À la recherche de l'Autre. L'oeuvre dramatique de Bernard-Marie Koltes
Grażyna Starak
Monografia poświęcona jest mało znanej w Polsce twórczości francuskiego dramatopisarza Bernarda-Marii Koltesa. Analiza, której motyw przewodni stanowi kategoria Innego (l'Autre), przeprowadzona została na kilku płaszczyznach, w kilku obszarach tematycznych, będących jednocześnie swoistymi wyróżnikami twórczości tego autora, tworzącymi niepowtarzalny świat koltesowski, zbudowany w wyobraźni młodego pisarza, ale mający swe źródła w doświadczeniu, w intensywnie, czasami aż do bólu przeżywanej przezeń rzeczywistości.
W analizie uwzględniono takie elementy, jak:
-konstrukcja postaci, istotna w dobie toczącej się wciąż dyskusji na temat kondycji postaci we współczesnym teatrze, ewolucji, jakiej ona podlega od czasów rewolucji teatralnej, która dokonała się w latach 50. i 60. XX wieku (teatr absurdu) i która zakwestionowała dotychczasowy sposób funkcjonowania podstawowych kategorii w dramacie, łącznie z kategorią postaci;
-przestrzeń teatralna, problem miejsca (miejsca bycia, grania, ucieczki, spełnienia), które staje się kluczem do zrozumienia całej dramaturgii Koltesa;
-czas powiązany z miejscem, w świecie koltesowskim często niebezpiecznym, wywołującym niepokój powodowany zabiegiem koncentracji czasu, jak w teatrze klasycznym.
Analiza przestrzeni, czasu, postaci (wszystko to w aspekcie zagadnienia Innego, Obcego) pozwoliła na ukazanie oryginalności i specyfiki pisarstwa, które - będąc mocno zakorzenione w tradycji teatru francuskiego, od klasycyzmu aż po XX wiek - stanowi jednocześnie wyznacznik nowych tendencji współczesnego dramatu.
Monografia adresowana jest do romanistów, literaturoznawców oraz wszystkich interesujących się teatrem, być może również do osób, dla których zagadnienie relacji z Innym, Obcym, Odmiennym stanowi istotny problem współczesnego świata.
Grażyna Starak, doktor nauk humanistycznych w Zakładzie Literatury i Kultury Francuskiej i Frankofońskiej Uniwersytetu Śląskiego.
Jej zainteresowania i badania dotyczą współczesnego teatru francuskiego, nowych zjawisk w teatrze europejskim, zagadnień związanych z antropologią teatru, języka teatralnego.
Opublikowała kilkadziesiąt artykułów w kraju i zagranicą (Francja, Czechy, Portugalia, Turcja, Tunezja), brała udział w licznych konferencjach krajowych i zagranicznych, literaturoznawczych i teatrologicznych. Rozprawa doktorska: Le langage theatral d'Antonin Artaud, Katowice, 2000, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. Ostatnie prace dotyczą twórczości B.-M. Koltesa, jego roli w rozwoju współczesnego teatru francuskiego, fenomenu popularności, specyfiki języka dramatycznego, konstrukcji dzieł, poetyki i filozofii świata koltesowskiego. Część badań dotyczy też konfrontacji Koltesa ze sceną, analizy wybranych realizacji scenicznych oraz współpracy z reżyserem Patrice`em Chereau. [13.02.2014]
Dane:- ISBN:978-83-[zasłonięte]-2284-1
- liczba stron: 240
- okładka: miękka
- wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
- Rok wydania: 2014