Umiejętne stosowanie metod analizy strategicznej pozwala ocenić szanse przedsiębiorstwa na rynku i przewidzieć czyhające na nie zagrożenia. Dzięki temu można ograniczyć ryzyko błędnych decyzji, aby lepiej sobie radzić na silnie konkurencyjnych rynkach. W podręczniku zostały przedstawione metody analizy strategicznej najczęściej stosowane w zarządzaniu strategicznym. Są to metody służące do analizy makrootoczenia, otoczenia konkurencyjnego oraz sytuacji wewnętrznej przedsiębiorstwa. Szczegółowo została przedstawiona analiza SWOT, pozwalająca zbadać wnętrze organizacji i jej otoczenie konkurencyjne. Cennym uzupełnieniem podręcznika są zestawy ćwiczeń, uczące samodzielnego wykonywania analizy strategicznej.
Podręcznik jest przeznaczony dla studentów kierunków ekonomicznych w wyższych uczelniach różnych typów, uczestników kursów doskonalących umiejętności menedżerskie, a także przedsiębiorców i menedżerów.
Spis treści
Wprowadzenie
1. Analiza strategiczna - zakres i wykorzystanie
Pojęcie, geneza i rozwój analizy strategicznej
Użytkownicy analizy strategicznej
Metodyka planowania strategicznego
Zakres analizy strategicznej
2. Analiza makrootoczenia
Makrootoczenie i jego składniki
Analiza makrootoczenia
Metody scenariuszowe
3. Analiza otoczenia konkurencyjnego
Zakres i cele analizy otoczenia konkurencyjnego
Analiza "pięciu sił" M.E. Portera
Analiza grup strategicznych w sektorze
Punktowa ocena atrakcyjności sektora
Profil ekonomiczny sektora
Analiza gron (klastrów)
Krzywa doświadczeń
Analiza potencjału globalizacyjnego sektora
4. Analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa
Sposoby badania potencjału strategicznego
Bilans strategiczny przedsiębiorstwa
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Analiza łańcucha wartości
Cykl życia produktu i technologii
Metody portfelowe
Analiza zasobów przedsiębiorstwa
5. Ocena pozycji strategicznej przedsiębiorstwa
Portfelowe metody oceny pozycji strategicznej przedsiębiorstwa
Analiza SWOT
Aneks
Bibliografia