Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ANTROPOLOGIA MENCWEL KOLANKIEWICZ KOŁAKOWSKI MILLS

24-01-2012, 5:08
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 45 zł     
Użytkownik zima1942
numer aukcji: 2001998130
Miejscowość giżycko
Wyświetleń: 8   
Koniec: 15-01-2012 15:50:52

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


PRZEGLĄD FILOZOFICZNO-LITERACKI
Wyobraźnia antropologiczna 4(21)/2008
STRON: 206
STAN: nowa
FORMAT: 164x240

Od półwiecza bez mała, czyli od mojego pojawienia się w kręgu nauki akademickiej, osłuchałem się z dźwiękiem hasła o "integracji humanistyki", jej "interdyscyplinarności", ostatnio uzupełnionego wezwaniem do "transdyscyplinarności". Choć hasła te i wezwania zapewne otwierają oczy na zamknięcie różnych dziedzin nauki i zwiększają wrażliwość na zagadnienie ich otwartości, to na tym, moim zdaniem, wyczerpuje się ich płodność i pozostają one zazwyczaj liczmanami słownymi.

Moje stanowisko, mające oparcie w doświadczeniach badawczych i przemyśleniach teoretycznych, jest takie - jestem po stronie humanistyki integralnej, a nie po stronie "integracji humanistyki". Nie da się zintegrować dziedzin nauki, jeśli wychodzi się od ich podziałów, bo podziały te się urzeczowiają, także instytucjonalnie i nic już ich nie przekroczy, zaś wszelkie tak zwane połączenia będą sztywnymi protezami, odrzucanymi przy pierwszym kroku, bo iść się na nich nie da. Należy natomiast uprawiać humanistykę, w poszczególnych dziedzinach, przekraczając ich ograniczenia, z tą myślą, że ma ona wspólny i jedyny przedmiot, jakim jest człowiek i jego świat. Innymi słowy, w tej perspektywie podziały dziedzinowe i specjalizacje naukowe są wtórne, pochodne i służebne, wobec tego fundamentalnego zobowiązania wszelkiej humanistyki, jakim jest człowiek w kulturze i kultura w człowieku, jej przedmiot, by tak rzec - pierwobytny.

Andrzej Mencwel

Światopogląd antropologiczny, którego manifestem jest książka Andrzeja Mencwela, proponuje nie tylko swoistą formę samoświadomości kulturowej dla Zachodu, a tym samym i dla Polski, w postaci kulturalizmu jako programu rozumienia kultury, jej ujmowania poprzez "współczynnik humanistyczny", międzypodmiotowo, wreszcie jako zadania wydobywania i rozwijania racjonalnego ładu kulturowego. Proponuje także program edukacyjny kreatywności i aktywności kulturalnej, ożywiania, animowania świadomego uczestnictwa w odtwarzaniu i rozbudowywaniu owego ładu kulturowego. Ma on swój wymiar instytucjonalny w postaci Instytutu Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim - placówki, której animatorem, organizatorem, dyrektorem był autor Wyobraźni antropologicznej. Książkę tę można zatem odczytać także jako syntezę programową, rodzaj manifestu szkoły naukowej, wskazania wyznaczników jej jedności i określenie zadań. Można bowiem - jak sądzę - mówić o kształtowaniu się warszawskiej szkoły antropologii kultury, stanowiącej w znacznym stopniu kontynuację i przezwyciężenie tradycji warszawskiej szkoły historii idei z jej historycystyczną, kulturową i egzystencjalną orientacją oraz marksizującym ograniczeniem, a której tworzenie się zostało przerwane w marcu 1968 roku.

Andrzej Kołakowski

 


SPIS TREŚCI

Justyna Kowalska-Leder - Wyobraźnia antropologiczna - perspektywy badawcze? (s. 9-11)

 

PANEL

Wokół książki Andrzeja Mencwela Wyobraźnia antropologiczna. Dyskusję z udziałem doktora Bartosza Korzeniewskiego i profesorów: Karola Modzelewskiego, Stanisława Obirka, Henryka Samsonowicza, Rocha Sulimy, Jerzego Szackiego, Dariusza Śnieżki oraz Andrzeja Walickiego prowadzi profesor Leszek Kolankiewicz (s. 13-49)

Andrzej Mencwel - Odpowiedź (s. 51-56)

 

ROZPRAWY

Włodzimierz Lengauer - Antyk grecki, antropologia i wyobraźnia (s. 57-68)

Grzegorz Godlewski - "Wyobraź sobie grę językową..." czyli o pożytkach z wyobraźni w antropologii słowa (s. 69-91)

Jacek Migasiński - Zobaczyć niewidzialne. Od fenomenu do widma czyli analiza pewnego przypadku wyobraźni filozoficznej (s. 93-117)

Grażyna Borkowska - Znikający punkt. O czytaniu tekstów dziewiętnastowiecznych (s. 119-129)

Ewa Kosowska - Wyobraźnia w antropologii literatury (s. 131-144)

Wojciech Józef Burszta - O wyobraźni antropologicznej dzisiaj (s. 145-157)

 

DOKUMENTY

Andrzej Mencwel - Autokomentarz naukowy (s. 159-163)

Krzysztof Pomian - List (s. 165-167)

Andrzej Mencwel - List (s. 169-172)

 

RECENZJE I OMÓWIENIA

Andrzej Kołakowski - Światopogląd antropologiczny (recenzja Wyobraźni antropologicznej Andrzeja Mencwela) (s. 173-178)

Włodzimierz Karol Pessel - Socjologia z wyobraźnią (omówienie Wyobraźni socjologicznej Charlesa Wrighta Millsa) (s. 179-184)

Tomasz Rakowski - Dwie wyobraźnie, Dwie ewolucje (omówienie Wyobraźni etnograficznej Paula Willisa) (s. 185-190)

Ewelina Godlewska - Wyobraźnia antropologiczna. O tworzeniu sensu (omówienie Dróg do antropologii Kirsten Hastrup) (s. 191-197)

 

Noty o autorach (s. 199-206)