Jeden z najgłośniejszych filmów, zaliczonych do tzw. kina moralnego
niepokoju. Jego głównym bohaterem jest Filip Mosz – kapitalnie grany przez
Jerzego Stuhra – zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym gdzieś w
podkrakowskim miasteczku. Momentem przełomowym w jego życiu staje się
kupno amatorskiej kamery filmowej. Filip bowiem, jako człowiek bez reszty
oddany rodzinie, pragnie uwiecznić narodziny i rozwój swojej córki. Wieść o
zakupie Mosza obiega zakład pracy. Filip otrzymuje propozycję nakręcenia filmu
z okazji pięciolecia przedsiębiorstwa. Dyrektor zakładu obejmuje nawet
protektorat nad nowo powstałym amatorskim klubem filmowym. Kieślowski
z niezwykłą przenikliwością ukazuje powolna ewolucję Filipa, który z człowieka
„schowanego“ we własną prywatności ceniącego ponad wszystko „święty spokój“
przeobraża się w społecznika i artystę, wrażliwego na ludzką krzywdę i
niesprawiedliwość. Amatorskim filmom Mosza daleko bowiem do propagandy
sukcesu. Wręcz przeciwnie – samorodny reżyser bezkompromisowo pokazuje
wynaturzenia otaczającej go rzeczywistości. Cena prawdy jest jednak wysoka...