Opis książki: Czternastu autorów, najbardziej znanych specjalistów w swoich dziedzinach wiedzy, rozważa, jak ludzie doświadczają swojej kultury i w jaki sposób wyrażają te doświadczenia poprzez formy tak rozmaite jak opowieść, dzieło literackie, teatr, karnawał, rytuał, wspomnienie i przegląd życia. Studia te będą szczególnie interesujące dla wszystkich zajmujących się antropologią społeczną i kulturową, przydadzą się również innym przedstawicielom nauk społecznych, badaczom folkloru, teoretykom literatury i filozofom.
Widać, że antropologia - a przynajmniej jej część - jest właśnie w trakcie procesu tworzenia serii publikacji na temat doświadczenia, opowiadania i tekstualności - publikacji, które za jakiś czas będą nam stale towarzyszyć. Bogactwo tej książki jest zaletą samą w sobie, a zebranie wszystkich tych artykułów w jednym tomie jest bardzo praktycznym rozwiązaniem dla tych, którzy będą wykorzystywać je w nauczaniu lub po prostu będą się chcieli z nimi zapoznać. Paul Rabinow
Zmarły niedawno Victor Turner był profesorem fundacji Williama R. Kenana Jr., wykładowcą antropologii i religii na Uniwersytecie Wirginijskim. Był autorem wielu książek, w tym słynnej pracy Proces rytualny. Prowadził badania terenowe w Zambii, Ugandzie, Meksyku, Irlandii, we Włoszech, Francji, Japonii, Brazylii i Izraelu. Edward M. Bruner, profesor antropologii na Uniwersytecie Illnois w Urbana-Champaign, prowadził badania terenowe wśród rdzennych Amerykanów i w Indonezji. Jest współredaktorem Art, Ritual, and Society in Indonesia oraz współredaktorem pracy Text, Play, and Story.
WPROWADZENIE 9 Edward M. Bruner, Przeżycie i jego ekspresje 11 CZĘŚĆ PIERWSZA. POJĘCIE DOŚWIADCZENIA 41 Victor Homer, Dewey, Dilthey i gra społeczna: szkic z zakresu antropologii doświadczenia 43 Roger D. Abrahams, Doświadczenie zwyczajne i niezwykłe '55 Frederick Turner, Refleksyjność jako ewolucja w książce Walden Thoreau 83 CZĘŚĆ DRUGA. NARRACJA 107 Renato Rosaldo, Łowy Ilongotów jako opowieści doświadczenie 109 Edward M. Bruner, Etnografia jako narracja 150 CZĘŚĆ TRZECIA. OBRAZY 169 James W. Fernandez, Wywód za pomocą obrazów a doświadczenie powrotu do Całości 171 Bruce Kapferer, Performans a strukturałizacja znaczenia i doświadczenia 200 CZĘŚĆ CZWARTA. REFLEKSYJNOŚĆ 215 Phyllis Gorfain, Dramat sceniczny a problem poznania w Hamlecie: w stronę antropologii interpretacyjnej 217 James A. Boon, Symbole, sylfy i Śiwa: alegoryczna machina tekstu kultury balijskiej 252 Barbara Myerhoff, "Życie, nie śmierć w Wenecji": drugie życie 277 CZĘŚĆ PIĄTA. WYKONANIA 305 John Steward, Patronat i kontrola podczas karnawału. na Trynidadzie 307 Barbara A. Babcock, Ulepiona osobowość: "mali Ludzie" Helen Cordero 335 Richard Schechner, Wymiary performansu 364 EPILOG 391 Glifford Geertz, Zdobywając doświadczenia, autoryzując siebie 393 Nota o autorach 403 Indeks 405
|