Część I. Podstawy ogólne metodyki doradztwa rolniczego 1. Doradztwo rolnicze jako składnik systemu upowszechniania wiedzy rolniczej i postępu w rolnictwie. 1.1. . System upowszechniania wiedzy rolniczej i postępu w rolnictwie w Polsce
1.2 Przyczyny i czynniki rozwoju współczesnych systemów upowszechniania wiedzy rolniczej ........................ 1.3. Istota i zadania doradztwa rolniczego ............... 23 1.4. Zakres i kierunki rozwoju współczesnego doradztwa rolniczego .... 27 2. Doradztwo rolnicze w systemie agronomii społecznej w Polsce w latach 1918—1939 ................... 2.1. Instruktor rolny w systemie agronomii społecznej w okresie międzywojen¬nym .............................. 31 2.2. Koncepcje metodyczne pracy doradczej na wsi w latach 1918—1939
2.3. Kształcenie i doskonalenie zawodowe kadry instruktorskiej w rolnictwie 48
2.4. Pozaszkolna oświata rolnicza .................... 56 2.5. Agronomia społeczna jako przedmiot zainteresowania placówek nauko¬wych .............................. 60 3. Ewolucja struktur organizacyjnych i kierunków działalności służby rolnej l W PRL ............................... 64 3.1. Pojecie służby rolnej ....................... 64 3.2. Rozwój i organizacja służby rolnej w latach 1947—1967 ....... 66 3.3. Służba agronomiczna związków kółek rolniczych i zrzeszeń branżowych w latach 1958—1967 3.4. Reorganizacja służby rolnej po roku 1968 .............. 73 3.5. Zadania gminnej służby rolnej po reformach administracyjnych .... 79 3.6. Współdziałanie służby rolnej z instytucjami i organizacjami wiejskimi . 85 4. Sylwetka spoleczno-zawodowa instruktora rolnego. ............ 89 4.1. Funkcje zawodowe instruktora rolnego w gminie ........... 89 4.2. Osobowość instruktora — doradcy rolników ............. 96 4.3. Doradca a społeczność wiejska ................... 101 5. Służba doradztwa specjalistycznego w jednolitym systemie upowszechniania wiedzy i postępu rolniczego w Polsce 5.1. Ogólne problemy przekazywania osiągnięć naukowych do praktyki czej ............................. 5.2. Zadania naukowo-badawcze i upowszechnieniowe RRZD . . . . . 5.3. Organizacja służby doradztwa specjalistycznego ......... 5.4. Wojewódzkie ośrodki postępu rolniczego ............ 5.5. Funkcje zawodowe inspektora WOPR ............. 5.6. Niektóre problemy metodyczne współdziałania specjalistów z gmi służbą rolną ......................... 6. Metody programowania rozwoju produkcji rolniczej i planowania działalnc powszechnieniowej 6.1. Tryb planowania rozwoju rolnictwa indywidualnego ........ 6.2. Opracowywanie typów gospodarczych i modeli gospodarstw wzorc wych ............................. 6.3. Planowanie działalności upowszechnieniowej ............ 7. Rola informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej w pracy doradcz< instruktora rolnego ......................... 7.1. Struktura informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej w rolnictwu 7.2. Informacje rolnicze jako podstawa programowania rozwoju produkcji rolniczej w rejonie działania instruktora 7.3. Informacje elementarne przetwarzane jako przesłanki do organizowania produkcji rolniczej w skali rejonu 7.4. Sposoby pozyskiwania danych ................... 8. Socjologiczne aspekty adaptacji i dyfuzji innowacji rolniczych ....... 8.1. Istota dyfuzji innowacji rolniczych ................. 8.2. Fazy adaptowania innowacji .................... 8.3. Wpływ cech innowacji na skalę adaptacji .............. 8.4. Postawy rolników a tempo i zasięg stosowania innowacji ....... 8.5. Upowszechnianie innowacji a warunki środowiska .......... 8.6. Realizacja środowiskowych inicjatyw społecznych ........... 9. Podstawy psychologiczno-dydaktyczne doradztwa rolniczego ........ 9.1. Poradnictwo indywidualne ..................... 9.2. Poradnictwo grupowe ....................... 9.3. Psychologiczne podstawy poradnictwa ................ 20 10. Gospodarstwa przykładowe jako baza dydaktyczna pracy doradczej na wsi 22 10.1. Rodzaje obiektów wdrożeniowo-upowszechnieniowych ........ 22: 10.2. Zasady organizowania gospodarstw przykładowych. ......... 22; 10.3. Współpraca służby rolnej z gospodarstwami przykładowymi ..... 22/ 10.4. Sposoby wykorzystywania gospodarstw przykładowych w pracy oświatowo-doradczej ...................... 10.5. Ocena skuteczności działania gospodarstw przykładowych ...... 232 10.6. Rozwijanie kooperacji miedzy indywidualnymi gospodarstwami rolnymi 234 11. Metody pracy instruktorskiej w rolnictwie ................ 242 11.1. Pojęcie metodyki pracy instruktorskiej ............... 242 11.2. Ogólna charakterystyka metod pracy doradczej ........... 243 11.3. Metodyka demonstracji i pokazów rolniczych ............ 246 11.4. Konkursy i wycieczki rolnicze .................. 253 11.5. Zespoły młodego rolnika ..................... 256 11.6. Zagadnienie skuteczności metod i środków upowszechniania wiedzy i postępu rolniczego ........... 11.7. Podstawowe warunki racjonalnego stosowania metod i środków dydak¬tycznych ............................ 263 11.8. Ogólne zasady skutecznego działania instruktora rolnego ....... 268 11.9. Dokumentacja pracy instruktora ............... . 276 12. Ocenianie efektywności pracy instruktorskiej w rolnictwie ......... 281 12.1. Metodyczne problemy badania efektywności działalności upowszechnie¬niowej ............................. 281 12.2. Oceny globalne i wycinkowe ................... 287 12.3. Zagadnienia metodyczne oceny pracy instruktora .......... 295 13. Stan i kierunki badań naukowych w zakresie doradztwa rolniczego .... 302 13.1. Próba definicji teoretycznych podstaw doradztwa rolniczego ..... 302 13.2. Kierunki badań i studiów nad probl :matyką doradztwa rolniczego . . 304 13.3. O naukową metodykę doradztwa rolniczego ............ 313 Literatura do części I Plan rekapitulacji materiału programowego z zakresu metodycznych podstaw doradztwa ............................... Część H. Zagadnienia pozaszkolnej oświaty rolniczej 14. Pozaszkolna oświata rolnicza jako system wychowania społeczno-zawodowego młodzieży pracującej i dorosłych 14.1. Androgogiczna definicja pozaszkolnej oświaty rolniczej ........ 326 14.2. Charakterystyczne cechy systemu pozaszkolnej oświaty rolniczej .... 330 14.3. Jesienno-zimowe szkolenie rolnicze ................ 335 14.4. Kształcenie kursowe w zakresie rolnictwa .............. 338 14.5. Zespoły przysposobienia rolniczego młodzieży wiejskiej ........ 341 14.6. Praca oświatowa instruktora rolnego ................ 344 15. Struktura i charakterystyczne cechy procesu kształcenia rolniczego dorosłych 351 15.1. Istota procesu nauczania i uczenia się ............... 351 15.2. Andragogiczna interpretacja wychowania rolniczego dorosłych .... 356 15.3. Dydaktyczna problematyka nauczania rolnictwa w formach pozaszkol¬nych .............................. 362 15.4. Zasady dydaktyczne w kształceniu dorosłych ............ 367 16. Metody kształcenia i doskonalenia zawodowego dorosłych ......... 16.1. Pojecie metody i metodyki1 nauczania ............... 16.2. Metody podające ........................ 37 16.3. Metody poszukujące ....................... 37 16.4. Metody aktywizujące ...................... 38 16.5. Czynniki determinujące wybór metody ............... 39 16.6. Sposoby uczenia się z podręcznika ................ 39 16.7. Studiowanie literatury fachowej .................. 40 17. Kształcenie kadr rolniczych w trybie zaoczno-telewizyjnym ........ 40' 17.1. Nowoczesna technologia kształcenia pracujących .......... 40! 17.2. Kształcenie zaoczne jako system kierowanego samokształcenia .... 411 17.3. Rola nauczyciela w kształceniu zaoczno-telewizyjnym ........ 41i 17.4. Model dydaktycznej szkoły zaoczno-telewizyjnej dla pracujących ... 4 H 17.5. Funkcje dydaktyczne lekcji telewizyjnych w teorii i praktyce ..... 42C 17.6. Struktura lekcji telewizyjnych ................... 423 17.7. Procedura oceniania lekcji telewizyjnych .............. 429 17.8. Sposoby wykorzystywania lekcji TV w pracy samokształceniowej uczniów TVTR 18. Przedmiot, zadania i perspektywy rozwoju teorii pozaszkolnej oświaty rolni¬czej ................................. 439 18.1. Problematyka pozaszkolnej oświaty rolniczej w literaturze krajowej 440 18.2. Ogólna ocena aktualnego stanu badań i studiów .......... 444 18.3. Przedmiot i zadania teorii pozaszkolnej oświaty rolniczej ...... 446 18.4. Baza naukowa teorii pozaszkolnej oświaty rolniczej. ......... 449 18.5. Kierunki i czynniki dalszego rozwoju teorii pozaszkolnej oświaty rolni¬czej .............................. 452 Literatura do części II Plan rekapitulacji materiału programowego z zakresu pozaszkolnej oświaty rolniczej .......... Wskazówki metodyczne do samokształcenia ................. 461 |