Tytuł
Antropologia dla nauczycieli wychowania fizycznego
Autor
Zbigniew Drozdowski
Opis
Wydawnictwo AWF Poznań
ISBN 83[zasłonięte]88923-2
Poznań 2002. Wyd. 2, zmienione i uzupełnione, format 165 x 235, objętość 195 str., oprawa miękka
Niniejszy podręcznik powstał w poznańskim środowisku antropologicznym. Stąd też nawiązuje zarówno do poglądów twórcy tego ośrodka - Adama Wrzoska, jak i twórcy polskiej szkoły antropologicznej - Jana Czekanowskiego oraz twórcy naukowego kształtu poznańskiej uczelni wychowania fizycznego - Michała Cwirko-Godyc-kiego, których uczniem bodaj ostatnim w takiej triadzie jest autor. Ich myśli i poglądy stanowiły o przedstawionym w niniejszym opracowaniu kształcie antropologii w jej zastosowaniach w kulturze fizycznej.
I. WSTĘP
II. ANTROPOLOGIA A KULTURA FIZYCZNA
1. Antropologia, definicja, cele i zadania
2. Kultura fizyczna - definicja, cele i zadania we współczesnym społeczeństwie
3. Cele i zadania antropologii w kulturze fizycznej
4. Wiedza antropologiczna w pracy nauczyciela wychowania fizycznego
III. BIOSPOŁECZNE SKUTKI EWOLUCYJNYCH PRZEMIAN CZŁOWIEKA
1. Klasyfikacja rzędu Naczelnych
2. Główne etapy ewolucyjnych przemian człowieka
3. Czynniki ewolucji człowieka
4. Wybrane biologiczne i społeczne skutki ewolucyjnych przemian człowieka
IV. OSOBNICZY ROZWÓJ CZŁOWIEKA
1. Podstawowe pojęcia ontogenezy człowieka
2. Okres osobniczego rozwoju człowieka
3. Czynniki rozwoju
4. Rozwój osobniczy wybranych cech i układów człowieka
5. Biospołeczne skutki działania czynników rozwoju
a) Wiek rozwojowy
b) Trend sekularny i akceleracja
c) Rozwarstwienie społeczne a rozwój fizyczny
V. ANTROPOMOTORYKA
1. Charakterystyka wybranych pojęć
2. Pomiar sprawności fizycznej
a) Uwagi ogólne
b) Pomiar wybranych cech sprawności fizycznej
c) Mierniki sprawności fizycznej
3. Sprawność fizyczna zawodowa (produkcyjna)
4. Zmiany sprawności fizycznej z wiekiem
5. Czynniki wpływające na sprawność fizyczną i skutki ich działania
VI. ZRÓŻNICOWANIE WSPÓŁCZESNEJ LUDZKIEJ POPULACJI
1. Czynniki kształtujące zmienność ludzkiej populacji
2. Dymorfizm płciowy
3. Asymetria
4. Postawa
5. Skład ciała
6. Zróżnicowanie konstytucjonalne
VII. BIOSPOŁECZNE SKUTKI AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ
a) Hipertrofia robocza
b) Wpływ aktywności ruchowej na rosnący organizm
c) Społeczne skutki aktywności ruchowej
VIII. SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
IX. CHRONOBIOLOGIA W PRACY NAUCZYCIELA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
1. Klasyfikacja biorytmów
2. Charakterystyka biorytmów
3. Chronobiologiczne przesłanki pracy nauczyciela wychowania fizycznego
X. ANTROPOMETRIA - WYBRANE ZAGADNIENIA
1. Definicja, cele i zadania. Uwagi ogólne
2. Zasady pomiaru i opisu ludzkiego ciała
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu. Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!