|
"ANATOL ŁUNACZARSKI - AKSJOLOGICZNY WYMIAR ESTETYKI", A.MACIEJEWSKA-JAMROZIAKOWA; UAM, POZNAŃ 1989; nakład : 380; stan : plus db : pieczątki ; przesyłka polecona : 9,30 zł.
SPIS TREŚCI :
CZEŚĆ PIERWSZA FILOZOFICZNY I KULTUROWY KONTEKST ESTETYKI ŁUNACZARSKIEGO
Rozdział I. Modernistyczne uwarunkowania estetyki Łunaczarskiego . 5 1. Najważniejsze wątki orientacji modernistycznej ............. 11 2. Funkcjonalna charakterystyka sztuki........................ 17 3. Modernistyczne toposy estetyczne: indywidualizm, tragizm życia, patologia artysty............ 25
Rozdział II. Pozytywistyczny paradygmat nauki i norm postępowania badawczego...... 50 1. Twórczość estetyczna Łunaczarskiego a reguły „klasycznego" pozytywizmu.................... 51 2. Rola filozofii empiriokrytycznej ........................... 56
Rozdział III. Łunaczarski - krytyk i estetyk marksistowski ....... 73 1. Filozoficzne podstawy sztuki wywiedzione z działalności ludowego komisarza oświaty - jego sporów i polemik artystycznych................................................ 73 2. Dyskusje wokół prawomocności metody formalistycznej i socjologicznej w estetyce....... 96 3. Podstawy marksistowskiej krytyki artystycznej .............. 107 4. Aksjologiczne ukierunkowanie marksistowskiej estetyki i krytyki artystycznej............. 113
CZEŚĆ DRUGA SZTUKA, JEJ WARTOŚCI I ZASADY WARTOŚCIOWANIA
Rozdział I. Elementy, ontologii sztuki.............. 121 1. Sztuka w aspekcie społeczno-historycznym i przedmiotowo-artystycznym....... 121 2. Zagadnienia formy artystycznej............................. 134 3. Sztuka elementarna i sztuka ideologiczna................... 138
Rozdział II. Obiektywistyczna i nienaturalistyczna koncepcja wartości estetycznej................................... 144 1. Opisowa koncepcja wartości estetycznej - aksjologiczne konsekwencje relacji pojęć „sztuka" i życie"......146 2. Teoretyczny status wartości estetycznej.................... 175
Rozdział III. Zaaady wartościowania sztuki....................... 196 1. Przeciw relatywizmowi aksjologicznemu - spór z Plechanowem o „powinności" sztuki.....196 2. Uniwersalność syntetycznej wartości etyczno-estetycznej „piękno i pełnia życia".................................... 207
Anatol Lunatcharsky. The axiological dimension of aesthetics (Summary) ...................... 223 |
|
|