. Rozwiązaliśmy ten problem poprzez wprowadzenie wielu izolowanych zasilaczy bezpośrednio na płytkach drukowanych danych sekcji.
Działania te, w połączeniu z wielowarstwowymi płytkami drukowanymi, pozwoliły uzyskać (niski) poziom szumu spotykany w wysokiej klasy produktach dwukanałowych, co w urządzeniach multimedialnych jest niezwykle trudne do osiągnięcia.
Cyfrowe wejście video HDMI (szybkie, niezawodne przełączanie)
Przełączanie 7 wejść HDMI jest sterowane poprzez szybki i niezawodny procesor Analog Devices ADV3002, który obsługuje także najnowszy format Ultra HD (4K). ADV3002 gwarantuje pewne połączenie między urządzeniami, tzw. pre-handshake, czyli utrzymanie pełnej gotowości do pracy, pozwalające na bardzo szybkie wyświetlenie sygnału wideo. Również sekcję związaną z obróbką sygnału (układ DSP) dostarczył Analog Devices – to najlepszy i najnowszy z procesorów 4K dostępnych na rynku, pozwalający na ultra-dokładne wyświetlanie obrazu z dowolnego źródła.
Sekcja cyfrowa audio HDMI/SPDIF (problem jittera – rozwiązany)
Czy kiedykolwiek, słuchając muzyki przez amplituner AV czułeś, że jest ona nienaturalna, a dźwięk jest przejaskrawiony, sztuczny, mechaniczny i generalnie – nieprawdziwy? Jeśli odpowiedź brzmi: „tak”, to są duże szanse, że słyszałeś wpływ na dźwięk jittera (głównego wroga konwersji cyfrowo-analogowej) lub wynik kiepskiej inżynierii.
Problemem łącza HDMI jest wysoki jitter, który musi być zredukowany zanim pozwolimy przedostać się sygnałowi dalej, do sekcji wzmacniającej (sekcja anty-jittera jest aktywna na wszystkich wejściach cyfrowych HDMI/SPDIF/ARC). Do tego zadania użyto układu Wolfson WM8804, sprzężonego z ultra-precyzyjnym oscylatorem kwarcowym, zmniejszając w ten sposób jitter do referencyjnego poziomu, zarówno dla sekcji DSP, jak i DAC.
DSP i DAC (bawiąc się zerami i jedynkami)
Zarówno układ procesora cyfrowego (DSP), jak i 8-kanałowy przetwornik cyfrowo-analogowy to najwyższej jakości kości Crystal Semicoductor, wybrane zarówno ze względu na wyjątkowe charakterystyki pomiarowe, jak fantastyczne brzmienie. A to dlatego, że Arcam koncentruje się na absolutnie najlepszym dźwięku.
Kontrola głośności (prawdziwie high-endowe urządzenie)
Sposób kontroli głośności w tym amplitunerze został wybrany pod kątem jak najniższych zniekształceń. Jest wiele, dobrych, rozwiązań na rynku, zdecydowano się jednak na scaloną drabinkę rezystorową, pracującą w domenie analogowej (rozwiązanie to można znaleźć w bardzo drogich przedwzmacniaczach). W AVR750 oporniki są laserowo cięte w krzemie i w ścieżce sygnału znajduje się tylko jeden rezystor, dając ultra niskie zniekształcenia i niskie podbarwienia, nie zmniejszając przy tym dynamiki sygnału, jak to ma miejsce w przypadku niektórych innych tłumików.
Zasilanie (trochę klasy A)
Topologia zasilania w najnowszym amplitunerze Arcama jest dopracowaną wersją zasilania układów pracujących w klasie G, znaną z AVR600, oferując 100 W na kanał przy pracujących działającym wszystkich 7 kanałach.
Co to jest klasa G…?
Klasa G jest topologią, w której zasilanie jest modulowane dynamicznie, w zależności od obciążenia końcówek mocy i poziomem siły głosu. Sekcja wzmacniacza pracuje dzięki temu z maksymalną wydajnością przez cały czas.
Diagram poniżej przedstawia zasilanie wykonane w taki sposób, aby spełnić wysokie wymagania Arcama dotyczące sygnału wyjściowego. W AVR750 szyna zasilająca nie jest modulowana do około 30 W mocy wyjściowej, w których mamy do czynienia z klasą A. Rezerwowa energia pobierana jest tylko wtedy, gdy orkiestra gra crescendo albo Hollywood wybucha!!!
Konkluzja
AVR 750 jest wynikiem setek godzin badań i wielotorowej ewolucji prototypu, nie zapominając o wyczerpujących testach odsłuchowych. Zbudowany został za pomocą dwóch dekad doświadczenia Arcama w dziedzinie elektroniki AV. Oczaruje zarówno fanów muzyki jak i filmów, oferując dokładną reprodukcję dźwięku i obrazu – to rozwiązanie bez kompromisów
Moc ciągła na kanał (8 Ohm/4 Ohm):
- 120 W/200 W – 2 kanały pracujące, 20 Hz – 20 kHz, <0,02% THD
- 130 W/210 W – 2 kanały pracujące, 1 kHz, 0,2% THD
- 100 W – 7 kanałów pracujących, 1 kHz, 0,2% THD
Szumy i przydźwięk (ważone, A): <0,15 mV
Audio (wejścia liniowe stereo)
Stosunek sygnał/szum (wazone, A, stereo direct): 110 dB
Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 20kHz, +/- 0,1 dB
Wejścia wideo
HDMI x 7, komponent x 3, kompozyt x 4
Wyjścia wideo
HDMI x 2 (kompatybilne z ARC), Z2 x 1 (kompozyt)
Wejścia audio
HDMI x 7, koaksjalne S/PDIF x 4, Toslink x 2, RCA x 6, USB, Ethernet, radio internetowe, ARC
Wyjścia audio
pre-amp 7.1 – 8 x RCA
Strefa 2 – stereo RCA
Tuner radiowy
FM/DAB/DAB+ (tam, gdzie dostępny jest serwis DAB+)
Tryby wielokanałowe
Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, Dolby Digital EX, Dolby Digital 5.1, Dolby Pro Logic IIx
DTS-HD Master Audio, DTS-ES 6.1 Discrete, DTS-ES 6.1 Matrix, DTS 5.1
Ogólne
- Pobór mocy (max): 1,5 kW
- Pobór mocy (standby): <0,5 W
- Wymiary: 433 x 425 x 171 mm
- Waga: 16,7 kg
- GWARANCJA POLSKIEGO DYSTRYBUTORA AUDIOCENTER !!!