rok wydania: 2010 (wyd.IV, uzupełnione)
liczba stron: 114
oprawa: miękka
format: B5
Głównym zadaniem niniejszej publikacji jest przybliżenie zagadnień analizy żywności studentom z kierunku „żywienie człowieka” oraz „dietetyka”, w którego programach nauczania istnieje ten przedmiot.
Mając na względzie potrzeby dydaktyki w tej dziedzinie, starano się w publikacji zebrać stosunkowo najprostsze, najczęściej stosowane w rutynowej analizie żywności metody, głównie chemiczne, możliwe do zrealizowania w przeciętnie wyposażonym laboratorium. Metody te nie obejmują wszystkich składników pokarmowych, a jedynie podstawowe, bez wnikania na przykład, w skład amino-kwasowy białka czy kwasów tłuszczowych w tłuszczu. Niemniej jednak zawarte w tej publikacji wiadomości powinny pozwolić studentom na opanowanie technik stosowanych w ocenie składu chemicznego pożywienia i zmniejszyć brak pomocy dydaktycznych z tego zakresu dla kierunku „żywienie człowieka”.
Publikacja zawiera czternaście ćwiczeń, których tematyka obejmuje białka, tłuszcze i węglowodany oraz wybrane witaminy i składniki mineralne. Przy wyborze tych ostatnich kierowano się głównie ich niedoborem w pożywieniu, natomiast w przypadku witamin - ich podatnością na straty w procesach technologicznych, transporcie i przechowywaniu produktów spożywczych.
SPIS TREŚCI:
Wstęp 5
Ćwiczenie 1. Pobieranie i przygotowywanie próbek do badań laboratoryjnych 7
Ćwiczenie 2. Oznaczanie zawartości wody i suchej masy w wybranych produktach spożywczych 13
Ćwiczenie 3. Oznaczanie zawartości białka ogółem w wybranych produktach spożywczych 21
Ćwiczenie 4. Metody oznaczania zawartości cukrów bezpośrednio redukujących i sacharozy w syropach owocowych oraz laktozy w mleku 29
Ćwiczenie 5. Oznaczanie zawartości włókna pokarmowego w wybranych produktach spożywczych 44
Ćwiczenie 6. Oznaczanie zawartości tłuszczu w wybranych produktach spożywczych 50
Ćwiczenie 7. Metody oznaczania zawartości popiołu w wybranych produktach spożywczych 61
Ćwiczenie 8. Oznaczenie zawartości wapnia i żelaza w wybranych produktach spożywczych 68
Ćwiczenie 9. Oznaczanie zawartości magnezu i miedzi w wybranych produktach spożywczych 75
Ćwiczenie 10. Oznaczanie zawartości chlorków w produktach pomidorowych oraz soku z kiszonej kapusty i kiszonych ogórków 83
Ćwiczenie 11. Oznaczanie zawartości witaminy A w wybranych produktach spożywczych 87
Ćwiczenie 12. Oznaczanie zawartości karotenoidów o aktywności witaminy A w wybranych produktach spożywczych 95
Ćwiczenie 13. Oznaczanie zawartości ryboflawiny w wybranych produktach spożywczych 101
Ćwiczenie 14. Oznaczanie zawartości witaminy C w wybranych produktach spożywczych 106