Anna Antosz, IRENA DROZDOWICZ-JURGIELEWICZOWA.
Studium pedagogiczne, Wyd. Uniwersytet Warszawski Wydział
Pedagogiczny, Warszawa 2007, 17x24,5 cm, 220 str. + ilustracje na wkładkach,
oprawa twarda, stan bardzo dobry.
SPIS TREŚCI
WSTĘP
I. ROZWÓJ EDUKACJI DOROSŁYCH W POLSCE DO WYBUCHU
II WOJNY ŚWIATOWEJ
1. Tradycje oświaty dorosłych
2. Oświata dorosłych w okresie międzywojennym
Nauczanie zbiorowe w uczelnianych ośrodkach nauki polskiej
3.
Działalność Wolnej Wszechnicy Polskiej
Nauczanie kursowe
w pozaszkolnych instytucjach upowszechniania wiedzy
Towarzystwo Czytelni Ludowych
Towarzystwo Szkoły Ludowej
Polska Macierz Szkolna
Związek
Polskiego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych
Towarzystwo
Uniwersytetu Robotniczego
Instytut Oświaty Dorosłych
Powszechny Uniwersytet Korespondencyjny
4.
Udział literatów polskich w działalności oświatowej
II. HISTORIA ŻYCIA I TWÓRCZOŚCI IRENY
JURGIELEWICZOWEJ
1. Rodzina Oxińskich i Drozdowiczów
2. Dzieciństwo i edukacja Ireny Jurgielewiczowej
3. Życie w
okresie I wojny światowej
4. Działalność Ireny
Drozdowicz-Jurgielewiczowej w okresie międzywojennym
5. Praca
konspiracyjna i twórczość w czasie II wojny
6. Aktywność zawodowa
Ireny Jurgielewiczowej w niepodległej Polsce
III. ZAŁOŻENIA BADAWCZE
1. Przedmiot i cel badań
2. Ustalenia terminologiczne
3. Problemy badawcze
4. Metody i techniki badawcze
IV. ANALIZA BIOGRAFII EDUKACYJNEJ IRENY
JURGIELEWICZOWEJ
1. Konstruowanie tożsamości
indywidualnej w powieściach autobiograficznych Ireny Jurgielewiczowej
2. Strategie opisywania siebie
3. Strategia powracania do
przeszłości - przeobrażenia natury psychicznej
Relacje
Ireny Jurgielewiczowej z matką
Przeżycia religijne w
narracji Ireny Jurgielewiczowej
Poglądy ideologiczne
pisarki dotyczące państwa polskiego
4. Strategia osób znaczących
Postać ojca - Grzegorza Drozdowicza
Postać męża - Mieczysława Jurgielewicza
Przyjaciółki - Maria Rorichowa i Hanna Wentlandtowa
Postać Zygmunta Drozdowicza
5. Strategia
opowiadania o swoich upodobaniach
Zainteresowanie
tematyką społeczno-polityczną
Zainteresowania czytelnicze
Fascynacja przyrodą
Zainteresowanie pracą pedagogiczną
6. Strategia autodefinicji
Autodefinicje przymiotnikowe określające cechy psychiczne
Autodefinicje przymiotnikowe określające cechy
fizyczne
Autodefinicje rzeczownikowe określające cechy
psychiczne
Autodefinicje rzeczownikowe określające cechy
fizyczne
7. Biografia edukacyjna Ireny Jurgielewiczowej w powieściach
autobiograficznych
8. Wychowanie w rodzinie
9. Edukacja
formalna i nieformalna
10. Edukacja incydentalna i samokształcenie
11. Linia edukacyjnego rozwoju Ireny Jurgielewiczowej
V. POGLĄDY NAUKOWE IRENY
DROZDOWICZ-JURGIELEWICZOWEJ NA ANDRAGOGIKĘ I OŚWIATĘ DOROSŁYCH
1. Założenia dydaktyki dorosłych
2. Cele
uczenia, nauczania i kształcenia w oświacie dorosłych
3. Uczenie i
wychowywanie dorosłych
4. Materiał uczenia, nauczania i kształcenia
5. Metody pracy z dorosłymi
6. Formy
Formy organizacyjne uczelni dla dorosłych - kursy początkowe
Formy organizacyjne uczelni dla dorosłych - szkoły powszechne..
Formy organizacyjne uczelni dla dorosłych - uniwersytety ludowe
Formy organizacyjne uczelni dla dorosłych - uniwersytety powszechne
7.
Nauczyciel
Rola i zadania nauczyciela dorosłych
Kształcenie pracownika oświatowego
8. Potrzeby
dydaktyki dorosłych
9. Problematyka popularyzacji
10.
Zadania popularyzacji
11. Dydaktyczna koncepcja popularyzacji
12. Dorosły - uczeń i wychowanek
13. Przygotowanie umysłowe
słuchaczy szkół powszechnych w kontekście dalszej edukacji w uniwersytecie
powszechnym
14. Dorosły jako uczeń szkoły powszechnej
15.
Praca umysłowa dorosłych
16. Problematyka popularyzacji czytelnictwa
17. Upowszechnianie oświaty wśród „niewyrobionych" czytelników w
Polsce Ludowej
18. Czytelnictwo a literatura dla dzieci i młodzieży
19. Technika pracy umysłowej w literaturze dla młodzieży
PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA
ANEKS
Anna Antosz - andragog, doktor nauk
humanistycznych w zakresie pedagogiki, pracownik Katedry Edukacji Ustawicznej i
Andragogiki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania
zawodowe autorki sytuują się w obszarze szeroko rozumianej edukacji osób
dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki nauczania i uczenia się,
negocjacji oraz technik rozwiązywania konfliktów. Autorka aktualnie uczestniczy
w badaniach nad edukacją kulturalną dorosłych, prowadzonych we współpracy z
Uniwersytetem Humboldta w Berlinie. Ponadto realizuje projekt badawczy dotyczący
całożyciowego uczenia się ludzi dorosłych w perspektywie
społecznokulturowej.
Autorka w treści rozprawy zawarła wierny obraz
rozwoju polskiej oświaty dorosłych w II połowie XIX i przez cały XX wiek.
Trafnie też scharakteryzowała środo¬wisko rodzinne I.
Drozdowicz-Jurgielewiczowej, jej drogę edukacyjną, pracę zawodową, twórczość
naukową, literacką i pamiętnikarską. Wiernie ukazała zawarte w jej publikacjach
oceny, opinie i liczne wnioski, a także postulaty co do doskonalenia oświaty
dorosłych, funkcjonowania w niej nauczyciela i ucznia, samokształcenia i
techniki pracy umysłowej oraz innych. Tak skonstruowana praca jest wartościowym
studium ważnego społecznie zagadnienia, jakim jest kształcenie i rozwój wybranej
do analizy biografii człowieka (niewątpliwie wybitnego). Oceniana rozprawa jest
poważnym studium zapowiedzianego w jej tytule zagadnienia, dowodzącym rozleglej
wiedzy Autorki nie tylko na temat życia i twórczości I.
Drozdowicz-Jurgielewiczowej, ale i przemian oświaty dorosłych, jakie dokonywały
się w XX wieku w naszym kraju.
(Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza
Aleksandra)
Rozprawa doktorska zdecydowanie wzbogaca naszą wiedzę o życiu i dziele Ireny
Drozdowicz-Jurgielewiczowej - pioniera polskiej andragogiki, wybitnej pisarki i-
nie bójmy się tego słowa - wspaniałego człowieka. Autorce udało się odtworzyć
żywy, intensywny, wielopoziomowy proces konstruowania tożsamości indywidualnej
oraz drogę edukacyjnego rozwoju Ireny Drozdowicz-Jurgielewiczowej. Zasługą
autorki jest także to, że ujawniła ona swoją rozprawą wielkie poznawcze
możliwości, które stwarza analiza biografii edukacyjnej. To sprawiło, że lektura
czwartego rozdziału rozprawy dostarcza autentycznej intelektualnej satysfakcji.
Takiej satysfakcji dostarcza i na wysoką ocenę zasługuje także piąty, ostatni
rozdział rozprawy. Przedstawione tutaj zostały poglądy naukowe Ireny
Drozdowicz-Jurgielewiczowej.
(Z recenzji dr. hab. Henryka Depty prof. UW) [od
Wydawcy]
Obejrzyj inne moje aukcje (mniejszy koszt
wysyłki). Polecam formę płacenia z góry przelewem na moje konto w:
-
mBanku lub
- Inteligo.
Wysyłam (2 razy w tygodniu) po
zaksięgowaniu przelewu listem poleconym ekonomicznym lub paczką (przy kilku
książkach).
"ZA POBRANIEM" wysyłam osobom mającym przynajmniej 5 (PIĘĆ)
pozytywnych komentarzy.
Jeżeli mieszkasz w
Warszawie, możesz odebrać książki z Ursynowa (niedaleko stacji metra
Stokłosy).