Płyta jest nowa, nieużywana, nieskazitelna. Bez wad, bez odcisków palców, zagięć poligrafii itp. Edycja – plastikowe etui. Folia z paskiem samoprzylepnym.
Wydawnictwo: ECM (DE) Kompozytor: Anouar Brahem Rodzaj: World Jazz/Soul Jazz Instrument lidera: oud
: Opis Wydawcy: Tunezyjczyk Anouar Brahem studiował przez dziesięć lat grę na oud u legendarnego mistrza tego instrumentu Ali Sitriego.
Przez brytyjski dziennik "The Guardian" został uznany za "największego innowatora jazzu", jako uzasadnienie podano fakt,
że udało mu się w niespotykanym stopniu przekroczyć jego konwencje. Wkrótce po przeprowadzce do Paryża zaczął odnosić
sukcesy we współpracy ze słynnym choreografem Maurice'em Bejartem. Ich wspólne dzieło "Powrót do Kartaginy" zdobyło
ogromnie prestiżową nagrodę National Award Of Excellence In Music.
Podczas amerykańskiego tournee spotkał szefa monachijskiej firmy płytowej ECM Manfreda Eichera. Uznawany za guru
europejskiego jazzu Niemiec od razu docenił skalę talentu Brahema i podpisał z nim kontrakt. Zaowocowało to serią
znakomitych albumów, w których nagraniu wzięli udział tak znani muzycy jak Jan Garbarek, John Surman czy Dave Holland. Kariera tunezyjczyka do dziś przebiega wielotorowo. Obok nagrań płytowych pisze muzykę do spektakli teatralnych,
baletowych oraz filmów. Przykładem może tu służyć choćby wysoko oceniona ścieżka dźwiękowa filmu Costy Gavrasa "Hanna K."
Anouar Brahem wykazuje większe związki z muzyką europejską niż inni wielcy wirtuozi oud: izraelczyk Yair Dalal czy
Libańczyk Rabih Abou-Khalil.
Jego nowa płyta 'The Astounding Eyes of Rita' potwierdza obrany przez niego kurs, inspirująca fuzja akustycznego jazzu z
medytacyjnym brzmieniem arabskiej lutni daje nadal wciągający efekt, zmysłowa muzyka ma moc tworzenia wielobarwnych
obrazów, rodem z kultury Orientu.
All About Jazz: The Astounding Eyes of Rita rings to life on four resonant notes from Tunisian oudist Anouar Brahem, joined in short
order by the deep, rich tone of Klaus Gesing's bass clarinet. The music sounds ancient, like something from an old
civilization, full of past truths that still hold true. Manfred Eicher, the man in charge at ECM Records, has been known to inspire, from talented artists, consistently
beautiful and sometimes eccentric (American ethno-centricity speaking) music from unusual instrumental combinations. His
ECM sound-with notable exceptions including Keith Jarrett's Standard Trio and Trio Beyond, to name two-leans toward
spaciousness and subtlety with an egalitarian chamber music approach. The Astounding Eyes of Rita fits into that chamber
aesthetic, its quartet teaming German bass clarinetist Gesing with Brahem's Middle Eastern oud, backed by Swedish bassist
Bjorn Meyer-known best for his groove-heavy Zen-Funk work in Nik Bartsch's Ronin-and Lebanese percussionist Khaled
Yassine, to make a tranquil world music that embraces the inspired introspection and organic breathing room that has
become de rigueur with the German record label.
The oud, the ancestor to the Western lute, is not your everyday jazz instrument. The pear-shaped, big-bodied string
instrument that, to the uneducated ear, doesn't sound hugely different from the acoustic guitar, is sharper in tone,
perhaps, and more succinct in its notations. The bass clarinet adds a Western element; introduced to many by Bennie
Maupin's dark wood moaning within the sonic conglomeration of Miles Davis' Bitch's Brew (Columbia, 1969), its divine
sound, showcased here in a quartet setting, is too seldom heard in jazz. The darbouka-a Middle-Eastern goblet drum with a
crisp, resonant pop-bolsters the world music flavor of the set.
"The Lover of Beirut" has a peaceful feeling-restrained, unhurried and spiritual. "Dance With Waves" gives off a glow of
peaceful momentum, while "Stopover At Djibouti" evokes images of teaming streets, gregarious interactions and convivial
equanimity, the richly mellifluous voice of the bass clarinet punctuated by the concise declarations of the oud and
darbouka.
The title tune explores the mysteries and the beauty of "Rita's" eyes, sounding like a celebration of something holy.
Indeed, the quartet's musical immersion in things revered gives the Astounding Eyes of Rita a feeling of deep
spirituality expressed by these serenely gorgeous sounds. By Dan McClenaghan
Editor's Info: Delightful new project, assembled by Tunisian oud master Brahem with producer Manfred Eicher. Combination of bass
clarinet with oud suggests a link to Anouar's "Thimar" trio, but this East/West line-up often feels closer to the more
traditionally-inclined sounds of "Barzakh" or "Conte de l'Incroyable Amour". Klaus Gesing, from Norma Winstone's Trio,
and Björn Meyer, from Nik Bärtsch's Ronin, are both players with an affinity for musical sources beyond jazz, and they
interact persuasively inside Brahem's music. A dance of dark, warm sounds, urged onward by the darbouka and frame drum of
Lebanaese percussionist Khaled Yassine. The album is dedicated to the memory of Palestinian poet Mahmoud Darwish.
muzycy: Anouar Brahem: oud Klaus Gesing: bass clarinet Bjorn Meyer: bass Khaled Yassine: darbouka, bendir.
utwory:
1. The Lover Of Beirut 2. Dance With Waves 3. Stopover At Djibouti 4. The Astounding Eyes Of Rita 5. Al Birwa 6. Galilee Mon Amour 7. Waking State 8. For No Apparent Reason