Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

APOLOGETYKA PODRĘCZNA OBRONA PODSTAW WIARY 1923

01-11-2014, 16:00
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 49.99 zł      Aktualna cena: 39.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4725874162
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 6   
Koniec: 01-11-2014 15:34:56
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
KOSZT WYSYŁKI 10 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).


KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

., - .
APOLOGETYKA
PODRĘCZNA
OBRONA PODSTAW WIARY KATOLICKIEJ Z ODPOWIEDZIAMI NA ZARZUTY
OPRACOWAŁ
KS. ST. BARTYNOWSKI T. J.
WYDANIE CZWARTE PRZEJRZANE
KRAKÓW
NAKŁADEM WYDAWNICTWA KSIĘŻY JEZUITÓW 1923

NIHIL OBSTAT
,/. Urban S. J.
L. 6614,921.
POZWALAMY PRZEDRUKOWAĆ.
Z KURJI KSIĄŻĘCO - BISKUPIEJ
w Krakowie dnia 3 lipca 1925.
L. S.
W z. Ks. Jan Krupiński
Ks. Wt. Mix
kanclerz.





SPIS ROZDZIAŁÓW.

Wstęp...................... o
Część p i e r w s z a. ISTNIENIU BOGA I OBOWIĄZEK WZGLĘDEM NIEGO.
ROZDZIAŁ 1.
Istnienie Pana Boga.
Przegląd dowodów istnienia Boga . . ......... 11
1. Zgodne świadectwo wszystkich ludów...... 12
2. Głos sumienia............... 27
3. Istnienie życia na ziemi............ 33
4. Porządek celowy w świecie widzialnym ...... 42
5. Powstanie świata .... ......... 66
6. Istnienie jestestw przygodnych......... 69
7. Ruch jaki się w świecie odbywa........ 7n
Błędne systemy nie uznające istnienia Boga:
1. Materjalizm................ 71
2. Panteizm................. 75
3. Monizm ................. 80
4. Agnôstycyzm ............... 85
Prawdziwa nauka prowadzi do Boga........... 88
O przyczynach niewiary................ ml
ROZDZIAŁ II. Istota Bo.ia.
Sposób poznania istoty Bożej........,...... 107
Określenie istoty Boga............ . . . 111
Przymioty istoty Bożej :
1. Bóg jest nieskończenie doskonały........ n"S
2. Bóg j est niezmienny............. 118
3. Bóg jest istotą pojedynczą.......... i-o
4. Bóg jest istotą duchową........... 122
5. Bóg jest wieczny.............. ' -5
(). Bóg jest niezmierzony............ i-()
7. Bóg jest wszędzie obecny........... Ł28
8. Bóg jest jeden............... 129
ROZDZIAŁ III.
Opatrzność Boska........ 13"
ROZDZIAŁ IV. Teorja ewolucji i pochodzenia człozmeka.
O pochodzeniu gatunków............. , ^()
O pochodzeniu człowieka.............. ,V0
Co mówi dzisiejsza nauka o darwiniźmie...... m,S
ROZDZIAŁ V. Niematerjalność i nieśmiertelność dussy.
Duchowość czyli niematerjalność duszy.......... [64
Substancjalność duszy.............. ,^
Dusza człowieka jest pojedynczą i niepodzielną....... 179
Nieśmiertelność duszy................ ,83
ROZDZIAŁ VI.
Obowiązek stworzeń rozumnych wzglądem Boga.
Człowiek powinien być religijny............]0,
Rodzina powinna być religijna........... iq-7
Państwo powinno być religijne .......... 708
Część druga. O RELIGII OBJAWIONEJ.
ROZDZIAŁ I. -
Możliwość objawienia.
Pojęcie objawienia................. 200
Możliwość objawienia wogóle............. 201
Cuda i proroctwa znamionami wiarogodnego objawienia :
Cuda są możliwe . , . ,.............. 204
Cuda mogą być rozpoznane.............. 2i8
Cuda rzeczywiście się dzieją.............. 22S
O proroctwach................... 24s
Moc dowodowa cudów i proroctw...... ..... 248
ROZDZIAŁ U.
Potrzeba objawienia.
Moralna potrzeba objawienia..............250
Absolutna potrzeba objawienia.............2s6
Część trzecia. O RELIGII OBIAWIONEI W SZCZEGÓLNOŚCI.
ROZDZIAŁ I.
Pismo św. jako źródło historyczne religji objawionej. Z jakich ksiąg składa się Pismo św............258
Wiarogodnosc ksiąg Starego Testamentu......... 268
Wiarogodność ksiąg Nowego Testamentu......... 271
ROZDZIAŁ U.
Kozivôj religji objawionej.
Objawienie pierwotne............... ,8(.
Objawienie patr j archalne............... j^
Objawienie Mojżeszowe ............... 2i)
Objawienie chrześcijańskie.............. 20"
ROZDZIAŁ III. Boskie posłannictwo Chrystusa.
Proroctwa Mesjańskie................ J()i)
Spełnianie się tych proroctw na osobie Chrystusa...... 303
ROZDZIAŁ IV. BOSHVO Chrystusa na podstawie Mwangelij.
Własne świadectwa Chrystusa o swojem Bóstwie...... 307
Za włarogodnością tegoż świadectwa przemawiają:
A) Mądrość i świętość Chrystusa......... 311
B) Cuda Chrystusa.............. ^IĄ
a) Wskrzeszenie Łazarza........... 317
b) Zmartwychwstanie Chrystusa........ &
C) Własne proroctwa Chrystusa......... 341
D) Dzieło, które Chrystus spełnił......... 343
Obowiązek przyjęcia religji chrześcijańskiej........ 347
Część czwarta.
KOŚCIÓŁ KATOLICKI
JEST JEDYNIE PRAWDZIWYM KOŚCIOŁEM CHRYSTUSA.
ROZDZIAŁ J. Założenie, przeznaczenie 1 ustroi Kościoła Chrystusowego.
1. Wybór Apostołów................. 357
2. Powierzenie im potrójnej władzy........... 358
3. Udzielenie im daru nieomylności............ ^5^
4. Sw. Piotr głową widzialną Kościoła czyli prymat św. Piotra 364
A) Obietnica prymatu............. 35^
B) Powierzenie prymatu............ ^9
C) Prymat w świetle historji.......... 37)
5. Chrystus nadaje Kościołowi cechę trwałości....... 373
ROZDZIAŁ II.
Znamiona Kościoła Chrystusowego:
Jedność, świętość, powszechność, apostolskość . . .... ^77
Powyższe j znamiona w całej pełni posiada jedynie Kościół kat. Kościół katolicki jest:
jeden.............. 384
święty.............. 386
powszechny ........... 391
apostolski............ 393
Apostolskość Kościoła polega na tem, że:
a) istnieje bez przerwy od czasów apostolskich aż dotychczas 393
U) zachował tę samą naukę, środki uświęcenia 1 ustrój . . 397
c) jego zwierzchnicy są prawdziwymi następcami Apostołów 399
Obowiązek na'ezenia do Kościoła katolickiego ...... 407
ROZDZIAŁ [II.
Kościół w swej nauce jest nieomylny
Kto w Kościele nieomylnie naucza............414
W czem KoscióJ jest nieomylny..... ... ... 418
ROZDZIAŁ IV. O Boskiej powadze źródeł,
z których Kościół czerpie naukę objawioną.
A) Koska powaga Pisma św. (inspiracja).........4.0
B) Tradycja i jej Boska powaga............426
ROZDZIAŁ V. Nauka Kościoła jest regułą wiary.....433
1 ROZDZIAŁ VI. Boskość Kościoła stwierdzają następujące historyczne fakta :
1. Dziwnie szybkie rozszerzenie się chrześcijaństwa..... 435
2. Jego niespożyte trwanie............... 442
3. Odrodzenie świata przez chrześcijaństwo........ 446
4. -Niezwyciężona wytrwałość miljonów męczenników .... 452
Zakończenie.........459




PRZEDMOWA.

Książką niniejszą nazwaliśmy nApologetyką podręczną^ (z greckiego aTtoXoyéoftai = bronię, uzasadniam), albowiem podaje ona zwięzłe, a przytem naukowe uzasadnienie i obroną podstawowych prawd wiary katolickiej.
Trudno wobec zarzutów bronić wiary, której podstaw się nie zna, lub dobrze nie rozumie... Jak trwałość każdej budowy zależy od trwałości jej fundamentu, tak siła i stałość przekonań religijnych inteligentnego katolika, po łasce Bożej, zawisła od gruntownego zrozumienia prawd, stanowiących fundament, na którym się opiera cała katolicka wiara. Kto te fundamentalne prawdy raz zgłębi i o nich rozumowo się przekona, ten zyska na zawsze dla swej wiary trwałą i na rozumie opartą podstawę. Taki, choćby nawet nie umiał jakiejś dogmatycznej trudności rozwiązać, to w każdym razie będzie zdawał sobie sprawą, dlaczego po katolicku wierzy... i najbardziej łudzące zarzuty nie zdołają osłabić zdobytego przekonania, że wiara katolicka jest postulatem rozumu.
Tymczasem, właśnie co do tych fundamentalnych i tak dla życia doniosłych prawd religijnych spotyka się u nas — jak doświadczenie uczy — grubą nieznajomość, nawet u ludzi skądinąd wykształconych. Stąd zviara wielu słaba, powierzchowna i za lada zarzutem się chwieje, bo brak jei rozumowego fundamentu.
Chcąc temu złemu choć w części zaradzić, opracowaliśmy obszerniej fundamentalne prawdy wiary katolickiej, naszkicowane zwięźle w xApologetycea księdza Schmitza
T. /., tłumaczonej na wszystkie europejskie języki. — Po nieważ zaś celem naszym było nie tylko utwierdzić czytelników w wierze katolickiej, ale dopomódz im zarazem do obrony tej wiary wobec niesłusznych napaści, przeto, po omówieniu poszczególnych prazvd, odpowiadaliśmy w osobnych rozdziałach na ważniejsze przeciw nim zarzuty. Mając na oku ten praktyczny cel vApologetykia, omozvilismy bardziej szczegółowo te kwestje, które najczęściej nastręczają okazję do różnych wycieczek przeciw wierze katolickiej, jak np. kwestję ewolucji, pochodzenia człowieka, nieśmiertelności duszy, możliwości cudów, prymatu papieskiego. Dla zaznajomienia czytelników z nowszemi prądami i zarzutami uważaliśmy za stosowne wspomnieć również o monizmie, modernizmie i o inspiracji Pisma św. — Szybkie wyczerpanie I-go wydania vApologetyki podręcznej^ najlepiej wskazuje, jak potrzebną była dlą naszego społeczeństwa. t
PRZEDMOWA DO TRZECIHGO WYDANIA.
Wydając ^Apologetykę podręczną^ po raz trzeci, dodaliśmy na życzenie recenzji rozdziały: o przymiotach Bożych, o substancjonalności duszy ludzkiej, oraz obszerniej omówiliśmy cud Zmartwychwstania Chrystusa, ze ,:zględu na jego doniosłe dla całej apologetyki znaczenie.— Umieszczony na końcu spis alfabetyczny osób i dokładny skorowidz rzeczowy, ułatwią czytelnikom korzystanie - książki.
Niechże więc to dziełko w swem nowem wydaniu przyczynia się na przyszłość do lepszego zrozumienia najważniejszych dla każdego zagadnień - niech w naszej skołatanej Ojczyźnie wiarę św. utwierdza i wszelkie przeciw niej uprzedzenia usuwa, aby tem silniej oddziaływała na życie i urządzała je prawdziwie na modłę i większą chwałę Bożą.
PRZEDMOWA DO CZWARTEGO WYDANIA.
Dwadzieścia tysięcy egzemplarzy puszczonych w świat, szi'iadczy o poczytności niniejszej książki. Dlatego nie wprowadzając istotnych zmian w tekście, poprzestałem w czivartem wydaniu na kilku poprawkach iv sposobie przedstawienia rzeczy i na uzupełnieniach, potrzebnych ze względu na śuńeżą literaturę apologetyczną.
Kraków, 2 lipca 1923 r.
Autor.
WSTĘP.
1. Dla chrześcijanina katolika Kościół katolicki jest filarem i utwierdzeniem prawdy (i Tym. 3, 15). Jeżeli każdemu z wiernych wystarczy wiedzieć o tem wogóle, to katolik wykształcony powinien nadto bliżej poznać dowody, na których się jego wiara opiera, aby według słów św. Pa^ wła wiedział, jako ma każdemu odpowiadać (Koi. 4, 6). Zapoznać czytelnika z temi dowodami jest właśnie zadaniem apologetyki.
2. Przedewszystkiem więc wypada nam gruntownie udowodnić cztery zasadnicze prawdy, tak zwane wp r a e-a m b u 1 a f i d e k, albowiem na nich musi się opierać cała nauka wiary naszej. Są one następujące:
a) Jest jeden Pan Bóg, Stwórca nieba i ziemi — stąd dla rozumnych stworzeń istnieje obowiązek oddawania Mu czci należnej, czyli praktykowania religji.
b) Pan Bóg może drogą nadprzyrodzoną objawić ludziom sposób, w jaki pragnie być od nich czczony — może więc istnieć religja nadprzyrodzona, tj. przez Boga objawiona.
c) Chrześcijaństwo jest tą religją przez Pana Boga objawioną, albowiem jego założyciel, Jezus Chrystus, jest prawdziwym Bogiem.
d) Religja chrześcijańska znajduje się w całości i nieskażona jedynie w Kościele rzymsko-katolickim, albowiem ten tylko Kościół jest prawdziwym Kościołem Chrystusa Pana.
3. Ci, którzy znajdują się poza Kościołem katolickim i którzy ten Kościół zwalczają, dzielą się, odpowiednio do
stanowiska, jakie wobec powyższych czterech zasadniczych prawd zajmują, na cztery następujące kategorje:
I-szą kategorje tworzą ci, którzy wogóle zaprzeczają istnienia Pana Boga, czyli ateiści. Ci utrzymują, że wszelka cześć, oddawana Bogu, jest głupstwem, albowiem według nich niemasz Boga, któregoby czcić należało.
Do II-giej kategorji należą t. zw. racjonaliści. Ci znowu mówią, że jest wprawdzie Pan Bóg, a więc musi być także jakaś religja, ale tylko czysto naturalna, tj. wyłącznie na rozumie oparta, Relfgję zaś nadnaturalną, tj. objawioną, należy według nich odrzucić, jako przeciwną rozumowi, albowiem taka religja jest niemożebna, a przynajmniej nie ma racji bytu.
Do racjonalistów zbliżają się moderniści, którzy zacierają różnicę między religja naturalną a objawioną; według nich bowiem wszelkie prawdy religijne są naturalnym objawem rozwoju duszy człowieka.
III-cia kategorja składa się przeważnie z Żydów i Mahometan, którzy sądzą, że Pan Bóg objawił religię, ale nie chrześcijańską, albowiem Chrystus nie jest Synem Bożym, za którego się podawał.
IV-ta kategorja wreszcie obejmuje przeróżne chrześcijańskie sekty, które uznają religję chrześcijańską jako jedynie prawdziwą i Boską, ale sądzą, że ona w swojej zupełności i czystości nie znajduje się w Kościele katolickim, gdyż on nie jest założony przez Chrystusa Pana.
4. Naszem zadaniem będzie wykazać, że owe cztery wyżej wspomniane podstawowe artykuły wiary katolickiej, także w świetle samego rozumu, są niezbitemi prawdami. Przyczem okażemy, że zarzuty przeciwników naszych bynajmniej nie są postulatem rozumu, ani wynikiem nauki, za jaką chcą uchodzić — ale przeciwnie, wielokrotnie stoją w sprzeczności ze zdrowym rozsądkiem i rzetelną nauką.




ALFABETYCZNY SPIS OSÓB.
(Liczba Oznacza stronę książki).

Abel 288.
Abraham 290, 291.
Affenaer dr. med. 239, 240.
Aggeusz 300.
Albert W. bł. 89, 90, 98.
Albrecht 65.
D'Alembert 105, 107.
Aleksander z Halesu 89.
Alfonsi Pijar ioo.
Algue T. J. 100.
Ambroży św. 409.
Ampere 93.
Antoni Padewski św. 388.
Arago 93.
D'Argens marquis 107.
Arrhenius Swante 38.
Arystoteles 14, 140, 446.
Aschoff 65.
Augustyn św. 26, 89, 90, 196,
217, 248, 271, 278, 325, 385,
392, 392, 417, 423, 433, 441, 459.
Azara 19.
Bakon Franciszkanin 26, 90,
98, 105.
Balbiani 36.
Balmes 89, ioo.
Baltazar 265.
Barrande 95.
Bastian 151.
Baur 330.
Baustert 244, 245.
Beaumont, de 95.
Bernard św. 388.
Bernard Klaudjusz 95.
Bernheim dr. med. 227.
Berzeljusz 94.
Bilczewski arcbp. 410, 411.
Bischof 94.
Boecjusz 89.
Boissarie dr. med. 237, 241.
Bonnefen 243.
Bossuet 446.
Boveri 144.
Branco 159.
Bronn 157. Brunner T36. Büchner 71.
Camper 155.
Candid 100.
Carrel T50.
Caspari 20.
Cathrein Wikt. T. J. 22, 41.
Cauchy 93.
Cavalieri 99.
Celestyn I. papież 402.
Cc!sus 205, 274, 335.
Cerynt 274.
Cezar 14.
Charcot dr. med. zi~.
Chevreuil 94.
Claparedc 152.
Cook 19.
Coppée 106.
Corti 55.
Cosi 100.
Coulomb 94.
Cuvier 95, 96, 141.
Cycero 14, 15, 25, 32, 191, 2Ç1.
254-
Cyprjan św. 390, 399, 401, 411.
Cyryl św. 98.
Cyryl Jerozolimski św. 391.
Daniel 299, 301, 302.
Darvin 36, 146 i n., 159 i n.
Davy 94.
David król 294, 301.
David A. 97.
Demokryt 251.
Dennert 15, 97, 160.
Denza 93.
Desplat 238.
Diderot 107.
Diener 144.
Dionizy św. 281, 394.
Divitsh Prokop. 99.
Driesch 159, 160, 163.
Dubois dr. med. 158,
Dumas 232. Duns Skott 8g.
Eniijusz 06.
L'Epoce 99.
Eucken go.
Euzebjusz z Cezarei 272, 396,
453-
Fahre 6 1. 02, 90.
Faraday 1)4.
Faucault 94,
Faye 92.
Fenyi- roo.
Ferrari 93.
Feuerbach 71.
Pichte 76, 103.
Filip legat 402. 41ft.
Filip Ner. św. ,388.
Fizeau 94.
Flawiusz Józef 275, 2^3, 284,
306, 324, 422.
Flourens 36, 90.
Fraas 95.
Franciszek Bergiasz św. 223, 388.
Franciszek Ksawery św. 190.
228, 388.
Franciszek Salezy 388.
Franklin 04.
Fraunhofer 94.
Fresnél 94.
Fryderyk II. 103.
Galileusz 92.
Galvani 93.
Gamaliel 445.
(Targan 237.
( ray-Lussac 94.
Geofroy-St. Hitaire 96, 14b.
Gfroerer 341.
Gioja 98.
Goethe 59, 251.
Gotnulicki 102.
Grimaldi 99.
Grivotte 244.
Grotius I Ingo 395.
Grzegorz Xaz. św. 424.
Grzegorz W. św. 184, 423.
Gusman 99.
Gwido z Arezzo 98.
lladrjan 407.
Haeckel 33, 39, 103, 147, 151,
156, 162.
Hagen 93.
Harnack v. 395, 397.
Hartman Edvv. 103.
H any 95.
Heer 95.
Hegel 103.
11 egezyp 396.
I leine toö. H eis 93. Hellwald 20. Helmholtz 38, 54. Hermite 93. Herodot 8. Herschel 92.
Hertwig O 35. .so. [44, 147, [66. Hieronim św. 262, 279, 403, 407, 432.
His 156.
v. Hoestenbérghe dr. med. 241. Homer 8, 9. 14, 15. Honorjusz 1. pap. 418. Hooren 239.
I1 owitt 20. Hume 103. 11 us 457.
Huxley 33, 36, 86, 04, 147. 151. Huyghens 56, 94. Hyrtl 93.
Ignacv b. antioch św. 279, ^;8,
401, 437-
Ignacy Loyola św. 388.
I he-ring v. 89.
Ireneusz św. 273, 279, 304, 39(1.
397- 3(Ä 4" 1, 416, 423, 43-. 437.
453-
Izajasz 300. 301.
Jacek św. 190. 388.
Jakób patr. 291, 299.
James W. 90.
Jan Chryzostom św. 249. 402,
433-
Jan od Krzyża św. 388.
Janssen 103.
January św. 231 i n.
Jeske-Choiński 106.
Jozue 265.
Józef Kalasanty sVl. 99.
Juda 291.
Juljan Apostata 205. Juljanna Urszulanka 236. Justyn św. 89, 279, 281, 423, 437, 453-
Kalwin 390.
Kailer v., 96.
Kant 65, 90, 187, 255.
Karol św. 388.
Kartezjusz 89.
Kassiodor 98.
Kelvin (Thomson) 38.
Kepler 92.
Kinnaman 152.
Kircher 99.
Kirchhof 20.
Klaatsch 158.
Klemens św. 279, 394, 398, 401,
423
Klemens aleksandryjski 89, 72.
Klemm 65.
Kneller 98.
Koch 64.
Koken 144.
Kopernik 93, 99.
Kossowski arebp. 263.
Konie 57.
Kscnofen 14, 297..
Kwintylj 111 446.
La foret u 3. Laharpe 107, (45, 146. Laktancjusz 191, 453. Lamarck 145, 146. Lana 99.
Lang Andrew 20, 21. Łapiące 65. Lapparant, de 95. Lavoisier 94, 234. Leon W. -w. 402. Leon ii. 418. Leon X. 99.
Leon XIII. 140. 424, 450 Leibnitz 289. Leverrier 44, 92. l.iberjusz pap. 417, 418. Liebig 33, 40, 48, 94-Lietzman 395. Linneusz 96, 141. Lipsius 395. Livingston 19. Luca, de 234.
Lücken 297. Lukrecjusz 107. Luter 388, 390, 4M. Lyell 95. Łazarz 317, 221.
Macevenn 65.
Maclaurin 57.
Mai kardynał 99.
Maksym z T ru 15.
M. Magdalena 326, 338.
Małgorzata Alacoque św. 350.
Maraldi 57.
Marcjon 274.
Martins 96.
M auro 99.
Mayer R. 94.
Micheasz 300.
Mil Stuart 90.
Minucjusz Feliks 14, 440.
Mivart 160.
Mojżesz 291 i n.
Moleschott 77.
Montaigne 107.
Montesquieu 103, 107.
Morawski M. T. J. 52.
Morgan 152.
Müller Maks. 20, 22, 25, r68.
iVabonid 265. N ansen 19. Napoleon 1. 445. Newman kard. 399. Newton 54, 92, i8(). Noe 288."
Oestedt 94. Ohm 94. D'Omalius 95. Orygenes 89, 272. Owidjusz 297.
l'apjasz 274, 279, 398. Pascal 89, 442, 457. Pasteur 36, 41, 94. Paulsen 135, 156, 173. 174. Pechnik ks. dr. 457. Pesch Chr. 20. l'eschel 20. Pianton 99. Piotr z Alkantary św. 388.
Piotr Kamzjusz M. 388.
Piotr Klawer św. 388.
Pitagoras 4, 43. 254.
Pius X. 86, 87.
Platon 14, 105, 253, 255, 446.
Plautus 44(1.
Plinjusz T05.
Plinjusz Młodszy 282, 437.
Plutarch 15, 297.
Polikarp św. 273, 274, 279, 398.
De Ponre 08.
Puisien 93.
Punzo dr. 234.
Quadratus św. 281. Dc Quatrefages 20, 95.
Ranke 154. Ratzel 20. Reaumur S7-Redi 36.
Regiomontaniis 98. Regnault 94. Rcinke J. 35, 96. Renan 206. Renouvier 90. Reville 20. Respighi 93. Roboara 295. Roblet 99. Roskoff 19.
Rousseau 105, 197, 204. Royer dr. med. 241. Röntgen 94. Rütimeyer 156. Rudder 222, 239.
Salm-Herstmar 47.
Salomon 295.
Saul 294.
Scheiner T. J. 99.
Schelling 103.
Schmidt W. 17, 21, 22.
Schoppenhauer 103.
Schwalbe 157.
Schwann 95.
Schwarz Franciszkanin 98.
Schütz 57.
Schweizer 460.
Secchi T. J. 92, 99.
Seneka 14, 190, 437, 446. ^
Siemens 94.
Sienkiewicz 255.
Sofokles 14.
Sokrates 14, 253.
Spencer 16, 20, 22, 90, 91. 147
Sperindeo 135.
Spina 98.
Spinoza 75, 76.
Stanislaw Kostka 3W.
Stefan św. pap. 40J.
Stanley 19.
Steinmann 144.
Strauss 7:, t6i, 324, 348.
Stumpf 152.
Suarez T~ J. 89.
Swetonjusz 283.
Sylwester II. 98.
Symon arcbp. 263.
Szczepański T. J. 264.
Szlagowski Ks, 263.
Tacjan 274.
Tacyt 282. 417, 437, 438, 453.
Teodor Studyta 4 17.
Terencjusz 440.
Teresa św. 388.
Tertuljan 89, 272. 394, 396, 398,
40T, 453, 455.
Thomson (lord Kelvin) 38, 40,
94-
Thorndike 152.
Tomasz z Akwinu św. 25, 89,
m, 145, 459.
Tomasz z Villanuova św. 388.
Tołstoj 135.
Ticle 20.
Tylor t6, 20, 22.
Tytus 300.
Ulfilas 98.
Van Beneden 36.
Van Cuver 10.
Vincent dr. med. 243, 245.
Virchow 36, 39, 155, 157 158.
Vogt 71, 161.
Volta 93.
Voltaire 107.
De Vries 148,
Wais K. ks. dr. 13s. Walentyn 274.
Wasmann T. J. 96, 142, 144, 160,
242.
Wawrzyniec św. 454.
Weber 105.
Welingfort 98.
Wergiljusz 14, 297.
Wettstein R. v. 144, 160.
Wiktor II. papież 40J.
Wincenty Fererjusz św. 388.
Wincenty z Leriui ŚW. 433. Wincenty a Paulo św. 388 Wujek f. J. 263. Wundt 16, 17, 18, ot, 252.
Zadori 445. Zol 1 Emil 302.
/ukotyński 100.





SKOROWIDZ RZECZOWY.

/Liczb,/ ozmu za s tronc ksią/.kij.
Agnostycyzm 85, — jego niedorzeczność 86, 108.
Analogja (podobieństwo) między przymiotami stworzeń a Boga 109.
Apologetyka, jej pojęcie i potrzeba 9, — jej zakres 2, apologetyka a cuda 206, apo-logetyka a zmartwychwstanie Chrystusa 320.
Apostolskość jako znamię prawdziwego Kościoła 381, -istnieje jedynie w Kościele katolickim 393 i n., jej brak u protestantów 407, — u schiz-matyków 407, — u Marja-witów i Hodurowców 407.
Apostołowie, ich wybór 357, powierzenie im potrójnej władzy 358, udzielenie im daru nieomylności 363, — tworzą kolegjum 369, którego głową jest św. Piotr 371, ich następcami są biskupi 405, Apostołowie a zmartwychwstanie Chr. 327 i n.
Assyrja kolebką najdawniejszej kultury 13, jej wykopaliska 264, 265.
Astronomowie a wiara w Boga 02.
Ateizm 20, ateiści 10.
Autentyczność Pisma św. -08 i n.
Babilonja środowiskiem najda-wniejszej kultury 13, jej wykopaliska 264.
Biblja, patrz Pismo św.
Biologowie a wiara w Boga 95.
Biskupi — następcami Apostołów 405, ogół biskupów w łączności z papieżem jest nieomyliu 414.
Botanicy a wiara w Boga 90.
B ó g, dowody Jego istnienia 1 1—70, określenie Jego istoty 111, Bóg jako przyczyna wszechrzeczy 66, — istotą konieczną 69, — pierwszą siłą poruszającą 70, — największym dobroczyńcą 193, — celem i szczęściem człowieka 193, — najwyższą normą moralności 196, — karze za grzechy [34, 295.
Bollandyści 230, 233.
Boskość chrześcijaństwa 350, 435—459-
Bóstwo Chrystusa 307—3 1 1.
Bractwa 386.
Celo w y p o r z ą dek w wszechświecie dowodzi istnienia Boga 42 i n., — celowość w świecie nieorganicznym 46—49, 65, — w świecie organicznym 50—57, — w instynkcie zwierząt 56, — celowa budowa oka 52, — ucha 55, — celowość a organa szczątkowe 64.
Chemicy a wiara 94.
Chrystus wysłannikiem Hożym 298, — spełnienie się na Nim proroctw mesjańskich 303, Chrystus Bogiem, dowodzą tego własne Jego świadectwa o Sobie 307, a za ich wiarogodnoś;ią przemawiają : Jego mądrość i świętość 311, Jego cuda 314, a zwłaszcza wskrzeszenie Łazarza 314 i własne zmartwychwstanie 318 i n., ziszczenie się Jego proroctw 341, Jego dzieło 344.
Chrześcijaństwo; j eg( ) dziwnii szybkie rozszerzenie
436, mimo niewystarczających środków 438 i przeszkód 439,
— niespożyte trwanie 442, — odrodzenie przezeń świata 446, — wytrwałość Męczenni- " ków 452 — dowodzą Jego bo-skości.
Cierpienia a celowość 64, — a Opatrzność 133—135, cierpienia ludzi niewinnych 134,— zwierząt 135.
Cnoty heroiczne 134, 387, 388, 454-
Cuda, — pojęcie cudu 206, — jego możliwość 207, cuda a stałość praw natury 208—2J2, 213, — a niezmienność woli Bożej 216, — nie są poprawkami porządku ustanowionego w naturze 216, 217, — mogą być rozpoznane 218, — rzeczywiście się dzieją 228,— nie dadzą się wytłumaczyć hipnotyzmem, ani suggest ją 227, ani halucynacją 335 i n., ścisłość w badaniu cudów w procesach kanonizacji 223, 227, 317- Cud św. Januarego 231 i n., cuda w Lourdes 235 i n., walka przeciw nim 242, cudowne uleczenie Piotra Ruddera 239, — znaczenie cudu zmartwychwstania Chrystusa ^318, cuda moralne 436, moc dowodowa cudów 248, cuda udowodnione przy beatyfikacji lub kanonizacji dowodem świętości życia 387.
Cywilizacyjna działalność Kościoła 448—451, wynalazki kleru 98—100.
Człowiek, — a zwierzę 150,
— różnica między nimi: co do duszy 152, — co do ciała 54, kąt Campera 155, - świadectwo nauki o wykopaliskach 156, małpo-człowiek 157, godność człowieka wywyższona przez Chrześcijaństwo 448, oszustwo Haecla 156.
Czytanie Pisma św. w języku krajowym 426.
D a r w i n i z m 146, — co nauka dziś o nim mówi 159, — co przeciw niemu przemawia 148, — skąd jego rozgłos if)i
Deizm 131.
Dni stworzenia świata 264.
Dobroć Boża 131, 132, 137, 185, 193," 195-
Duch Ś w. zstąpił na Apostołów 361, 363, — pod Jego natchnieniem powstało Pismo św. 267, 296, 420 i n.
Dusza człowieka jest niema-terjalna 164, wynika to: z czynności rozumu człowieka T65, z czynności jego woli 170, z wolności tejże woli 171, jest samodzielną (odrębną) istotą 1/3, — pojedynczą czyli niepodzielną 179, nieśmiertelną 183 i n., wieczną 185, — wiara ludzkości w nieśmiertelność duszy 189.
Diakoni 407.
Dzień narodzin Kościoła 36T.
Etnografja i etnologja stwierdzają, że wszystkie ludy są przeświadczone o istnieniu Boga 17—22.
E w a n g e 1 j e 264, 271—285, 360, — świadczą o Bóstwie Chrystusa 307, — ich pozorne sprzeczności 264, 284, — apokryfy Ewangelij 277.
Ewolucja 141, — jako teo-rja 143, — a darwinizm 147.
Fatalizm 130, — fataliści 131. Filozofowie 14, 15, 89, 253, 254. Fizycy a wiara w Boga 93. Fizjologowie a wiara w Boga. 95-
Geologowie a wiara w Boga 95.
Grzechy Bóg karze 134, 295,
— grzech pierworodny 287.
Halucynacja a cud zmartwychwstania Chr. 333, 335 i n.
Hierarchja 407, — nie posiadają jej protestanci 407.
Hipnotyzm nic tłumaczy cudów
227. Hodurowc 385. 407.
lnd ferentyzm 35 1 -
Inspiracja Pisma -w. 267, -!~u,
- jej zakres 424.
Instynkt zwierzęcy a celowość 56.
Janseniści 408.
J c d 11 o ś ć w wszechświecie a monizm 80, 84, — jedność Kościoła katolickiego 377-
Kanon Pisma św. 425. Kapłani 407.
K a t o 1 i c ko ś ć prawdziw .-go Kościoła 381, - jest w caiej
pełni jedynie w Kościele
rzymskim 391. Kąt Campera u człowieka a u
zwierząt 155. Kościół C h r y s t u s o w y,
- pojęcie 355, — jego przeznaczenie i cel 348, 362, jć-go założenie 357—369, -ustrój 3^3,- Jest społecznością religijną 356, — wiecznie trwałą 354, 373—377, - Posiadającą 4 znamiona: jedność 377, — świętość 378, — katolickość 381, - apostoł-ikość 38 r.
Kościół katolicki jest prawdziwym Kościołem Chrystusa 383, albowiem odznacz;, sie. wybitnie tem, że jest: jeden 384. - święty 386, - powszechny (czyli katolicki) 391,
- apostolski 393, - nieomylny w nauczaniu 413, — posiada wszelkie środki uświęcania dusz 386, — poza nim niema zbawienia 410, — stąd obowiązek należenia do niego 410, — los umierających poza Kościołem 41:2. — zbawienny wpływ Kościoła na: umoral-nienie rodzin 449, — na złagodzenie różnic społecznych 449, — na zniesienie niewolnictwa 450, — opieka Kościoła
nad biednymi i nieszczęśliwymi 134, 450, -— [.odniesienie stanu pracujących 450, — troska o rozwój nauki 98 i n., 450. Boskość Kościoła 435, — dzieli jego narodzin 431.
Lingwistyka 17, 18.
Liturgiczne obrzędy 386, - -księgi kościelne źródłem Tradycji 427, — prawo Mojżesza 292.
sLos von RoniK hasło 409.
Ludy pierwotne a wiara w Boga I fl-22.
Magnetyzmem nie można wytłumaczyć cudów 315-
Mahometanie 10, 130, 442.
Marjawici 385, 407.
Materja żywa, nieżywa — jednej i drugiej odmienne własności 34, materja nie jest ruchem 72, — ulega zmianom.
Materjalizm 71, — jego zgubne skutki 74.
M ą d r o ś ć Boża w celowości przyrody 45, 54, 65, 187, 795, — a Opatrzność 130—138, 195, — a cuda 204, 216, 217, — mądrość Chrystusa 312.
Mesjasz 290, 293, 297, 298, 343, 440. — Mcssjariskie proroctwa 299, — spełnienie się ich na osobie P. Jezusa 303.
Męc.zennicy św. 171, cuda przez nich zdziałane Z31, 455, — wytrwałość Męczenników dowodem Boskości chrześcijaństwa 389, 429, 453-457, — ich akta źródłem Tradycji kościelnej 427-
Miłości przykazanie podstawą Nowego Zakonu 346.
Mineralogowie a wiara w Boga
95-
Misjonarze świadczą o religijności ludów pierwotny Ji i8, 19.
Modernizm 10, 86, 87, 4.35.
Mojżeszowe Objawienie 291, — prawo obyczajowe 291, — pr. cywilne 292, — pr. oi-rzę-
dów 292, — Pięcioksiąg Mojżesza 259, 270.
Monizm a idea jedności 80, 84, — jako system 81, — jego sprzeczności 82.
Monoteizm 16, — nie rozwinął się z pogaństwa 21, 22.
Mózg a dusza 8t.
Nadprzyrodzone Objawienie 20l,
— jego cel 201, — nadprzyrodzony stan (łaski) 345.
Natchnienie Pisma św. (inspiracja) 267, 420.
X a u k a prawdziwa prowadzi do Boga 88, poświadczają to najsławniejsi: filozofowie 14, 89, — astronomowie 92, — botanicy 96, — matematycy 93, — fizycy 93, -chemicy 94, - geologowie 1 paleontologowie 95, — mineralogowie 95, - fizjologowie i biologowie 95, — zoologowie 96.
Nauka Kościoła jest normą wiary 433, — uczy morai-ności chrześcijańskiej 448. 439, — nauki są popierane przez Kościół 98, 450.
Nawrócenie: Szawła 331",
- historyka A. Gfroerera 341, — Coppéego 106, P. Gar-gana 237, — liczne nawrócenia przy męczeństwie Chrześcijan 455.
Nieomylność Kościoła 413.
- Apostołów 363, — papieża ex cathedra 415, — całego episkopatu złączonego z papieżem 414.
Nieśmiertelność duszy 183 i n.. wiara w nią ludzkości 189.
.Nietolerancja Kościoła jest fałszem 411.
Niewolnictwo 447, - zwalczane przez Kościół 449.
Niezmienność Boga 118,
— a cuda 216, — niezmienność praw natury a cuda 208.
Objawienie Boże, — pojęcie obj. 200, — jego cel
202, — możliwość 20T, — moralna potrzeba 250, — absolutna potrzeba 256, — Pismo św. źródłem historycznem Objawienia 258, — Rozwój Objawienia 285. Obj. pierwotne 286, — patrjarchalne 288, -Mojżeszowe 291, — chrześcijańskie 297, — objawienia prywatne 350.
Obowiązek, — względem Boga 191, 196, — przyjęcia religji chrześcijańskiej 351,— należenia do Kościoła katolickiego 410.
Odkrywcy a wiara w Boga u ludów pierwotnych 19.
Opatrzność Boska 130,-a powodzenie się złym 136,— a zło moralne 137, 138, — a cierpienia 133, — a prześladowanie chrześcijan 137, — a losy ludu izraelskiego 290 i n.
Orzeczenia papieży i soborów źródłem Tradycji kościelnej 427.
Osoba, osobowość 124, Bóg osobowy 124.
Paleontologowie a wiara w Boga 95-
Palestyna, jej wykopaliska 264.
Panspermia (fantastyczna teo-rja powstania życia na ziemi) 38.
Panteizm 75, — jego sprzeczności 76, — zgubne skutki 78.
Państwo powinno być religijne 198, — państwowe stosunki przed Chrystusem odrodzone przez chrześcijaństwo
448.
P a p i e ż e prawowitymi następcami św. Piotra 400, — rządzili całym Kościołem od najdawniejszych czasów 403, — ich nieomylność 415, — ich władza prawowicie dziedziczona najlepszym wyrazem apostolskości Kościoła 409.
Papyrus turyński 13.
Paweł Apostoł, jego na-
wrócenie 330, — o zmartwychwstaniu Chrystusa 319, 320, 326, 330, 332, - wraz z św. Piotrem jest założycielem Kościoła rzymskiego 303, - o Tradycji 428—431.
Piotr Apostoł o zmartwychwstaniu Chr. 322, 326, 328.
Pismo ś w. źródłem history-cznem Objawienia 258, — jego pojęcie, z ilu i jakich ksiąg się skład,1 258, — jego język pierwotny 262, najdawniejszy przekład grecki Starego Test. xSeptuaginta^ 262, łacińskie przekłady 263, 264: Itala i Wulgata 262, polskie przekłady 263, 264, — trudności w rozumieniu Pisma św. 420, — pozorne sprzeczności 264—266, wiarogodność Pisma św. 268— 280, Boska powaga Pisma św. 420, — jego inspiracja 420, --jej zakres 424, Kanon ksiąg św. 425, — władza objaśniania tekstu św. i czytanie Pisma św. w języku krajowym 426.
Pochodzenie gatunków
139, — teorja stałości 141, — co mówi o pochodzeniu gatunków świat roślinny i zwierzęcy 141, — świat wykopaliskowy 143, - co wpływa na zmianę gatunków 145, — pochodzenie człowieka 150.
Pogaństwo 439—441, 446, 447.
Politeizm 17.
Porządek celowy w wszechświecie dowodzi istnienia Boga 42—66, — porządek nadprzyrodzony 345, — moralny i fizyczny, stosunek między nimi 211, 212.
Potop 288.
Powaga Boska Pisma św. 420 i Tradycji 426, — powaga historyczna Pisma św. 266 i n.
Poza Kościołem niema zbaw it -niaa 410, 411.
Praca uszlachetniona przez Kościół 450. Perambula fidei 9. Prawdomówność Chrystusa, o niej świadczą : Jego mądrość i świętość 311, — Jego cuda, a zwłaszcza zmartwychwstanie 317—341, — Jego własne proroctwa, które się ziściły 341.
Prawo, — Mojżeszowe 291 i n., prawo Chrystusowe rozwinięciem i udoskonaleniem praw Starego Zakonu 344, -prawo moralności przekonywa o istnieniu Boga 27^—32. Prawodawca najwyższy 27, 30. Proroctwa, — pojęcie 245, możliwość istnienia i stwierdzenia 246, 343, - ich moc dowodowa 248, — nie tamują wolnej woli człowieka 248, -proroctwa Mesjańskie 299, — ich spełnienie się na osobie Chrystusa 303.
Prorocy 269, 286, 295, — prorocze księgi 260. Protestanci 352, 382, 390, 392, 407, 409, 432, 434, 442. Protestanci świadczą o pobycie św. Piotra w Rzymie 395. Prymat św. Piotra 365, jego obietnica 365, władza kluczów 368, — powierzenie 369, — stwierdzony faktami 371, Piotr biskupem Rzymu 393—474, spadkobiercami jego władzy nad całym Kościołem są rzymscy biskupi 400—405. Prześladowania chrześcijan za wiarę 441, 442 i n., - a Opatrzność Boska 138. Przymierze (Boga z ludźmi)
288, 290, 293, 345. Przymioty istoty Bożej, sposób jej poznania 107, Bóg jest istotą osobową 124, — duchem 122, — nieskończenie doskonały 115, — niezmienny 118, — niezłożony 120, — wieczny 125, niezmierzony 126, wszędzie obecny
128, - jedyny 129, - Jego wszechmoc 131, 138, 214, — mądrość 131, 187, 195, — dobroć 131, 185, 195, — sprawiedliwość 137, 187. Psalmy 259, 263, 295.
Racjonaliści 10, 202.
Rady ewangeliczne 348, 386.
Regułą wiary nauka Kościoła 433-
Religja, — pojęcie 191, człowiek powinien być religijny 191, rodzina 197, — państwo 198, obowiązek przyjęcia reli-gji chrześcijańskiej 351.
Rigweda 13.
Rodowody Chrystusa w Ewan-gelji 266.
Rodzina powinna być religijna 197, — uświęcona przez chrześcijaństwo 448.
Rozum a wiara 459—461, 194, — a tajemnice 138, 256, 257.
Rozwój Objawienia, patrz Objawienie.
Ruch nie należy do istoty ma-terji 72, — wymaga więc koniecznie siły poruszającej 72.
Samorodztwo 38—41.
Sekty chrześcijańskie io, — protestanckie 407.
Septuaginta 262, 304.
Sobory dowodem władzy papieża nad całym Kościołem 402,
415, 417-
Sodalicje 386.
Społeczne różnice Kościół łagodził 449.
Sprawiedliwość Boża 137, 187.
Substancjalność duszy ludzkiej
173-
Suggestja 227. Sumienie 27—31, — nie jest
wynikiem wychowania 31, —
nie powstaje z przesądów 31. Synoptycy 261. Szczęście człowieka wymaga,
aby był religijny 195.
Świętość Chrystusa 313, — Kościoła 378, — rzymsko-ka-
tolickiego 386, — stwierdzona niczliczonemi cudami 387. Środki, któremi Kościół dusze uświęca 462. Wychowuje Świętych 387.
Świętych kanonizacje 229—21,5, 387.
Tajemnice wiary św. 138, 256, 257, 202.
Talmud 284, 322.
Tłumaczenie czyli objaśnianie tekstu Pisma św. należy do Kościoła 425.
Tolerancja (wyrozumiałość) Kościoła względem niewinnie błądzących 411.
Tradycja 426, jej Boska powaga 426, — w czem się zawiera 427.
Trwanie wieczne Kościoła 373, 375, 442, — jak się o niem Napoleon wyraził? 445.
Wiara w Boga: ludów cywilizowanych starożytności 13, przedstawicieli dzisiejszej kultury 15, 89—97, wiara ludów pierwotnych 16—22, tę wiarę udowadniano śmiercią, ponoszoną w jej obronie 452—457, wiara a rozum 459—461.
Wiarogodność Pisma św. 266— 284, — Chrystusa 311—348.
Władza kluczy św. Piotra 365— 369, — władza papieży 401— 405, — potrójna władza Apostołów 358.
Wolność woli 137, 138, 171, 182. 209, 248, 249.
Wskrzeszenie Łazarza 317.
Wulgata 262, 426.
Wykopaliska Assyrji, Babilonu, Egiptu i Palestyny potwierdzają prawdziwość opowiadania Pisma św. 264. Co świadczą wykopaliska o ewolucji 143, — o pochodzeniu człowieka 156 i n.
Wynalazki kleru dowodem cywilizacyjnej działalności Kościoła 98—100.
Zakon Nowy rozwinięciem i u-dohkonaleniem Starego 344. 345, — zakony 386.
Zbawiciel 285, 378, 379.
Zbawienie, niema go poza Kościołem 410—411.
Z m a r t w y c h w s t a n i e Chrystusa. Znaczenie cudu 31,8, rzeczywista śmierć Chrystusa 321, świadectwa nieprzyjaciół i przyjaciół o zmartwychwstaniu Chrystusa 324—328, dowody psychologiczne 327, prawdziwość zmartwychwstania Bóg stwierdza cudami ^^, niemożliwość ja-
kiegokolwiek szustwa 333, wykluczanie halucynacji 335— 341.
Znamiona prawdziwego Koś io-ła 377—383.
Życie, — jego początek na zic mi 32—40, — nie jtst ruchem martwych cząstek mate-rji 41, — nie można go sztucznie wytworzyć 39, — niemożliwość teorji międzyplanetarnej 38.
Żydzi, — dlaczego Chrystusa nie uznali za Mesjasza 305, 306, Żydzi a chrześcijanie 440.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ