Amortyzator 26 RST GILA ML 1 1/8 z blokadą czarny
• przeznaczenie MTB, skok 100 mm • system amortyzacji sprężyna, tłumienie bierne • mechaniczna blokada skoku • regulacja naprężenia wstępnego sprężyny • rura sterowa 1 1/8" 28,6mm x 240 mm, stalowa bez gwintu • golenie wewnętrzne 28,6 mm, stalowe • korona aluminium, golenie zewnętrzne aluminiowe • mocowanie hamulców tarczowe (post mount), V-brake • zalecany maksymalny rozmiar tarczy 180 mm •rozstaw pod piastę 100mm
• waga: 2,20 kg
Kolor: czarny mat
Model 2013
Cena: 269,00 zł
Amortyzatory - Specyfikacja
Kupując amortyzator trzeba pamiętać o dwóch rzeczach: przeznaczeniu i kompatybilności. Przeznaczenie to nic innego jak skok, tzn. im ostrzej jeździmy i w trudnym terenie, tym większy skok amortyzatora. Kompatybilność to dopasowanie amortyzatora do posiadanych już innych części np. sterów, wielkości koła, ale też do użytkownika i jego masy. Najbardziej popularnym obecnie standardem jest A-Headset 1 i 1/8”. Rura sterowa w takim widelcu ma średnicę 28,6mm i jest gładka i niegwintowana. W starszych i tańszych rowerach stosowane były stery skręcane, które przy wymianie widelca warto wymienić na A-Headset.
Stosując hamulce szczękowe, trzeba pamiętać o wielkości koła np. 24”, 26”, wymagają one bowiem osadzenia na odpowiedniej wysokości, zależnej od rozmiaru obręczy. Gdy mamy hamulec tarczowy to do widelca np. 28” bez kłopotu możemy zamontować koło z górską (MTB) obręczą i oponą.
Amortyzatory mają różne regulacje np.:
-wewnętrzne: do zmian potrzebne są narzędzia lub rozebranie widelca
-zewnętrzne: przy użyciu regulatorów i przycisków bez użycia narzędzi
-zdalne: przy pomocy manetek na kierownicy
W amortyzatorach możemy regulować kilka parametrów:
-naprężenie wstępne: ugięcie wstępne czyli to, o ile ugnie się amortyzator, gdy rowerzysta siądzie na rower
-zmianę skoku: w widelcach sprężynowych za pomocą pokrętła, w pneumatycznych przestawienie dźwigni i ściśnięcie amortyzatora
-blokada skoku: za pomocą przełączników lub manetki umieszczonej na kierownicy
-tłumienie kompresji: regulacja prędkości z jaką widelec się ugina i zapobiega niekontrolowanemu dobiciu
-tłumienie powrotu: regulacja prędkości z jaką widelec się rozprostowuje
Sztywność widelca w dużej mierze zależy od średnicy goleni, im grubsze tym widelec jest sztywniejszy, co wpływa na większą precyzję sterowania, większą trwałość, lepszą czułość na małe nierówności.
Przeznaczenie widelca |
Skok |
Trekking, rekreacja |
do 80mm |
Wyścigi Cross Country, Maratony |
80mm |
Cross Country, Maratony, Turystyka |
80-100mm |
All Mountain, Enduro |
100-140mm |
Dual, Dirt |
100-110mm |
Freeride |
140-170mm |
Downhill |
powyżej 170mm |
|