Problematyce zaburzeń odżywiania poświęcono niewiele miejsca w literaturze pedagogicznej. Odczuwalny brak badań pedagogicznych i pogłębionych analiz naukowych, odnoszących się do czynnika rodzinnego w procesie powstawania, rozwoju i leczenia anoreksji, stał się podstawowym wyznacznikiem dla przeprowadzenia badań i napisania tej książki.
Książka składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy pracy zawiera rozważania teoretyczne dotyczące wybranych zagadnień procesu wychowania w rodzinie.
W drugim rozdziale przedstawiono, na podstawie dostępnej literatury przedmiotu, teoretyczne założenia dotyczące anoreksji, jej istoty, kryterii diagnostycznych i modelu etiologicznego (ze szczególnym uwzględnieniem czynników rodzinnych).
Rozdział trzeci ma charakter informacyjno-poradnikowy, pozwala zrozumieć zarówno samą chorobę, jak i trudną sytuację całej rodziny osoby cierpiącej na anoreksję. W tym rozdziale rodzice otrzymują gotowe wskazówki, jak postępować z chorym dzieckiem i jak wspierać je w codziennej walce z chorobą.
W czwartym rozdziale zostały zaprezentowane założenia metodologiczne badań własnych oraz wyniki badań. Ze względu na jakościowy charakter badań Autorka zdecydowała się na liczne cytowanie wypowiedzi osób cierpiących na anoreksję i ich rodziców. Dzięki temu, mimo pewnych uogólnień, można spojrzeć na problem zawarty w temacie pracy przez pryzmat poszczególnych rodzin. Koncepcja badań własnych oparta została na metodach badań jakościowych, którymi objęto 30 rodzin osób cierpiących na anoreksję w całej Polsce. Zamieszkanie i uczestniczenie w codziennym życiu członków rodziny pozwoliło Autorce na swobodną obserwację oraz przeprowadzenie wywiadów zarówno z osobami chorymi, jak i ich rodzicami.
Dr Ewa Drozd:
Książka dr Beaty Szurowskiej mówi właśnie o tym, czego byśmy chcieli najbardziej dowiedzieć się o anoreksji.(...) Publikację należy polecić wszystkim zainteresowanym problemem anoreksji w rodzinie. Myślę, że zaprezentowane w książce treści dają powody do refleksji i staną się inspiracją do poszukiwań najlepszych sposobów i możliwości powrotu do zdrowia chorym na anoreksję. Prezentowaną książkę można z pewnością uznać za bardzo cenne przedsięwzięcie wydawnicze.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Wychowanie w rodzinie
1.1. Istota wychowania
1.2. Znaczenie rodziny w wychowaniu dziecka
1.2.1. Rodzina i wychowanie w rodzinie
1.2.2. Rola rodziców w procesie wychowania dziecka
1.2.3. Wybrane teorie funkcjonowania rodziny
Rozdział 2. Anoreksja nervosa – wybrane zagadnienia
2.1. Istota anoreksji – wybrane aspekty
2.2. Diagnozowanie anoreksji – wybrane aspekty
2.3. Przyczyny jadłowstrętu psychicznego
2.4. Wpływ czynników rodzinnych na powstawanie i rozwój anoreksji
2.5. Wybrane aspekty leczenia jadłowstrętu psychicznego
Rozdział 3. Anoreksja – wróg twojego dziecka
3.1. Anoreksja – fakty i mity
3.2. Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem cierpiącym na anoreksję
3.3. Rola rodziny w leczeniu choroby
3.4. Różne twarze anoreksji
Rozdział 4. Raport z badań
4.1. Wprowadzenie
4.2. Poziom akceptacji w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed i po wystąpieniu objawów choroby
4.2.1. Poziom akceptacji w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed wystąpieniem objawów choroby
4.2.2. Poziom akceptacji w rodzinach osób cierpiących na anoreksję po wystąpieniu objawów choroby
4.3. Poziom autonomii w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed i po wystąpieniu objawów choroby
4.3.1. Poziom autonomii w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed wystąpieniem objawów choroby
4.3.2. Poziom autonomii w rodzinach osób cierpiących na anoreksję po wystąpieniu objawów choroby
4.4. Poziom ekspresji emocji w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed i po wystąpieniu objawów choroby
4.4.1. Poziom ekspresji emocji w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed wystąpieniem objawów choroby
4.4.2. Poziom ekspresji emocji w rodzinach osób cierpiących na anoreksję po wystąpieniu objawów choroby
4.5. Poziom komunikacji w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed i po wystąpieniu objawów choroby
4.5.1. Poziom komunikacji w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed wystąpieniem objawów choroby
4.5.2. Poziom komunikacji w rodzinach osób cierpiących na anoreksję po wystąpieniu objawów choroby
4.6. Poziom wymagań w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed i po wystąpieniu objawów choroby
4.6.1. Poziom wymagań w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed wystąpieniem objawów choroby
4.6.2. Poziom wymagań w rodzinach osób cierpiących na anoreksję po wystąpieniu objawów choroby
4.7. Poziom przepuszczalności granic zewnętrznych w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed i po wystąpieniu objawów choroby
4.7.1. Poziom przepuszczalności granic zewnętrznych w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed wystąpieniem objawów choroby
4.7.2. Poziom przepuszczalności granic zewnętrznych w rodzinach osób cierpiących na anoreksję po wystąpieniu objawów choroby
4.8. Poziom przepuszczalności granic wewnętrznych w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed i po wystąpieniu objawów choroby
4.8.1 Poziom przepuszczalności granic wewnętrznych w rodzinach osób cierpiących na anoreksję przed wystąpieniem objawów choroby
4.8.2. Poziom przepuszczalności granic wewnętrznych w rodzinach osób cierpiących na anoreksję po wystąpieniu objawów choroby
4.9. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia