Podstawowy podręcznik do nauki algorytmiki
- Przystępne wprowadzenie do algorytmiki
- Bez zbędnej teorii
- Gotowe rozwiązania w C++
Oto kolejne wydanie sprawdzonej i cenionej przez programistów, wykładowców oraz studentów książki, będącej podstawowym podręcznikiem do nauki algorytmiki. W pierwszej kolejności autor zapozna Cię z elementarnymi zagadnieniami z tej dziedziny oraz wyjaśni, skąd bierze się tak szybki postęp w tej dyscyplinie nauki. Podczas dalszej lektury poznasz takie pojęcia, jak rekurencja, analiza złożoności oraz algorytmy sortowania i przeszukiwania czy algorytmy numeryczne. Szybko opanujesz metody optymalizacji algorytmów, sposoby kodowania i kompresji danych oraz elementy algorytmiki grafów. Przedstawione w książce algorytmy zilustrowane zostały przykładowymi kodami źródłowymi w C++ , ułatwiającymi zrozumienie poznawanych zagadnień. Przejrzysta forma, praktyczne przykłady oraz przystępny język sprawiają, że książka ta pozwala szybko, a także bezboleśnie opanować zarówno algorytmy, jak i struktury danych oraz najlepsze techniki programowania.
- Historia algorytmiki
- Wykorzystanie rekurencji
- Analiza złożoności algorytmów
- Algorytmy sortowania
- Algorytmy przeszukiwania
- Przeszukiwanie tekstów
- Struktury danych i ich implementacja
- Optymalizacja algorytmów
- Zaawansowane techniki programowania
- Wykorzystanie grafów
- Wprowadzenie do sztucznej inteligencji
- Kodowanie i kompresja danych
- Algorytmy numeryczne
- Poradnik kompilacji i uruchamiania programów (GCC, DevC++, Microsoft Visual C++ Express Edition).
Szybko i bezboleśnie opanuj wszystkie zagadnienia algorytmiki!
Przedmowa (9)
Rozdział 1. Zanim wystartujemy (17)
- Jak to wcześniej bywało, czyli wyjątki z historii maszyn algorytmicznych (18)
- Jak to się niedawno odbyło, czyli o tym, kto "wymyślił" metodologię programowania (21)
- Proces koncepcji programów (22)
- Poziomy abstrakcji opisu i wybór języka (23)
- Poprawność algorytmów (24)
Rozdział 2. Rekurencja (27)
- Definicja rekurencji (27)
- Ilustracja pojęcia rekurencji (28)
- Jak wykonują się programy rekurencyjne? (30)
- Niebezpieczeństwa rekurencji (31)
- Ciąg Fibonacciego (31)
- Stack overflow! (33)
- Pułapek ciąg dalszy (34)
- Stąd do wieczności (34)
- Definicja poprawna, ale... (35)
- Typy programów rekurencyjnych (36)
- Myślenie rekurencyjne (38)
- Przykład 1.: Spirala (38)
- Przykład 2.: Kwadraty "parzyste" (40)
- Uwagi praktyczne na temat technik rekurencyjnych (41)
- Zadania (42)
- Rozwiązania i wskazówki do zadań (44)
Rozdział 3. Analiza złożoności algorytmów (49)
- Definicje i przykłady (50)
- Jeszcze raz funkcja silnia (53)
- Zerowanie fragmentu tablicy (57)
- Wpadamy w pułapkę (58)
- Różne typy złożoności obliczeniowej (59)
- Nowe zadanie: uprościć obliczenia! (61)
- Analiza programów rekurencyjnych (62)
- Terminologia i definicje (62)
- Ilustracja metody na przykładzie (63)
- Rozkład logarytmiczny (64)
- Zamiana dziedziny równania rekurencyjnego (66)
- Funkcja Ackermanna, czyli coś dla smakoszy (66)
- Złożoność obliczeniowa to nie religia! (68)
- Techniki optymalizacji programów (68)
- Zadania (69)
- Rozwiązania i wskazówki do zadań (70)
Rozdział 4. Algorytmy sortowania (73)
- Sortowanie przez wstawianie, algorytm klasy O(N2) (74)
- Sortowanie bąbelkowe, algorytm klasy O(N2) (75)
- Quicksort, algorytm klasy O(N log N) (77)
- Heap Sort - sortowanie przez kopcowanie (80)
- Scalanie zbiorów posortowanych (82)
- Sortowanie przez scalanie (83)
- Sortowanie zewnętrzne (84)
- Uwagi praktyczne (87)
Rozdział 5. Typy i struktury danych (89)
- Typy podstawowe i złożone (89)
- Ciągi znaków i napisy w C++ (90)
- Abstrakcyjne struktury danych (92)
- Listy jednokierunkowe (93)
- Tablicowa implementacja list (115)
- Stos (119)
- Kolejki FIFO (123)
- Sterty i kolejki priorytetowe (125)
- Drzewa i ich reprezentacje (131)
- Zbiory (143)
- Zadania (145)
- Rozwiązania zadań (146)
Rozdział 6. Derekursywacja i optymalizacja algorytmów (147)
- Jak pracuje kompilator? (148)
- Odrobina formalizmu nie zaszkodzi! (150)
- Kilka przykładów derekursywacji algorytmów (151)
- Derekursywacja z wykorzystaniem stosu (154)
- Eliminacja zmiennych lokalnych (154)
- Metoda funkcji przeciwnych (156)
- Klasyczne schematy derekursywacji (158)
- Schemat typu while (159)
- Schemat typu if-else (160)
- Schemat z podwójnym wywołaniem rekurencyjnym (162)
- Podsumowanie (163)
Rozdział 7. Algorytmy przeszukiwania (165)
- Przeszukiwanie liniowe (165)
- Przeszukiwanie binarne (166)
- Transformacja kluczowa (hashing) (167)
- W poszukiwaniu funkcji H (169)
- Najbardziej znane funkcje H (169)
- Obsługa konfliktów dostępu (171)
- Powrót do źródeł (172)
- Jeszcze raz tablice! (173)
- Próbkowanie liniowe (173)
- Podwójne kluczowanie (175)
- Zastosowania transformacji kluczowej (176)
- Podsumowanie metod transformacji kluczowej (176)
Rozdział 8. Przeszukiwanie tekstów (179)
- Algorytm typu brute-force (179)
- Nowe algorytmy poszukiwań (181)
- Algorytm K-M-P (182)
- Algorytm Boyera i Moore'a (185)
- Algorytm Rabina i Karpa (187)
Rozdział 9. Zaawansowane techniki programowania (191)
- Programowanie typu "dziel i zwyciężaj" (192)
- Odszukiwanie minimum i maksimum w tablicy liczb (193)
- Mnożenie macierzy o rozmiarze N(N (195)
- Mnożenie liczb całkowitych (197)
- Inne znane algorytmy "dziel i zwyciężaj" (198)
- Algorytmy "żarłoczne", czyli przekąsić coś nadszedł już czas... (199)
- Problem plecakowy, czyli niełatwe jest życie turysty piechura (200)
- Programowanie dynamiczne (202)
- Ciąg Fibonacciego (203)
- Równania z wieloma zmiennymi (204)
- Najdłuższa wspólna podsekwencja (205)
- Inne techniki programowania (208)
- Uwagi bibliograficzne (210)
Rozdział 10. Elementy algorytmiki grafów (211)
- Definicje i pojęcia podstawowe (212)
- Cykle w grafach (214)
- Sposoby reprezentacji grafów (217)
- Reprezentacja tablicowa (217)
- Słowniki węzłów (218)
- Listy kontra zbiory (219)
- Podstawowe operacje na grafach (220)
- Suma grafów (220)
- Kompozycja grafów (220)
- Potęga grafu (220)
- Algorytm Roy-Warshalla (221)
- Algorytm Floyda-Warshalla (224)
- Algorytm Dijkstry (227)
- Algorytm Bellmana-Forda (228)
- Drzewo rozpinające minimalne (228)
- Algorytm Kruskala (229)
- Algorytm Prima (230)
- Przeszukiwanie grafów (230)
- Strategia "w głąb" (przeszukiwanie zstępujące) (231)
- Strategia "wszerz" (232)
- Inne strategie przeszukiwania (234)
- Problem właściwego doboru (235)
- Podsumowanie (239)
- Zadania (239)
Rozdział 11. Algorytmy numeryczne (241)
- Poszukiwanie miejsc zerowych funkcji (241)
- Iteracyjne obliczanie wartości funkcji (243)
- Interpolacja funkcji metodą Lagrange'a (244)
- Różniczkowanie funkcji (245)
- Całkowanie funkcji metodą Simpsona (247)
- Rozwiązywanie układów równań liniowych metodą Gaussa (248)
- Uwagi końcowe (251)
Rozdział 12. Czy komputery mogą myśleć? (253)
- Przegląd obszarów zainteresowań Sztucznej Inteligencji (254)
- Systemy eksperckie (255)
- Sieci neuronowe (256)
- Reprezentacja problemów (257)
- Gry dwuosobowe i drzewa gier (259)
- Algorytm mini-max (260)
Rozdział 13. Kodowanie i kompresja danych (265)
- Kodowanie danych i arytmetyka dużych liczb (267)
- Kodowanie symetryczne (267)
- Kodowanie asymetryczne (268)
- Metody prymitywne (274)
- Łamanie szyfrów (275)
- Techniki kompresji danych (275)
- Kompresja poprzez modelowanie matematyczne (277)
- Kompresja metodą RLE (278)
- Kompresja danych metodą Huffmana (279)
- Kodowanie LZW (283)
- Idea kodowania słownikowego na przykładach (284)
- Opis formatu GIF (286)
Rozdział 14. Zadania różne (289)
- Teksty zadań (289)
- Rozwiązania (291)
Dodatek A: Poznaj C++ w pięć minut! (295)
- Elementy języka C++ na przykładach (295)
- Pierwszy program (295)
- Dyrektywa #include (296)
- Podprogramy (296)
- Procedury (296)
- Funkcje (297)
- Operacje arytmetyczne (298)
- Operacje logiczne (298)
- Wskaźniki i zmienne dynamiczne (299)
- Referencje (300)
- Typy złożone (300)
- Tablice (300)
- Rekordy (301)
- Instrukcja switch (301)
- Iteracje (302)
- Struktury rekurencyjne (303)
- Parametry programu main() (303)
- Operacje na plikach w C++ (303)
- Programowanie obiektowe w C++ (304)
- Terminologia (304)
- Obiekty na przykładzie (305)
- Składowe statyczne klas (308)
- Metody stałe klas (308)
- Dziedziczenie własności (308)
- Kod warunkowy w C++ (311)
Dodatek B: Systemy obliczeniowe w pigułce (313)
- Kilka definicji (313)
- System dwójkowy (313)
- Operacje arytmetyczne na liczbach dwójkowych (315)
- Operacje logiczne na liczbach dwójkowych (315)
- System ósemkowy (317)
- System szesnastkowy (317)
- Zmienne w pamięci komputera (317)
- Kodowanie znaków (318)
Dodatek C: Kompilowanie programów przykładowych (321)
- Zawartość archiwum ZIP na ftp (321)
- Darmowe kompilatory C++ (321)
- Kompilacja i uruchamianie (322)
- GCC (322)
- Visual C++ Express Edition (323)
- Dev C++ (327)
Literatura (329)
Spis tabel (331)
Spis ilustracji (333)
Skorowidz (339)